Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes??? Noen som har det her??

Anbefalte innlegg

Gravid i uke 27. Jeg var å tok glukose belastnings test i dag. Verdien før var rundt 5 og etter rundt 10. Fikk beskjed om at jeg lå i grenseland for svangerskapsdiabetes og bør gå på diett....

Noen andre her som har tatt slik test? Nivåer?

Fikk ikke komme inn til lege, jordmor er syk, jeg reiser på ferie i helgen. er totalt forvirret...

Hvilke diett går dere eventuelt på?

Fortsetter under...

Jeg har svangerskapdiabetes. Tok sånn glukosebelastning test. Og fikk påvist dette. Blir tett fulgt opp på sykehuset med flere Ultralyder også for å sjekke veksten til babyen og det skal alle gravide som har svangerskapdiabetes få. Altså bli tett fulgt opp.

Det er å unngå mest mulig sukker og de raske karbohydratene. Spise mer av grønnsaker og mindre av frukt(Pga fruktsukker) Du får nok også beskjed om å måle blodsukkeret. Men alt dette skal du få informasjon om av lege.

I grenseland?? Min måling var 8,4 og i følge jordmor og diabetessykepleier har jeg svangerskapsdiabetes og skal gå på fødepoliklinikken med svangerskapskontrolllene frem til fødsel.

Må måle blodsukkeret annen hver dag og ha eit kosthold som gjør at jeg held målingene på under 6.

Nå er dette mitt 7 svangerskap og har fått storebarn tidligere + at jeg nå er snart 40 år , har en mor og en bror med diabtes 2 og moren min hadde svangerskapsforgiftning da hun fikk min søster. Dette har nok en betydning for oppfølgingen.

hei eureca!!!:) det var lenge siden...kjedelig dette her da:/

har ikke noe greie på sv.dia......tar de sånne tester automatisk eller? skla til lege kontroll i uke 27-28 igjen...tar de nye bp da mon tro på forskjellige ting?er enda litt engstelig for enkelte ting men føler meg frik og rask da...bortsett fra trøttheten...*gjeeeeep*

ønsker deg lykke til videre ihvertfall!!alt bra ellers?

klem:)

Før dere med sv.sk.diabetes ble henvist til glukosebelastning, hadde dere da f.eks. sukker i urinen, elller var det andre ting som gjorde at dere ble bedt om å ta en slik test?

Jeg spør fordi jeg selv hadde spor av sukker i urinen to ganger i forrige sv.skap uten at jordmor reagerte, selv om jeg ba om glukosebelastning. Jeg fikk en kjempebaby.. Har også diabetes i familien. Vet at disse testene kan være ganske unøyaktige da jeg selv er sykepleier. Har jeg det minste spor av sukker i urinen denne gangen, skal jeg forlange glukosebelastning!

Hei mamma til skjønn prins.

Jeg fikk sv.diabetes i forrige svangerskap. Men ble oppdaget seinere enn denne gangen og da fant de sukker i urinen. Dattera mi kom 3 uker før termin og veide 4396 gram. Så Denne gangen sa jordmor at jeg skulle ta glukosebelastning på sykehuset i uke 14 og jeg fikk påvist sv.diabetes nå igjen:( Så blir tett fulgt opp på sykehuset.

Hadde jeg vært deg, ville jeg forlangt å ta en glukosebelastning. Siden du beskriver det du gjør. Man kan jo få store barn selv om man ikke har sv.diabetes, men det er jo mye større sjanse for å få store babyer når mor har sv.diabetes.

Annonse

Hei tøysekoppen;)

Lenge siden jeg har sett deg her inne ja... Du trenger ikke bekymre deg. De fleste får utslag i urinen om det skulle være noe og da tester man med glukosetest.

har det bra ellers da om jeg ikke regner med bekkenløsning... Skal ikke klage, har jo ønsket dette i flere år og vi visste at jeg kom til å slite med bekken og muligens svangerskapsforgiftning som sist. Nå med svangerskapsdiabetes faller jo brikkene på plass, for ubehandlet fører det ofte til svangerskapsforgiftning... Så har nok hatt det sist også, sjult som jordmor sa. Føler meg litt lettere til sinns i dag, når sjkket har lagt seg...

Mamma til lille prins

Bakgrunn for at jeg ble testet var at jeg fikk en gutt til termin på 4630 for 6 år siden. Jordmor sier det er rutine å sjekke gravide som har fått store barn før (over 4500). For man kan ha svangerskapsdiabetes uten at det kommer sukker i urinen, sjult svangerskapsdiabetes. I og med at du har fått store barn før og du hade utslag i urin den gang, kan du si til jordmor at du vil ha en slik glukosetest. Den blir gjort på ditt vanlige legekontor.

Lykke til.

Takk for svar alle sammen, trengte virkelig litt støtte i går, syns det var sjokk å få vite dette her og samtidig fikk jeg så dårlig oppfølging på legekontoret... men i dag føler jeg meg lettere til sinns, skal nok komme gjennom dette og:)

Vil bare også nevne en ting nå. Jeg var hos jordmor og lege her om dagen. Da var det ingen spor av sukker i urinen. Og jeg har svangerskapdiabetes. Det sikreste på å få vite at man har sv.diabetes er å ta sånn sukkerglukosebelastning.

Hvor tidlig i svangerskapet kan man ta det? Er i uke 11 nå. Lurer også på om det er sånn at hvis man har svangerskapsdiabetes så har man det hele svangerskapet, eller kan det dukke opp etter hvert i svangerskapet? Bare lurer på om det er for tidlig å sjekke det når jeg skal på kontroll om 4 uker til ca..?

Svangerskapdiabetes kan komme senere i Svangerskapet også. Men siden jeg hadde det sist da jeg gikk gravid, så ville jordmor at jeg skulle testes for glukosebelastning på sykehuset tidlig denne gangen. Og det er jeg glad for, for sukker i urinen har jeg ikke hatt(enda) i hvertfall. Men ga utslag på sykehuset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...