Gå til innhold

Har du hørt om at noen blir litt ustabile av fønvind?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte det av en gammal en her om dagen. Er det gammal overtro eller?

Skrevet

Sikker på at han ikke sa "før-vin"? Det er nemlig den vinen du drikker før den vinen du egentlig skal drikke og med så mye vin innabords så kan man bli en smule utsabil og rammeskjev

Skrevet

Hmm. På hvilken måte ustabil? Vindskeiv?

Gjest Antarctica
Skrevet

Kjenner flere værsjuke mennesker ja, som blir grinete under visse forhold. Hos oss ledsages den varme fønvinden alltid av lummert lavtrykk, og enkelte kjenner det i ledd og kropp...

Skrevet

bjørneboe skriver om dette.

folk blir litt gærne av fønvind og han gjorde research

Gjest Antarctica
Skrevet

Bjørneboe ble nå ellers litt gæren selv av og til. Så det sannhetsvitnet er vel ikke noen tung fakta-fasit...

I gamle dager trodde man folk ble gærne av fullmånen også. Derav uttrykket "lunatic" - det betydde opprinnelig månesyk, nå betyr det skrullete.

Skrevet

Eh... er det ikke en del fønvind på de såkalte hundedagene, en tidsperiode der mye går galt?

Skrevet

Jo, da skal det gå riktig dårlig, men siden hundedagene er midt på sommeren er det jo sjanse for at det er ekstra varmt, så om maten surner og snerkes er det vel neppe noen som i våre dager skylder på hundestjernen Sirius...?

Skrevet

Lunefull er også et ord som kommer fra dette du prater om : )

Skrevet

Da jeg bodde i Sveits for mange år siden var det et alminnelig fenomen. Folk ble mer gretne når det var Föhn-vind, og når det var fullmåne ble de gærne.

Vi bodde jo oppi fjellene, litt nærmere månen ;)

Skrevet

Thihihi det stemmer sikkert. Jeg for min del blir ustabil i orkan.. svaier skikkelig når jeg er ute ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...