Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #1 Del Skrevet 8. juli 2010 Jeg har M.E og er gravid 22 uker på vei. Formen er så langt bra, men jeg tenker mye på fødselen og hvordan den vil innvirke på sykdommen etterpå. Er så redd for å få kraftig tilbakefall pga fødsel og at jeg da ikke vil klare å ta meg av babyen min i tiden etterpå. Noen som har erfaringer å dele? Hva er best for oss med M.E, vanlig fødsel eller keisersnitt med spinalbedøvelse? Håper på mange svar da det er veldig lite informasjon å få om akkurat dette:o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142072154-me-og-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 9. juli 2010 #2 Del Skrevet 9. juli 2010 Jeg har snakket med både nevrologen min og jordmor om dette og har funnet ut at jeg velger å føde normalt. Det kan ofte være en større påkjenning for kroppen å gå gjennom et ks, særlig i etterkant. Dessuten er jeg veldig sensitiv på smertestillende medikamenter, så vil helst prøve å føde uten det. Satser på vann og akupunktur. Etter jeg tok spinalpunksjon i forbindelse med utredning av ME for noen år siden er jeg helt sikker på at jeg ikke vil ha epidural. Lå 3 uker med spinal-hodepine i etterkant, og legen sa da at det kunne ha med ME å gjøre. En fødsel er veldig refleksstyrt, og kroppen styrer selv fasene. Har en fantastisk jordmor som har hentet inn journalen min fra sykehuset slik at vi kan gå gjennom den og fødselen i forkant. Vet jo at det kan skje ting underveis som gjør at jeg blir dårlig, men det kan skje med de som ikke har ME også. Jeg har sett venninner som har tatt ks og hvor dårlige de er i etterkant, og de er friske i utgangspunktet. Så jeg velger en naturlig fødsel, det er jo den beste starten for barnet også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142072154-me-og-f%C3%B8dsel/#findComment-142074525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2010 #3 Del Skrevet 11. juli 2010 Takk for svar:o) Jeg har hatt 2 operasjoner (laparoskopi) etter at jeg fikk ME med full narkose. Det har gått greit, bortsett fra at jeg er plaget med lavt blodtrykk mange timer etter operasjonen. Hvis jeg prøver å sette meg litt opp i senga er det nok til at blodtrykket synker fort, jeg blir kvalm, blek og kaster opp (nesten besvimt). Har hjulpet med ekstra væske intravenøst og å ligge i ro. Ellers har jeg ikke hatt problemer med å få sårene til å gro eller tilbakefall av ME etter operasjon. Men dette har jo vært relativt små inngrep i forhold til hva et keisersnitt er. Jeg er gravid etter IVF (assistert befruktning) pga tette eggledere og har hatt 6 forsøk før vi endelig lyktes! Ved egguttak har jeg fått beroligende og morfin som jeg har tålt godt. Paracet o.l går også fint. Epidural eller spinal har jeg aldri fått før, så aner ikke hvordan jeg reagerer på det. Men har lest at de fleste ME pasienter tåler dette. Er dette ditt første svangerskap? Jeg har tenkt til å be om å få en jordmorsamtale der jeg skal føde for å prøve å legge opp en plan før fødsel. Tror det vil føles litt beroligende:o) Skulle gjerne ha hørt fra andre med ME som har født eller tatt keisersnitt (eller begge deler), og fått høre deres erfaringer, tips og hvordan tiden etter fødsel har vært:o) Veldig lite informasjon få om tiden etter fødsel fra helsepersonell! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142072154-me-og-f%C3%B8dsel/#findComment-142080146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 12. juli 2010 #4 Del Skrevet 12. juli 2010 Ser ut som vi reagerer litt forskjellig på smertestillende da, og det blir jo en avgjørende faktor for hva man velger. Tror nok det er som du skriver, at de fleste ME pasienter tåler godt epidural eller spinal. Men etter min egen erfaring skal ALDRI noen få stikke meg i ryggen igjen. Når jeg tok den prøvene var jeg i utgangspunktet veldig dårlig, og det hadde nok en medvirkende årsak. Men er likevel livredd for å bli liggende i etterkant slik jeg gjorde. Så på bakgrunn av det blir vel ks uaktuelt for meg, for å be om ks i full narkose er vel ikke mulig? Det er mitt andre svangerskap, men mitt første var i 2002. Fikk ME i 2004. Har vurdert lenge om vi tok sjansen på et barn til, men etter samtale med nevrolog og jordmor fant vi ut at vi ville prøve. Og så langt har det gått veldig fint. Formen er faktisk bedre enn før jeg var gravid. Hvordan er det med deg? Synes også det hadde vært fint å høre om andres erfaringer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142072154-me-og-f%C3%B8dsel/#findComment-142082965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå