Gå til innhold

Svangersapsdiabetes??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gravid i uke 27. Jeg var å tok glukose belastnings test i dag. Verdien før var rundt 5 og etter rundt 10. Fikk beskjed om at jeg lå i grenseland for svangerskapsdiabetes og bør gå på diett....

Noen andre her som har tatt slik test? Nivåer?

Fikk ikke komme inn til lege, jordmor er syk, jeg reiser på ferie i helgen. er totalt forvirret...

Hvilke diett går dere eventuelt på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jepp...har oxo fått konstantert svangerskaps diabetes...

grensa for svangerskaps diabetes er på 7.8

så vist du hadde 10 så er du ikke i gernseland, da er du godt over grensa, å da har du svangerskaps diabetes..

mine verdier va på rundt 5 først å den etter glukosebelastninga va på 8.6.

så jeg måtte inn til diabetes sykepleier der vi gikk igjennom hva som var bra for meg å hva jeg skulle holde meg unna.

jeg fikk også med meg eget blodsukker apperat som jeg skal bruke til å måle blodsukkeret før og etter måltidene for å ha full kontroll.

i tillegg så må jeg inn på sykehuset 1 gang i uka nå på sjekk og registrering pga diabetesen (er 33 uker på vei nå) jeg har også fått ekstra UL for å følge med på vekstn til babyen.

når det kommer til dietten så kan jeg skrive litt kort om den så du har muligheten til å begynne allerede nå...

jeg måtte kutte ut det brødet jeg spiste, måtte heller spise ingers rugbrød.. eller fedon brødet (det står på posen til fedon brødet; for stabilt blodsukker) så jeg bruker fedon brødet, for jeg syns det er bedre på smak :)

å knekkebrød kan du også spise... men sykepleieren sa at man skulle sjekke *kostfiber* på brød og knekkebrød

brød skulle ligge på over: 8%

og knekkebrød på over:15%

finner du brød og knekkebrød somer over den prøsenten så kan man spise det med god samvittighet..

når det kommer til pålegg så er skinke bra, fikk beskjed om å bytte fra norvegia til vita hjerte go osten, å vita hjertego leverposteien i stede for stabburet sin... åsså er det en selfølge å ikke smøre nugatti å sånt på brødskiva.. heheh

fikk beskjed om å kutte ut potet, ris, og pasta... å heller prøve å erstatte det med grønnsaker og salat :)

(kunne spise litt ris(natur-ris) eller ei halv potet vist du absolutt ville, men det beste er å kutte det helt ut. og skal du spise pasta så bør det være fullkornspasta)

man må kutte ut alt sukkerholdig, godteri, is osv, å potetgull å sånn er fy fy....

fikk beskjed om jeg kunne drikke 2 glass melk om dagen

(men da ekstra lett melk)

eller 2 glass juice om jeg likte det bedre, men ikke to av hver, max 2 glass til sammen :)

vist du vil ha noe drikke med smak så er fun saftene grei for ossmed diabetes og vil du ha brus så er pepsi max ett alternativ..

man kan spise litt frukt, men ikke mere enn 2 om dag, da frukt inneholder en del sukker...

1 halv banan regnes som en frukt da denne inneholder mye sukker...

mulig det er noe jeg har glemt... men kommer ikke på alt i faten :P

Skrevet

ble en del skrivefeil ser jeg,

men satser på at sjønner det jeg har skrevet :)

lykke til videre... :)

Skrevet

Hei, takk for kjempebra innlegg til meg:) Ble en del klokere!

Lurer på når du begynte med kontroller på sykehuset??

Jeg har jo bare blit sendt hjem med beskjed om diett, ikke fått noe konkret ang diett annet å unngå sukker. Skal til fastlegen først om en mnd, så tenker å be han henvise meg videre da, men da er jo jeg allerede 30 fullgåtte uker, henvisningen tar vel sin tid og...

Er dette farlig for meg eller babyen??

Jeg trøtt og tørst konstant...

Lurer jo litt på kompetansen deres hos legekontoret, fikk beskjed om at over 12 er det svangerskapsdiabetes, så jeg hadde ikke det ennå... Men har jo forstått når jeg googler litt at jeg burde vært henvist til spesialist....

Er litt deppa nå, har en gutt fra før som var 4630 ved fødsel, så er jo redd hvordan dette skal ende..

Skrevet

begynte med å gå på kontroll på sykehuset i forige uke, å ska gå hver uke fram til fødsel... så har vært to ganger nå :)

første gang så var det bare registrering dær jeg ligger i 20-30 min med di sensorene på magen, denne uka var det registrering og UL...

i tillegg ble jeg veid å blodtrykke målt...

neste uke er det vel bare registrering igjen, men denne uka fikk jeg henvisning til ny UL 29juli for å sjekke størrelsen på babyen igjen..

syns du skal få dg en time tidligere endten hos lege eller jordmor med det samme, di sier at svangerskapsdiabetes ikke er farlig så lenge det blir oppdaget i tide og behandlet ved evenuelt diett...

nytter jo ikke det vist di sender deg heim å sier kun; hold dg unna sukker :o er litt rystet :/

jeg ble henvist direkte til sykehusets diabetes sykepleier på dagen!!

å grensa går så absolutt ikke på tolv....

første gang jeg va å tok glukosebelasning så va resultate på litt over 7, å da sa jordmor til meg at det var i grenselang egentlig.. så derfor ventent vi noen uker å testet igjen.. da var det på 8.6 og jeg fikk konstantert diabetesen!!!

blir litt skremt over hvor dårlig oppfølging enkelte får :(

å vist du allerede har fått en så stor unge så må du i hvertfall være nøye med kostholdet nå...

jeg har fulgt dietten, å alike vel så er babyen i magen over gjennomsnitte...

Skrevet

Hei

Svangerskapsdia her også.

Verdi over 11 etter glukosetest.

Jeg ble også henvist sykehus for oppfølging. Men jeg tok

selv kontakt med sykehus for en samtale med en dia sykepleier, slik at hun kunne fortelle meg hvordan jeg skulle "oppføre meg"

Fikk ikke time til full kontroll før to uker etter, og det synes jeg var for lenge.

Mitt råd: Ring og snakk med en diabetes sykepleier !!!!!

Jeg forsto kjapt at fastlege ikke hadde nok kunnskap om dette, så snakk heller med de som har kunnskap.... Jo før jo bedre... - Du får mange gode råd, og kanskje en blodsukkermåler, slik at du kan følge med på hva du kan spise.... eller ikke spise...

Så at hun over her skrev juice, men jeg fikk beskjed om at all drikke med sukker, også fruktsukker er fyfy.... vann, funlight og pep max er ok...

Banan og druer er fy, mens epler og pærer er ok. Hos meg er jordbær ikke no greit :-((( Prøv deg frem.

Knekkebrød m pålegg av rene produkter, brød som nevnt over, salat og grønnsaker og kjøtt/fisk av rene produkter er ok. Minimalt m potet, pasta og ris. Minst mulig karbohydrater.

Hvis jeg har forstått det riktig, går alt sukker over til babyen, uten følge av insulin. Det blir lagret som fett på babyen. Er vi flinke til å regulere dette med kosten, slipper vi insulin. Så lenge det blir oppdaget tidlig, skal det heller ikke være no risiko, sa de til meg.

Min baby har det fint inni magen, og er normal på størrelsen, heldigvis.

Jeg går ned, istedenfor opp, i vekt..... men det går greit så lenge jeg vet mini har det bra :-) Har vært på to dia kontroller på sykehuset. Skal på en til, om jeg ikke føder før :-) Har heldigvis ikke så lenge igjen.

Vil bare si: Lykke til !!! Alt går seg til, det går fint. Lurer du på noe, spør.... jeg svarer gjerne, hvis jeg har svar.......

Skrevet

Jg ble testet rutinemessi på grunn av stort barn før. Så har nok gått med det uoppdagt den gang som jordmor mistenkte...

Jeg reiser på ferie på søndag og blir borte i 3 uker. Men lurer på å ringe jordmor på mandag og snakke med henne. Kanskje hun henviser meg videre?

Kjedelig dette her....

Skrevet

ring nå..... så slipper du bekymre deg....

Sykehuset... Det er vel alltid en diasykepleier på vakt ??

Jordmor vet kanskje ikke så mye om dette... ??

tvi tvi...

Skrevet

Hvor ringer man, til polikinikken for gravide eller??

Skrevet

det var ei på poliklinikken som satt meg videre iallfall...

Men du kan jo ringe sentralbord, og si situasjonen. Er det noen på vakt, som passer.... så finner de rette vedkommende.

Jeg ringte midt i uka, dagtid.... nå er det jo ferie og helj....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...