Gå til innhold

Hvordan dreper dere veps? Alergisk og alene hjemme...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får til stadighet veps inn i huset her, og de er ikke alltid så lette å få fatt i. Tok nettopp og sprayet en med hårspray så den ble mindre bevegelig, og så klaska jeg den med et blad. Noen som vet andre metoder? Må ikke bli stukket for da kan jeg gå i sjokk.

Skrevet

Støvsuger er toppers er min erfaring, er ikke allergisk, men livredd siden jeg har blitt stukket et par ganger som barn.

Pleier å støvsuge litt over tepper osv etter jeg har tatt vepsen for å være sikker på at den ikke overlever :-)

Skrevet

God ide! Bør ikke spraye hårspray rundt i huset da jeg er gravid. Sikkert ikke helt godt for barnet. Har bare gjort det nå fordi jeg vurderte faren for å gå i sjokk som værre enn en dusj spray. Støvsugeren blir hentet frem nå og skal ligge klar! hehe :)

Skrevet

Spraye den ned med spraysåpe. trenger ikke være mer avansert enn grønnsåpevann på sprayflaske. Kanskje det til og med holder med vann..

Ellers må du lage en vepsefelle. Sett fram en flaske e.l. med syltetøy eller honning oppi. Vent til vepsen er trygt nedi flasken før du tetter den med noe. Bruker du hansker og har øynene med deg er det ganske trygt. Men det bør være bare en smal åpning ut, ikke en åpen bolle.

Skrevet

Men vil ikke en vepsefelle tiltrekke seg veps slik at området rundt fella blir en risikosone for alergikeren da?

Skrevet

Kaste teppe over vepsen er lettere enn å treffe den med avisa :)

Skrevet

Then what? Ska vepsa bo under teppet til den dør av alderdom? hihi

Skrevet

Uff, jeg er ikke allergisk, men har sterk fobi for veps. Er livredd. Jeg kan finne på å låse meg inn på soverommet mens tårene renner i flere timer mens det flyr en veps rundt i stua.

De gangene jeg har klart å kverke en, er når den tilfeldigvis har landa oppi noe, for eksempel kuppelen til lampa, eller et glass. Da legger jeg en avis over så den til slutt dør av oksygenmangel eller noe. Fryktelig dårlig måte å gjøre det på, men jeg klarer ikke nærme meg nok til å slå den i hjel eller spraye den.

Ellers har vepsefelle fungert bra. Skjær av øverste delen av en plastflaske, og teip den fast igjen opp-ned så tuten står ned i flaska. Fyll den med brus eller noe annet søtt. Vepsene flyr fort ned, men klarer ikke treffe åpningen for å fly ut igjen :)

Sett den kanskje ikke midt på stuebordet, siden den jo tiltrekker seg veps, men jeg har erfart at de stort sett holder seg rundt fella og ikke flakser alle andre steder. Grøss...

Har lurt på dette med støvsuger...men hvordan vet man at vepsen dør i støvsugeren? Hva er det som gjør at den ikke overlever? Jeg hadde blitt nervevrak tror jeg, av å vite at det er en veps i støvsugeren, men ikke vite om den lever eller er død.

Når det gjelder andre bevingede vesener, som humle, flue, stankelbein osv, pleier jeg å slå på dem med en avis til de flyr ut av seg selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...