Gjest ibla Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Vi vurderer etter mange lange diskusjoner å omplassere/selge vår 1,5 år gamle hund. Hovedgrunnen er at vi ser at vi rett og slett ikke strekker til. Jeg er mye alene med ungene (snart 3 stk), og må på mange vis innse at jeg gapte for høyt da jeg fulgte min barndoms drøm om hund og anskaffet en. Har gitt ham et godt grunnlag mht sosialisering og trening og føler sånn sett at han har et godt utgangspunkt for et godt hundeliv videre, men føler også at jeg ikke makter å gi ham det han trenger av mental og fysisk trening. Lurer dermed på om det beste for ham er at vi finner et nytt hjem til ham. Lurer på om noen her har erfaring med å ha omplassert hunden sin. Hvordan gikk dere frem, hvordan har det gått med hunden? Og dere som evn har omplassert hund mens dere hadde barn; hvordan reagerte de? Min eldste er 6 år og veldig glad i hunden, gruer meg allerede veldig til å legge saken frem dersom vi ender på omplassering Trenger ingen fornmaniger / pekefinger om at "du skulle aldri anskaffet hund", for dette er tungt nok som det er og bildet er sammensatt. Jeg er veldig glad i hunden og vil ham det absolutt beste.
Lunapuna1985 Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Hvis man finner ut at tiden ikke strekker til og man ikke kan gi hunden det den fortjener så bør man vurdere omplassering ja. Men JA, jeg synes kanskje det var litt lite gjennomtenkt når hunden er så ung. Jeg har omplassert en tispe, hun har det veldig godt i dag og jeg har jevnlig kontakt med familien hun bor hos. Jeg valgte å beholde stamtavlen hennes selv i mitt navn, så laget vi en kontrakt på omplasseringen oss i mellom. Den går ut på at de eier henne og betaler utgiftene på henne, men at jeg kan hente henne tilbake om hun blir behandlet dårlig. Jeg startet med å sende en mail rundt til alle jeg kjente om de ønsket hunden, eller kjente til noen som ville ha. Nå passet ikke denne hunden i familie med små barn, så det gjorde jo saken litt vanskeligere. Jeg la ut en annonse på finn.no etter hvert og fikk veldig mange henvendelser. Det var ikke førstemann til mølla, men jeg valgte familie til henne etter vi hadde snakket et par ganger på telefonen og jeg hadde fått hilse på de. Ville også at de skulle møte hunden før de tok noen avgjørelse på hva de ønsket. Viktig å spørre hva de vil bruke hunden til. Flere av de som kontaktet meg var bare interessert i en tispe å avle på, og noen sa omtrent i det de presenterte seg selv at navnet på hunden var stygt og at de tenkte den skulle hete noe annet. Jeg valgte heldigvis rett familie, og hun har bodd der i 2 år nå.
AS3* Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Jeg har ikke omplassert en hund, men jeg har to som er omplassert hit De har det kjempebra begge to. Begge er egentlig ganske sarte typer, men har taklet det kjempegodt. Tok ikke lang tid (kanskje en uke med den første, som var 5 år og litt lenger med den andre, som var ett år) før de hadde tilhørighet. Nå føles det som de aldri har bodd noe annet sted Hvis det er en rasehund tror jeg at jeg ville sjekket om det fantes et raseforum e.l. (det var der jeg fant min første). Hvis det er blanding er det vel Finn som er vanligst. Vær nøye med å velge ut nye eiere. Ta gjerne en symbolsk sum, bare så de viser at de er interessert. Med den første hunden var det en lang prosess. Jeg tok først kontakt via raseforum, deretter mye mail og telefonkontakt. Hun krevde også at jeg skulle komme på besøk en gang uten å ta med hunden før jeg bestemte meg. Denne hunden har en hel rekke sosiale issues, og eieren var redd jeg skulle få kalde føtter. Men hun er den beste hunden jeg noen gangt har hatt og vi matcher perfekt. Med den andre var det et par telefonsamtaler, så møttes vi bare på halvveien, tok en prat, og vi tok med hunden. De var tydeligvis mest oppsatt på å bli kvitt hunden raskest mulig. Men han fungerer også veldig bra og vi ville ikke vært foruten. Dette er en mer ukomplisert type, men usikker på fremmede. Det tok litt tid før han ble varm i trøya (da hadde vi jo også en annen hund fra før), men nå tror han at han eier hele kåken
Flippflapp Skrevet 9. juli 2010 #4 Skrevet 9. juli 2010 nummer en: så flott at du er ærlig...det syns jeg er det viktigste. er altfor mange som finner på alskens unskyldninger. nummer to: har du vurdert å gi dere selv en hundeferie? alltså få noen til å passe bikkja en stund, slika t dere kan kjenne på det å ikke ha hund? dere kan jo også vurdere å få noen til å gå med den? sikkert mange unge hunde entusiaser i nabolaget som med glede tar på seg den oppgaven. men og omplassere en hund skal nok gå greit så lenge det blir gjort riktig. jeg har en god og en dårlig erfaring med det. ene er hos min far, og han ble fort favoritten der hjemme(hundekjører) og ligger i sofaen å drar seg hver natt:) den andre (vi måtte flytte utenlands og kkunne ikke ta med noen av dem) kom til et flott hjem,der han hadde det godt, men han ble stjålet og vi har aldrig sett han igjen.
MyLittlePony Skrevet 9. juli 2010 #5 Skrevet 9. juli 2010 Hei! Veldig leit når en innser at en ikke strekker til :-( Jeg har ikke omplassert hund, men har hund :-) Så jeg forstår godt hvor vanskelig det må være å omplassere... Om hunden din er en rasehund, så bør du ta kontakt med oppdretter/kennel samt rase-klubben. Vi har i vår kontrakt med oppdretter at hun har førsterett om det skal bli aktuelt å omplassere hunden...slik at hun tar henne tilbake og finner et passende hjem til henne selv, eller beholder henne :-) De som driver med oppdrett har ofte gode nettverk innen hundeverde, så greit å få hjelp av dem :-) Ellers så synes jeg det var noen gode forslag som kom opp hit med å finne en hundepasser, det kan jo være alt fra en som går tur med hunden til noen som passer den en helg/uke i slengen...så kan dere kanskje beholde hunden deres, og den får mer mosjon og kos :-) Ønsker deg lykke til uansett hva det blir til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå