Zitro Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Tok glukosebelastningstest i dag i forbindelse med PCOS og overvekt + at min far hadde diabetes... Googler litt nå og ser at alt mellom 4-7 er noramlt... men da ligger jeg jo i grenseland da? Eller er det bare normalt? Aner ikke hva prøven viste 2 timer etterpå pga jeg hadde så dårlig tid og måtte bare løpe... prøvene skulle bli sendt inn til analyse så dem ringer vel kanskje hvis noe bør gjøres...
Ulldott Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Jeg er ikke ekspert på blodsukker men jobber med et barn som har diabetes. Dersom han har 6-7 før måltidet er det perfekt. Hvis han ligger under 3 er det for lavt og over 10 begynner det å bli høyt. 6,7 er helt normalt med andre ord
Marbella Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Pappa har fått diabetes og jeg måtte jo bare prøve og måle blodsukkere mitt .....og da hadde jeg spis kake og en stor tallerken med is og hadde 5,1 ..........og det mente en sykepleier jeg snakket med var perfekt.......
Zitro Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 8. juli 2010 Tror jeg bare må ringe legekontoret i morgen tidlig for å vite hva prøven var på etter testen... det er jo litt avgjørende for meg å vite, pga hvis den er veldig forøyet så vil det jo si at jeg har diabetes, og da må inn til nye tester...
Silje og Vaniljebollene Skrevet 8. juli 2010 #5 Skrevet 8. juli 2010 Jeg er heller ingen ekspert på blodsukker, men har hatt svangerskapsdiabetes 2 ganger. 6,7 på fastende mage er ikke perfekt. Det er ikke farlig høyt,men altså i grenseland. Tror det er når det når 7 på fastende mage at de ikke engang gidder å ta resten av prøven. På fastende mage pleier mitt å ligge på ca 3,8-4,0
Ulldott Skrevet 8. juli 2010 #6 Skrevet 8. juli 2010 Nå er jeg som sagt ikke ekspert, men dersom gutten jeg kjenner har høyt blodsukker er det fra 15 og oppover. 6.7 er ikke høyt, det ligger i normalområdet. Men ring legen din i morgen og hør hva de har å si.
Marbella Skrevet 8. juli 2010 #7 Skrevet 8. juli 2010 Blodsukkerverdier Fastende blodsukker måles om morgenen før frokost og bør ideelt sett ligge mellom 4 og 6 mmol/l. Cirka to timer etter måltid er blodsukkeret på topp, det bør da ikke overstige 10 mmol/l. Noen pasienter har andre behandlingsmål etter avtale med lege. Hvor ofte og når man skal måle blodsukkeret vil være avhengig av type diabetes,diabetesvarighet og type behandling. Ved jevne mellomrom bør en få testet langtidsblodsukkeret (HbA1c) sitt på legekontoret. Dette gir et bilde av det gjennmsnittelige blodsukkeret de siste 2-3 månedene.
Ulldott Skrevet 8. juli 2010 #8 Skrevet 8. juli 2010 Litt anderledes med fastende blodsukker ja... I 1998 satte Verdens helseorganisasjon (WHO) en ny terskelverdi for fastende blodglukose (blodsukker). Den nye verdien er 7,0 mmol (millimol) per liter plasma. Gammel verdi var noe høyere; 7,8. Fastende blodsukker tas om morgenen, etter en natts faste. Hvis man har målt fastende blodsukker to ganger, og det er 7 eller høyere begge ganger, vil man få diagnosen diabetes. Under 6 betraktes som normalt. Et fastende blodsukker mellom 6 og 7 mmol/l betraktes som en grenseverdi, og det vil være grunnlag for å undersøke hvordan kroppen håndterer en sukkerbelastning, det gjøres med en glukosebelastningsprøve. Den internasjonale diabetesføderasjonen puliserte i april 2005 forslag til nye kriterier for metabolsk syndrom, en tilstand som øker risikoen for type 2 diabetes. Her er grenseverdien for fastende blodsukker senket til 5,6 mmol/l. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,2656:1:0:0:::0:0
Zitro Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 8. juli 2010 blæh :-( da er jeg jo i grenseland da :-( Pokker å da at jeg ikke fikk meg meg tallene etter ha sittet i 2 timer etter det drikkegreiene...
