Gå til innhold

Bachelor i Regnskap/Revisjon, hvilke jobbmuligheter har man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går økad nå, må velge valgfag til høsten, vurderer å enten velge regnskap så jeg får bachelor i regnskapsfag, så jeg kan søke om autorisasjon senere, eller å velge revisjon, så jeg evnt senere kan ta master og statsautorisasjon.

Men, jeg er ikke helt sikker på om jeg vil jobbe med regnskap og revisjon, men syns de andre valgfagene som er mulige gir en utdannelse som blir så lite spesialisert.

Har litt lyst på jobb i bank, eller i det offentlige.

Så, hvilke jobbmuligheter kan man få med en bachelor i regnskap eller revisjon?

Er man kvalifisert til å jobbe som rådgiver i bank?

Hva slags muligheter kan man ha i det offentlige?

Bor på et lite sted så er dårlig arbeidsmarked..

Skrevet

Du kan vel ikke søke autorisasjon som revisor hvis du kun har bachelor i regnskap??? Kunne ikke det tidligere iallefall.

Jeg ville valgt regnskap da jeg synes det gir større valgfrihet ift ulike stillinger. Det finnes flust stillinger i stat/kommune innen regnskap, men ikke så mye innen revisjon, f.eks økonomiavd i kommune/fylkeskommune, direktorater, departementer, riksrevisjonen, skatteetaten,jernbaneverket, helseforetakene, SSØ osv. I det private har jo alle store selskap har jo økonomiavdelinger hvor de trenger folk med regnskapskunnskap.

Det er jo ogsp muligheter for å spesialisere seg på et økonomisystem og f.eks jobbe som konsulet i private konsulentseskaper, f.eks Agresso

Skrevet

Mente enten bachelor i regnskapsfag for evnt autorisasjon som regnskapsfører, ELLER bachelor i revisjon for evnt autorisasjon som revisor eller mastergrad.

Skrev det kanskje litt utydelig i hovedinnlegget. :)

Tenker at det er flere muligheter innen regnskap jeg også, spesielt da jeg bor på et lite sted, med kun et revisjonskontor..

Takk for svar!

Skrevet

Hvilke andre alternativer til valgfag har du da? Tror ikke du skal være redd for å bli for lite spesialisert. Jo mer spesialisert du er, jo mer begrenset er mulighetene, tror jeg. Hvis du har lyst til å jobbe med regnskap eller revisjon, så kan du ta den utdanningen. Hvis du ønsker å jobbe med noe helt annet, så ville ikke jeg tatt den.

Jeg tror en revisjonsutdanning er "mer verdt" hos arbeidsgiver. Hvis du ønsker å jobbe som økonomisjef eller liknende kan det være et alternativ. Hvis du "bare" vil føre regnskap e.l., så er det den riktige veien å gå.

Jeg har en generell bachelor-grad innen økonomi, og har bankjobb. Kjenner revisorer som har fått jobb i bank. Sikkert masse regnskapsfolk som jobber i bank også.

Det er nok flere regnskapsjobber enn revisorjobber, så det er ikke så lett å gi råd om dette.

Skrevet

Kan velge endel andre valgfag, er jo 90stp fast med økad fag og 90stp valgfag, som vi kan velge ganske fritt av de emnene skolen tilbyr, så foruten regnskap og revisjon så er det endel fag som går på organisasjon og ledelse, og markedsføring og internasjonalisering.

Hadde jeg bodd i en storby med større jobbmuligheter så hadde jeg nok kanskje valgt noe mot markedsføring, men siden jeg bor i ei lita bygd, og har begrensede jobbmuligheter, så er jeg redd for å ha en utdannelse som blir litt ubrukelig her..

Skrevet

Hm, det er ikke så lett å si. Jeg har jobbet med regnskap i mange år, trengte ikke regnskapsutdanning for det i alle fall. Jeg fant ut at det ble for ensformig for meg, og da var jeg i alle fall glad jeg hadde en bred utdanning som ikke begrenset meg i valg av jobb. Men jeg skjønner jo at det ikke er slik for alle, både folk og jobbmarked er ulike. Gjør det du tror er det riktig. Kan jo alltids bygge på med fag senere også.

Jeg håper i alle fall på å få tatt et år på BI Bank og Finans etter hvert. Finansiell rådgiver er målet. Synd det er så ¤&"&/¤#" dyrt!

Skrevet

Vil helst bli ferdig nå, fordi vi har flyttet hele familien for tre år for at jeg skal gå på skole, og skal flytte tilbake til hjembygda når jeg er ferdig, og datteren vår skal begynne på skolen.

Er veldig i tvil hva slags valgfag jeg skal ta.. rådgiver i bank er drømmen, men er vel umulig å få uten en utdannelse som er spesifisert mot finans...

Skrevet

Jeg ville absolutt valgt revisjon. Som revisor skal en jo kunne det samme og mer til en hva en forventer av en regnskapsfører. Du vil også stille sterkere om du skulle ønske en lederstilling og jeg antar at en revisor også ville vært svært ettertraktet på et regnskapskontor. Som revisor kan du søke om autorisasjon som regnskapsfører. Egentlig har en gjennom økadm. lagt et godt grunnlag både for å jobbe som regnskapsfører og revisor. Lykke til med valget:-)

Skrevet

og ja.... mener du er svært kvalifisert til å være rådgiver i bank. På bedriftsmarked kan det jo være en fordel å ha praktisert noen år innen regnskap eller revisjon først da...

Skrevet

I kommunal har du muligheten for regnskap, revisjon, skatteregnskap, ev innfordring. Det kan også være muligheter innenfor nav ifht den økomiske saksbehandlingen der.

Skrevet

Takker for svar! :) Flere?

Skrevet

Jeg er utdannet revisor, og er ikke i tvil om at jeg hadde valgt det samme igjen.

Jobbmulighetene er mange, og du trenger ikke jobbe innen regnskap (eller revisjon) om du ikke vil. De fleste jobber som øk-ad-studenter søker seg til, de har en med revisjonsutdanning større sjanse for å få, og da ikke sjelden med bedre lønn....

Jo flere regnskapsfag du har på skolen, jo mer attraktiv er du på jobbmarkedet!

Dette er min, og mine medelevers erfaring.

Hvis du vet hvor du vil jobbe etter endt utdanning, så kan du oppsøke din fremtidige arbeidsgiver og spør hvilken utdanning de ønsker blant sine ansatte?

Jeg tipper du får jobben som rådgiver i bank uansett hvilken økonomi-utdanning du har, så lenge du har noen regnefag, og ikke bare "lesefag". :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...