Gå til innhold

Har begynt i en jobb jeg ikke føler jeg mestrer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

men... har bare jobbet en liten uke, og jeg er ganske nyutdannet. Det er innenfor sosialtjenesten. Når jeg møter klienter i ulike livssituasjoner, så greier jeg ikke å flytte fokuset fra meg selv og hvor dårlig jeg synes jeg gjør det, og over til dem! Jeg får helt hetta av beslutninger jeg skal ta, og paragrafer jeg skal forholde meg til, og føler at jeg ikke kan nok, ikke er trygg nok på meg selv, og ikke får til dette her! Jeg synes synd på de klientene som får meg som saksbehandler! Ikke skjønner jeg noe av pc-programmet for saksbehandling heller... :-( Jeg sitter hele dagen med skyhøy puls og bare trekker etter pusten. Er helt pumpa, og fortvilet når jeg sitter i bilen på vei hjem..

Er det sånn det er å være ny i jobb? eller tyder dette på at jeg har valgt feil?

Skrevet

Det er sånn det er å være ganske nyutdannet og i ny jobb. Gi deg selv litt tid, så fikser du det etterhvert! Tryggheten kommer!

Lykke til!

Skrevet

Det er nok sånn det er å være i ny jobb. Hvertfall om du er som meg, og er litt for flink til å hele tiden rakke ned på deg selv inni hodet ditt. Jeg har dessverre ingen gode tips til deg, bare vit at jeg har hatt det slik selv, og etter en stund viste det seg at jeg mestret jobben med glans likevel! :)

Skrevet

Hvis du virkelig sitter og tenker på deg selv når du har møter med folk som har det vanskelig og søker din hjelp, så er vel ikke akkurat det et godt tegn. Hvis jeg hadde henvendt meg til sosialkontoret, hadde jeg ønsket en selvsikker og varm person, framfor en usikker og selvsentrert en... Det kan jo hende du skulle gjøre noe annet..

Skrevet

Det eneste rådet jeg har å gi er å ta tiden til hjelp.

De aller fleste som begynner i en ny jobb hvor de ikke har erfaring føler at de er elendige og synes arbeidsoppgavene er vanskelige den første tiden.

jeg er sikker på at om 2-3 uker trives du i jobben og føler du hjelper klientene dine :-)

Skrevet

Første uka, ny jobb, nyutdannet og fersk på alle måter - å føle at man ikke mestrer jobben så fort er ikke uvanlig.

Skrevet

Gi deg selv tid. Masse tid. Om 1-2 ÅR vil du kanskje vite om dette er det riktige for deg:) Lykke til! Husk at du ikke er alene om å ha det sånn!

Skrevet

Det er veldig vanlig og veldig slitsomt.

Gi deg selv i første omgang noen mnd på å sette deg inn i de forskjellige sidene ved jobben.

Gjest Tale30
Skrevet

Først og fremst, vil jeg si at det er ganske så vanlig å få hetta den første tiden i ny jobb.

Men jeg syns det virker merkelig av arbeidsgiver å sette deg direkte inn med egne klienter og beslutningsansvar. Du burde da ha fått en innkjøringsperiode.

Tenk på det slik, at når du er så usikker som du er, så er det bare et tegn på at du er ydmyk overfor menneskene du skal hjelpe. Det er en kjempegod kvalitet å ha i en slik jobb :D

Skrevet

Å bli kastet ut i det er svært vanlig, ofte får man ikke mer enn 1-3 dagers briefing, før man får tunge oppgaver. Sånn er det, learn it the hard way. Regn med å gjøre en del feil, men etterhvert blir du en racer! ikke gi deg og ikke tenk tunge tanker!

Skrevet

Det som pleier hjelpe meg er å spørre mange spørsmål. Da føler jeg meg etterhvert mer sikker på at det jeg gjør blir mer rett og de jeg jobber med setter pris på at jeg er grundig og lurer på ting. Når man er nyansatt har man lov å spørre også:)

Jobbet ved sosialtjenesten selv og det føles som et stort ansvar. Desto større grunn til å prøve å skjønne ting. Og dessuten, et vedtak sendes vel ikke ut uten at noen kikker på det når du er så ny? Og brukerne vet å klage om noe er feil også, så ta det med ro:)

Hvilket dataprogram bruker dere? Jeg brukte Socio der jeg jobbet. Lærte meg det i løpet en måneds tid eller kanskje litt mindre:) Veldig greit etter hvert.

Skrevet

Blir du usikker, spør om hjelp av en annen saksbehandler!

Ikke risiker å ta beslutninger som kan være alvorlige fordi du er nervøs, det er nok ingen som synes det er dumt hvis du må ha litt hjelp i begynnelsen:) Er HELT normalt å trenge litt innkjøring og opplæring!

Skrevet

Jeg har lang jobberfaring og er ikke nyutdannet. Jeg startet opp i ny jobb i januar og jobben har mye ansvar og jeg føler heller ikke jeg mestrer alt.

Akkurat samme som deg sitter jeg med høy puls og sliter med å få arbeidsoppgavene unna, jeg føler jeg bruker aaaalt for lang tid på ting. i tillegg har jeg nå hatt 6 mnd på å sette meg inn i ting og jeg føler at kollegaer mener jeg burde være helt oppegående nå, men det er jeg ikke.

Trøsten er at jeg faktisk ser at jeg blir flinkere og flinkere, ting jeg ikke skjønte bæret av i starten gjør jeg nå unna på 123, men det kommer hele tiden nye ting gjennom året som jeg må sette meg inn i.

Jeg tipper det tar iallefall 1 år, kanskje 2 før du har alt i fingrene.

Hold ut, vi får det til =)

Skrevet

Problemet er litt systemet her. Jobbene i NAV o.l. er det ingen av oss som har så veldig lyst på, så der er det enkelt å komme inn for nyutdannede. Mens for å være en god saksbehandler bør man strengt tatt ha en del erfaring fra andrelinjen og direkte arbeid med klienter.

Men når du først har fått jobben og blitt "kastet" ut i arbeidslivet så får du bruke kollegaer, spørre og grave, og gjøre så godt du kan:)

Skrevet

Kjenner mange dyktige saksbehandlere både innen nav og og kommunal barnevertjeneste uten erfaring fra andrelinjetjenesten. Selv har jeg erfaring både fra andrelinje, nav og komm. barnevern, og det er ikke nødvendig med erfaring fra andrelinje for å bli en god sb, 10:15. Det du mener med direkte arbeid med klienter må vel være miljøterapeutisk formoder jeg. Dette er også ikke noe must for å bli en god sb. Du tar med deg mange gode eller dårlige normer, verdier etc. både gjennon dagligliv, utdanning og yrkeserfaring uansett i arbeid med mennesker.

Synes faktisk du virker litt nedlatende og fordomsfull ovenfor de som arb i førstelinje, og du vet åpenbart ikke helt hva du snakker om. Å jobbe i førstelinje er vel så utfordrende som å jobbe i andrelinje - dette vet jeg da jeg har bred erfaring gjennom begge.

Du har åpenbart ikke jobbet mye i førstelinje, som uttaler deg som du gjør..

Så, til Hi:

Vi har alle vært nye, og følelsen er veldig kjent :) Jeg råder deg til å prøve å stole på deg selv og de avgjørelser du gjør, søk veiledning hos din leder når du er usikker. Du vokser på de utfordringer du tar, og det er bedre å hoppe i det enn å krype.

Å bli sikker i den type jobb du har, er ikke gjort på en dag. Kanskje om et par år begynner det å løsne skikkelig. Du kan ikke forvente å føle du mestrer jobben med en gang. Det tar lang tid å bli en god sosialarbeider. Men det løsner etterhvert, med erfaring vokser man.

Jeg har også vært der du er nå, usikker, famlende. Nye klienter du må opprette kontakt og bli kjent med, nye utfordringer og usikkerhet om lovverket. Om en stund er du kjent med klientene, du kjenner systemet og lovverket bedre. Det løser seg :-)

Du fikser det etterhvert Hi. Når jeg møter utfordringer, tenker jeg med meg selv "Just do it - Hopp i det". - Dette funker :-)

Lykke til!!

Stor klem fra

sosionom med noen år på ræva både i 1. og 2. linjetjenesten :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...