Piken på landet Skrevet 8. juli 2010 #10 Skrevet 8. juli 2010 Å måle blodsukker på barn som har diabetes og bruker insulin kan ikke sammenlignes med å måle på en "frisk" voksen, eller en med kostregulert diabetes 2. For de som bruker insulin er det viktig at blodsukkeret ikke kommer for langt ned pga faren for føling, en foretrekker altså for de med insulin regulert diabetes heller et blodsukker på 7,5 enn 3. Det betyr ikke at det er slik for de som ikke bruker insulin. Et fastende blodsukker på 6,7 for en ung kvinne er nok i grenseland for hva en vil kalle høyt ja. En setter ikke i gang med noen tiltak eller stiller noen diagnose utifra en enkel blodsukkermåling, og de vil nok ta en titt på resultatet av glukosebelastningen før det bestemmes noe mer. Viss den er fin er det ikke sikkert at det er grunn til noe mer utredning med tanke på diabetes. Men i og med at du er i risikogruppen for å få diabetes 2, så er det jo ikke så dumt å allerede se litt på kosten. Men det vet du sikkert, og kanskje har du helt bra kosthold også :-) Ta en telefon i morgen for å få resultatet, så slipper du å gå å vente. Lykke til :-)
Zitro Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #11 Skrevet 8. juli 2010 Takk for veldig fint svar. Prøver allerede å leve etter lavkarbo (ikke ketolyse) prinsippet, men selvsagt det er jo ikke alltid like lett å unngå det når ungene vil ha pannekaker til middag :-)
Piken på landet Skrevet 8. juli 2010 #12 Skrevet 8. juli 2010 Nei det kan umulig alltid være lett, jeg føler med deg! Jeg har selv null selvdisiplin når det gjelder kostholdet, men er velsignet med "gode" gener. Ganske urettferdig hvordan noen må slite så mye mer for å holde normalvekt enn andre.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 8. juli 2010 #13 Skrevet 8. juli 2010 7 er i grenseland ja. har ei søster med diabetes. Blodsukkeret til et voksent menneske skal ligge mellom 3 og 7. Over 7 er høyt og 15 på fastende mage er iallefall ALTFOR høyt for et voksent menneske. Du hører nok fra dem om det er noe som må gjøres ja...
Sistah*G07*J09* Skrevet 8. juli 2010 #14 Skrevet 8. juli 2010 Når spiste du i går kveld da?? Jeg har tatt glukosebelastning 2 ganger i forbinnelse med svangerskapet, å den første gangen så hadde jeg spist 2 brødskiver med sjokoladepålegg og 1glass sjokomelk til kvelds (vet, kanskje ikke det lureste jeg gjorde men hva annet kan man gjøre når svangerskaptullingen slår til ). Da hadde jeg 7,2 morgenen etterpå, så prøvene ble sendt inn til analyse å jeg måtte komme tilbake til en ny glukosebelastning. Neste gang spiste jeg en sunn kveldsmat litt tidligere på kvelden, å da var blodsukkeret på 5 Så selv om man er fastende, så kan faktisk kveldsmaten spille en liten rolle
Zitro Skrevet 9. juli 2010 Forfatter #15 Skrevet 9. juli 2010 Spise helt vanlig mat... middag i 17 tiden og et knekkebrød ved 20 tiden. Det var det... men jeg hadde 6,7 da på fastende mage. Etter glukosebelastningen aner jeg ikke enda...
Gjest Skrevet 9. juli 2010 #16 Skrevet 9. juli 2010 Et fastende blodsukker skal være under 5,5 faktisk.. ikke mange er klar over at det er såpass lavt. Ved verdi over 6,5 gjør man en glukosebelastning. Hvis verdien er over 11,1 etter to timer har man diabetes. Er det under 11 regnes det som at man har glukoseintoleranse og står i fare for å utvikle diabetes. Du kan google det ved å søke på diabetes og normalverdier eller lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå