Linchen Skrevet 9. juli 2010 #1 Skrevet 9. juli 2010 Gutten vår har gulpet kanskje tre ganger i sitt liv, så vi har liten erfaring med dette "fenomenet"... Men veslemor gulper altså flere ganger om dagen. Hva skal vi gjøre med det? Hvor mye er normalt? Etter amming kan hun ligge stille lenge og plutselig spruter det ut av munnen hennes - som en skikkelig fontene - kanskje 30 cm el,l. Trodde gulp var litt tykk hvit masse som ploppet litt ut av munnen deres, men her snakker vi tidvis masse tyntflytende - melkekonsistens. What to do? Hun er 16 dager.
Sweet Amber Skrevet 9. juli 2010 #2 Skrevet 9. juli 2010 Litt renning er det vanlige. Sprutgulp burde sjekkes. I første omgang ville jeg hørt med helsestasjonen. Ikke sikkert man trenger å gjøre mer enn å holde et øye med at hun legger normalt på seg, men noen unger må få behandling for gulpinga. Håper det gir seg snart da:)
Mamsen til AT:) *prøver igjen* Skrevet 9. juli 2010 #3 Skrevet 9. juli 2010 Gutten vår er 10 mnd og holder på sånn enda! eller det har blitt litt bedre etter han begynte å spise middag og brød.men fortsatt mye gulping,og det renner ikke bare litt ut av munnviken liksom... Har sagt ifra på helsestasjonen og barnelegen på sykehuset,men så lenge det ikke går uttover vekta er det visst ingen fare.. her har det ikke gått uttover vekta,legger bra på seg hver eneste mnd. Men jeg har sagt at jeg vil sjekke dette,for det er ekstremt mye gulp innimellom. så har fått time på øre-nese og hals på sykehuset i august. for å sjekke reflux(eller hva det heter),selvom legen på helsestasjonen mente at det ikke trengte å sjekkes. Men jeg ba henne sende en henvisning uansett,for sikkerhets skyld... Men både helsesøster og barnelegen på sykehuset har sagt at det er vanlig,og som jeg sa,går det ikke uttover vekta er det ingen fare... Skjønner at det er veldig kjedelig,vet ikke hvor mange smekker og gulpekluter vi bytter ut i løpet av en dag..! også kan det jo ikke være noe særlig godt for lille som opplever det...
Linchen Skrevet 9. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. juli 2010 Uff - stakkars gullene våre... Har hørt om reflux, så jeg skal være veldig "på" legen om dette, hvis det ikke gir seg innen rimelighetens tid. SELV om hun legger på seg. Det kommer jo til og med ut av den bittelille nesa hennes... Det er jo rimelig "upraktisk" også - tør jo nesten ikke røre henne etter at hun har spist. Og lurer litt på åssen jeg skal kunne legge henne på magen etter hvert som hun blir mere våken på dagtid...
Mamsen til AT:) *prøver igjen* Skrevet 9. juli 2010 #5 Skrevet 9. juli 2010 Ja jeg har sagt ifra på helsestasjonen hver gang jeg har vært der,1 gang i mnd,men fått samme beskjed hver gang; går det ikke uttover vekta er det ingen fare... men i mai,da var jeg litt mer "på" og sa at nå vil jeg sjekke det...hvor lenge skal ungen gulpe liksom?? men legen på hs ville vente til han var 1 år,men jeg sa nei,jeg vil at du sender henvendelse i dag! så hun gjorde det da.. Det med å ligge på magen...i begynnelsen,da han var mindre, venta jeg lenge med å legge han på magen..satt han litt i vippestolen først,eller hadde han en stund på fanget,så kanskje melka fikk synke litt..men uansett hvor lenge jeg ventet,så gulpet han. han gulper jo rett før han skal ha mat igjen og,og nå er det jo nesten 4 timer mellom måltidene... Så da han ble litt større,så la jeg han på gulvet like etter han hadde spist,han gulpet jo uansett... hvis jenta de fortsetter å gulpe mye,så er det ikke så mye som hjelper... du kan jo høre hva de sier på hs,kan jo være at de sier noe annet til deg.. Jeg pratet faktisk med en lege på legevakta i går,for gutten vår hadde kastet opp en del dagen før. sa også at han pleier å gulpe mye da..denne legen så også at det er helt vanlig,og ingenting han kunne gjøre noe med! dumme legen! hehe...jeg vil så gjerne at den gulpinga skal være over snart,for vår alles del.. men nå skal vi jo på sykehuset i slutten av juli,så får vi se om de finner ut av noe da..gjør de ikke det så må det jo tydligvis bare bli bedre av seg selv... men gulper hun på natten også?gutten vår gjør ikke det... og når som helst på dagen? tenker da på,som gutten vår,rett før neste måltid igjen f.eks..? nå er det jo litt aldersforskjell på jenta di og gutten vår,men greit å nevne det på hs allerede nå,så vet de det til senere,og kan se hvor lenge hun har gulpet...
♥ Ble april barn ♥ Skrevet 10. juli 2010 #6 Skrevet 10. juli 2010 Jenta mi på snart 3mnd gulper forferdelig. Bare renner ut. Ser ut som ren melk og noen ganger blankt. Når det kommer tykt roer det seg. Er avhengig av de halsene som kan ta imot det værste. Ho kan spise og plutselig spruter det ut, mens ho spiser til og med .Og som dere sier det kan plutselig komme timer etter mat også. Avhengig av "tisselaken" og bytter putetrekk i senga hver dag. Har tepper i vogna over lakenet så jeg kan bytte de i verste fall. Ho kan våkne med tykke hvite klomper i håret. Har ei tulle med masse hår. Men ho la på seg 2kg på 6-7uker så her får jeg samme svar. Noen er sånn det går over. Heller ikke rart da den lille maven får så mye mat... Ho få mat når ho vil. Nå går det som regel 3timer imellom. Noen ganger mindre og noen ganger mer. Om nattaen sover ho 6-8t i strekk + en 3-4t økt rett etter mat. Men gulpingen er like ille som når ho spiste mellom 1.5t - 3t imellom. Ho hang veldig de 2 første månedene.
mamman til to gutter Skrevet 10. juli 2010 #7 Skrevet 10. juli 2010 Gulp kan være så mye, både tyktflytenden og tyntflytende, mye eller lite, ofte eller nesten aldri... Som flere er inne på her, sjekk vekta med jevne mellomrom og følg med på om hun legger på seg nok, gjør hun det er det sjeldent noe å bry seg om. Årsakene til at de gulper kan være mange. Eldste min gulpet mye. Jeg merket at han gulpet ekstra mye hvis jeg spiste løk, da kom det enorme mengder, mange ganger og han hadde ofte vondt i magen i tillegg. (Det er løk i veldig mange ferdigprodukter, både sauser ol til middager og feks potetgull inneholder stort sett alltid løkpulver...) Andre babyer reagerer på andre matvarer, så jeg ville tenkt gjennom om det er alltid er mye gulp eller om det er verre etter du har spist noe spesielt. Det er også lett at det kommer mer gulp hvis de svelger mye luft mens de spiser, så pass på å få henne til å rape flere ganger underveis, det kan også hjelpe til. Ellers kan jeg bare anbefale deg å handle inn mange gulpekluter. Jeg syns store gulpekluter i flanell var det beste, de gasklutene duger ikke i det hele tatt når det er enorme mengder.
Linchen Skrevet 10. juli 2010 Forfatter #8 Skrevet 10. juli 2010 Takk for mange og lange svar. Blir spennende å se hvordan det barker i vei videre. Dette med gulpekluter - hvordan bruker dere dem? Har liksom et bilde av folk med dem over skulderen...
oopsidaisy:-) Skrevet 10. juli 2010 #9 Skrevet 10. juli 2010 da sønnen vår ble operert for sprutoppkast(pylorustenose) sa de på ullevål at vi skulle legge han på høyre side,og heve sengen i hodeenden.da rant melka lettere igjennom....
NostraStoria Skrevet 10. juli 2010 #10 Skrevet 10. juli 2010 Hun er jo bare 16 dager - så mye kan endre seg. Jeg hadde en skikkelig (sprut)gulpebaby fram til han var rundt 3 1/2 mnd. Betyr ikke at noe er galt av den grunn. HS ga meg følgende tips: Pass på at mini får pause i matinga, altså at hun ikke sluker det i seg altfor fort Prøv å få henne til å rape underveis i måltidet - så slipper du luftbobler som er i veien og får henne til å gulpe alt opp igjen. Ikke la hun overspise, da vil overskuddet gå opp igjen. Hadde heller ikke bekymret meg så lenge hun er så liten og legger fint på seg! Det blir vanligvis mindre og mindre gulping etterhvert!
Gjest Skrevet 11. juli 2010 #11 Skrevet 11. juli 2010 Jeg må bare støtte de over her og si at det blir vanligvis mindre gulping etterhvert. Jeg har selv hatt et refluxbarn og har nå et gulpebarn, og kan kort og godt si at gulping er ikke reflux!! Uten å tråkke altfor hardt på fleres tær her så syns jeg det virker hysterisk at så mange må presse legene til å henvise dere til behandling. Det er mange som står i kø som virkelig trenger behandling og medisinering fort! Dette er beskrivelsen av et refluxbarn som andre tidligere har diskutert her på forumet: "Elendig søvn, våkner hele tida, og sutrete når han er våken. Brekninger, hoste, masse surkling (du hører nesten at det "bølger" inni barnet). Og jeg hører at han gulper inni seg hele tida når jeg bærer på han. Nettene er jo et kapittel for seg: han ligger ikke stille! Vrir og spreller hele tida, og jeg må klappe på han/stryke/amme hele natta. Jeg sover minimalt. Har KAN sove i to timer sammenhengende, men da er jeg veldig heldig". Må bare spørre om dere har lest om reflux, har dere gjort alt for å bedre situasjonen? Det finnes jo masse enkle tips mot både reflux og gulping. - heve sengen - små, hyppige måltider - ikke mat rett før de skal sove - prøve melkefri diett i noen uker - unngå visse andre matvarer Vet dere hva testing av reflux går ut på? Först ultralyd med fasting, så 2 uker som jeg skulle ha melkefri diett, så div. blodpr. og urinpr., og sonde med ph-måling osv. Hvis barnet sover om natten, legger på seg godt og eneste symptom er gulping, og dere IKKE har prøvd melkefri diett i 2 uker før dere kommer på sykehuset så tror jeg nesten at de kommer til å kaste dere ut.. Jeg sier ikke at det ikke er reflux, og sier alltid at mammaer vet best så stol på magefølelsen, men syns noen av innleggene virker som "syteinnlegg" om at dere er mest lei av å vaske på gulp..! Jeg vasker og vasker (vaskemaskinen går i ett, jeg bytter laken/tisselaken i sengen annenhver dag (minst), vasker på gulv, sofa og klær) og er evig takknemlig for at jeg denne gangen får sovet om natten, barnet legger på seg og jeg kan legge det fra meg i mer enn 2 min uten at det syter og gråter av ubehag!
overrumplet Skrevet 11. juli 2010 #12 Skrevet 11. juli 2010 Jeg må støtte bimboline her. Det er jeg som har skrevet beskrivelsen av et refluksbarn som hun siterer. Jeg har hatt et ekstremt refluksbarn (hun gulpet over 300 ganger i døgnet), og har nå sannsynligvis fått ett til. Hadde det bare dreid seg om gulping!!!! For hvis de bare gulper, innebærer det mye vasking, men man slipper å se på et barn som virkelig PLAGES. Det gjorde min første, og det gjør også lillebror (heldigvis i litt mindre grad riktignok). Alle leger vi har snakket med om dette sier at de gir ikke medisin til et barn som bare gulper, det må ha ubehag av gulpingen (evt. dårlig vektoppgang).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå