Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener å ha lest at de små ikke bør bruke det. Stemmer det? Sånn i 8-9-måneders alder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår går til fysio,pga at han er prematur...

Hun sier ihvertfall at gåstol ikke er bra... MEN hvis man kjøper det,så må barnet klare å ha bena flatt på gulvet,at de ikke går på tærne hvis du skjønner... for da kan de begynne å gå på tærne senere,og det er jo ikke meningen.

Hun sa og at det er ikke mange som går med hele foten i bakken når de bruker gåstol,så ja,da er det vel ikke bra uansett da...

Men samtidig så må det vel ha litt å si hvor mye den blir brukt,og hvor lenge av gangen..? Vi har ikke gåstol til gutten vår,og kommer vel heller ikke til å kjøpe det,pga det fysio sagt,og fordi vi har egentlig aldri tenkt på at det er noe vi må ha...

Skrevet

Alt med måte sier nå jeg.

Du lar jo ikke ungen sitte i høystolen hele dagen, eller i en babybjørn hele dagen, ei heller i vippestolen.

Tror di kan sitte i en slik fra di kan sitte selv, omtrent fra 8-9mnd alder.

Så er jo veldig praktisk visst man f.eks. skal lage middag.

Men unger har det vel stortsett best når di får krabbe fritt rundt på gulvet :D

Skrevet

Jeg hadde avskrevet gåstol inntil jeg gikk til manuellterapeut. Han hadde brukt det på sine og jeg ble litt satt ut så jeg spurte siden dette er så fyfy. Han svarte at det var greit å bruke det noen minutter til lek, altså alt med måte. Videre snakket han om at barn ikke skal gis mer krefter enn de kan kontrollere ( hoppedisser), men at det å få bruke kroppen på forskjellige måter er bra.

Jeg kommer til å la mini få lov å sitte kanskje 5-10 minutter om gangen etterhvert iallefall (men begynner med enda mindre).

Til motsetning svarte helsesøster at de skulle vært forbudt, men hun hadde ingen god forklaring. Bare "å en snublet og slo seg", "går ikke tidligere av det", "naturlig uten" osv. var stikkordene.

Så jeg stoler mer på en med 5 år utdannelse og 3 barn. Synes ikke det er rett å forbanne noe eller bli hysterisk fordi noen ikke begrenser det, eller benytter den som "barnevakt".

Skrevet

men vær veldig på vakt når de bruker disse gåstolene. Nevøen min fikk nemlig en voldsom fart på sin gåstol, å det endte med at han kjørte rett inn i spisebordkanten, å slo hodet sitt :/ gikk heldigvis bra, men skummelt uansett. Har også hørt om unger som har kjørt rett inn i bokhyllen, å bokhyllen begynte å svaie framover!

Skrevet

Jeg ser nå ikke vitsen jeg, da, med en svær gåstol som ungen kan bruke 5-10 min om dagen og som ellers bare står i veien. Nei, la dem krabbe å kose seg, sier nå jeg, og kjøp heller en gåvogn typ Brio som de kan bruke når de er klar for det.

Skrevet

Jeg bruker det til min gutt, han er 11 mnd og har brukt det i et par mnd nå. Han løper rundt i ei voldsom fart her hjemme og storkoser seg. Bruker den kun 2-3 ganger om dagen og ikke lenge av gangen, kun f eks ved middagslaging ol.

Skrevet

Leste nettopp om dette og det ble ikke anbefalt. Men det er jo ikke farlig om de sitter oppi der littegrann, men det er ingeting som tyder på at de lærer fortere å gå.

Når man sitter i gåstol får man ikke trent opp muskulaturen som sørger for god balanse og riktig holdning, for å få det er de nødt de til å gå fritt. En liten vogn å støtte seg til var bedre enn gåstol. Men det beste er å la det skje naturlig.

Skrevet

Min gutt har fått gåstol i gave. Vi har også blitt advart osv av fysioterapeuten på helsestasjonen. Vi bruker den nesten daglig som en liten aktivitet. Ikke lenge av gangen og alltid med tilsyn. Han synes det er topp! Kan da umulig være skadelig så lenge de ikke sitter statisk stille lenge av gangen. Mesteparten av tiden tilbringer han på gulvet. OG hvis denne leken/Stolen var "helsekadelig eller trigger tågjenging" stiller jeg spørsmål om hvorfor den da er lovlig å selge i Norge - her som alt er så strengt...!

Skrevet

Forandring fryder ;-) Rett og slett for litt variasjon.

Ja takk begge deler.

Skrevet

For inntil noen få år siden solgte de produkter til barn som inneholdt skadelige parabener. Det kom fokus på dette i media, myndighetene fikk ut fingern, og plutselig var det forbudt likevel.

Når min eldste var baby, for kun 7 år siden, kunne man gi youghurt fra de var 6-8 mnd gamle. Nå er dette fy-fy og de skal være minst 10 mnd gamle.

Poenget er bare at man hele tiden finner ut nye ting og myndighetene er ganske trege av seg. Gåstoler er i salg nå, men det er begynt å komme mer og mer fokus på at de kan være skadelig og det ville ikke forundre meg om de blir forbudt om en 10-15 år. Selv om dere i denne tråden har iq og kunnskap nok til å begrense tiden babyene sitter oppi her, så er det dessverre ikke slik at alle andre er, mange bruker dette altfor lenge.

Så enn så lenge er det opp til foreldre og innhente kunnskap og ta fornuftige og gode valg for barna våres. Det er veldig mye som er til salgs i butikker uten at det er bra for en av den grunn. Jeg kan f.eks nevne sigaretter og øl....

Skrevet

Vet om en baby som ble satt veldig mye i gåstol fra ganske tidlig og ikke lagt på magen på gulvet (for da begynte hun bare å gråte, sa mammaen). Den samme jenta ble også støttet opp i sittende stilling tidlig. Jenta ble tidlig veldig god i å sitte og hun ble flink til å "gå" i gåstolen. MEN hun har ikke fått utvikle seg i riktig rekkefølge og på normal måte ellers. Jeg synes nesten det har vært ille å se at mens de jevnaldrende lærte seg å krabbe, lærte seg å reise seg opp og nå kan gå, har denne jenta noe stivt og unaturlig over sine bevegelser. Hun kan nesten gå, men klarer ikke å reise seg selv, og blir hun satt på gulvet så sitter hun der, for hun klarer ikke å komme seg i krabbestilling, og klarer ikke å krabbe.

Det er jo ikke slik at man blir skadet og ødelagt av å sitte bittelitt i en gåstol. Alt handler jo om variasjon og muligheten til å bevege seg på ulike måter, men jeg har sett med egne øyne at mye bruk av gåstol hemmer utviklingen. Har to barn selv og ser ikke at dette er et produkt jeg har hatt bruk for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...