Gå til innhold

Dere som blir hjemme med baby og storesøsken i sommer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... Hva gjør dere/ planlegger dere å gjøre sammen?

Her blir jenta på 3,5 år hjemme i 3 uker og jeg har termin om 2 dager. Er så redd hun skal bli "glemt" i alt det nye med babyen osv. Og det er jo kanskje også begrenset på hva jeg orker...

Det blir heller ikke noe ferie på oss pga den nyfødte.

Tips til aktivisering av de større barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal hun være hjemme alene med deg rett etter fødselen? Skal ikke far være hjemme i to uker rett etter fødsel? Jeg hadde nok sett ann formen før jeg bestemte meg for noe som helst. Kan være ganske strevsomt rett etter fødselen, da. Og selv har jeg alle tre gangene hatt baby som "hang i puppen" i ukesvis etter fødselen, så jeg hadde personlig satset på hjemmeaktivitet. Bading i plaskebasseng, kanskje en kort tur i parken rett ved. Ta det som det kommer, du. Ingen vits i å ha store ambisjoner om å gjøre en masse ting når du er alene med en 3,5 åring og en nyfødt.

Skrevet

Her er det ikke snakk om å være alene - samboer har ferie samtidig ;)

Skrevet

Vi er hjemme med en på 11 dager og en fireåring. Ferien har akkurat begynt. Vi tar dagene som de kommer. I dag har det regnet hele dagen, og det har blitt en del film i dag. Men var litt ute i hagen og laget sølekake og badet i badekaret.

Best å ikke planlegge de altfor store aktivitetene, men samtidig kanskje greit å planlegge noe sammen med noen med barn på samme alder som den eldste. Det letter hvertfall "arbeidet" med eldstemann for oss.

Fireåringen får masse oppmerksomhet av faren når jeg ammer, og ellers så sover jo disse små-tassene ganske mye.

Vårt tips er forøvrig å holde så godt som mulig på kjente rutiner for edstemann, så det ikke blir veldig stor endring i dagene for henne pga babyen.

Det kan også være greit å passe på at annen familie og andre som kommer for å beskue babyen også gir oppmerksomhet til den eldste. Det merket vi veldig på vår 4-åring. Når besteforeldre vendte oppmerksomheten bort fra henne ble hun litt usikker, og så litt høylytt. Så da prøvde jeg å trekke oppmerksomheten tilbake til henne. Gikk veldig fint.

Lykke til med fødsel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...