Gå til innhold

Dårlig blikkontakt ved 3 mnd alder. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Mini har veldig dårlig blikkontakt. Jeg får kontakt innimellom men det er i korte perioder og han flakker fort med blikket igjen. Han smiler ikke når jeg smiler til han(han smiler kun innimellom når han føler for det selv).

Vært på sykehuset med han i dag og han er formelt innlagt. Vi fikk reise hjem, men skal tilbake i morgen for å ta blodprøver og ultralyd av hodet. HJELP, det høres veldig skummelt ut!!

Noen som har erfaringer med dette og vil dele? Er supernervøs og er liiiivredd for at noe skal være "galt" med gutten min....

Fortsetter under...

Ved 3 måneder er det vel kanskje ikke helt normalt, men er jo ikke sikkert det er noe galt fordet. Hs sier jo at "alt" er normalt når det gleder utvikling når barna er så små!!

Ville ha lagt ut dette spørsmålet på "anonymforum" jeg, der har du større sjans for at noen har opplevd det samme siden de der har barn i alle aldre.

Føler med deg, det er sikkert ikke lett å gå bekymret over barnet sitt. Håper alt viser seg å være normalt på undersøkelsene!

Kan desverre høres ut som autisme..

Har jobbet med en som har dette, de som har jobbet med han før, og kan historien hans fra han var baby, beskriver det som du skriver.. At han ikke liker blikkkontakt, søker ikke kontakt utenom ved grunnleggende behov, og lever mye i sin egen verden ( smiler bare når han føler for det ).. Denne mannen ga blikkkontakt som baby, ( max 2 sekunder av gangen, har nå ingen blikkkontakt med noen )...

Men altså, han er 3 mnd gammel, barna har begynt å få personlighet, kan jo hende gutten bare er en veldig sjenert gutt? Eller syns ting er mye mer spennende nå når han ser mer, og rett og slett ikke har tid til mamma? :)

Ønsker dere mye lykke til, må si fra hvordan det går i morgen :)

Jeg svarte på dette innlegget en tid tilbake:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/141464539

Er kanskje ikke helt den samme situasjonen som det du beskriver...men kanskje det kan hjelpe. Min sønns blikkontakt ble helt fin rundt 4 mnd's alderen. Nå er han 8 mnd og det er ingen problemer med øynene hans (bortsett fra en svak skjeling av og til på det ene øyet...som vi prøver å rette opp ved øyelapp).

Annonse

Kjenner til en jente som ikke fikk blikkontakt før hun fikk briller som 1 åring. Ingenting galt med henne, bare veldig sjeløyd. Hun er idag en helt normal 4 åring, hun er også født for tidlig.

Håper dere får svar i morgen, er helt grusomt å gå sånn. Er selv til tider bekymra for min lille gutt som er født for tidlig, ser at de som er født til termin og over termin ligger ett hestehode foran.

Du, du må ikke nå tro det er autisme med en gang. Kjempeskummelt å skrive inn her om sånne ting, for da får du sånne svar....

Dere får ordentlig svar nå på sykehuset, de tar det på alvor siden dere er innlagt og på perm- det kan være utrolig mange forskjellige årsaker til dårlig blikkontakt. Det vil jo spenne fra det mest banale til det mest alvorlige. Min gutt ville også nesten ikke se på meg ved 3-4 mnd alder, han var altfor opptatt av å se på andre ting. Meg hadde han sett før liksom.... Helt normal gutt, men jeg skrev også et innlegg her om det.

Masse lykke til på UL, det er i alle fall ikke noe vondt for gutten din:) Krysser fingre for dere::)

Tusen tusen takk for svar og omtanke jenter:-)

Turen på sykehuset gikk bra! Alle blodprøver var normale, ultralyden av hodet viste ingenting negativt og de tok spinalvæske fra ryggmagen hans som også var normal. Leverprøvene var også normale.

Hverken øyelegen eller optikeren fant noe galt med øynene hans heller.

Det eneste vi venter på svar på nå er metabolscreeningen. Det er sendt inn en blodprøve,urinprøve og spinalprøve til Rikshospitalet som skal testes der. Det kan ta opp til 2 mnd før svarene kommer derfra, men legen var optimistisk siden alle de andre prøvene var normale:-)

I verste fall som legen sa: OM Det skulle være noe på metabolundersøkelsene så er det aller verste som kan skje at gutten min blir litt "treg". Han kan rett å slett risikere å bli litt psykisk utviklingshemmet.

Man ønsker seg jo aller helst friske barn og jeg håper jo han er det og at ingenting negativt vises, men om han skulle bli litt "treg" så er absolutt ikke det det verste som kan skje.

Mini er lille gutten til mamma uansett og jeg vil jo selvfølgelig elske den lille gutten like mye!

Takk igjen jenter.. Nå skal vi kose oss i varmen og nyyyyte sommeren sammen alle 3 og ikke tenke så mye som et halvt sekund på metabole sykdommer eller Riksen... :)

God sommer fra en lykkelig familie på 3:)

Tusen tusen takk for svar og omtanke jenter:-)

Turen på sykehuset gikk bra! Alle blodprøver var normale, ultralyden av hodet viste ingenting negativt og de tok spinalvæske fra ryggmagen hans som også var normal. Leverprøvene var også normale.

Hverken øyelegen eller optikeren fant noe galt med øynene hans heller.

Det eneste vi venter på svar på nå er metabolscreeningen. Det er sendt inn en blodprøve,urinprøve og spinalprøve til Rikshospitalet som skal testes der. Det kan ta opp til 2 mnd før svarene kommer derfra, men legen var optimistisk siden alle de andre prøvene var normale:-)

I verste fall som legen sa: OM Det skulle være noe på metabolundersøkelsene så er det aller verste som kan skje at gutten min blir litt "treg". Han kan rett å slett risikere å bli litt psykisk utviklingshemmet.

Man ønsker seg jo aller helst friske barn og jeg håper jo han er det og at ingenting negativt vises, men om han skulle bli litt "treg" så er absolutt ikke det det verste som kan skje.

Mini er lille gutten til mamma uansett og jeg vil jo selvfølgelig elske den lille gutten like mye!

Takk igjen jenter.. Nå skal vi kose oss i varmen og nyyyyte sommeren sammen alle 3 og ikke tenke så mye som et halvt sekund på metabole sykdommer eller Riksen... :)

God sommer fra en lykkelig familie på 3:)

• 5 år senere...

Hei. Følte bare jeg måtte si en liten ting. Alle ønsker seg helt friske barn, selvfølgelig. Men vi har et barn som er lettere psykisk utviklingshemmet. Og jeg har vært helt i kjelleren og syns at det har vært kjempe tøft. Jeg har grått og syns at det har vært skikkelig urettferdig. Og at jeg er ikke en god nok mor til å ta vare på et barn med den type utfordringer. Men han er helt magisk. Han er 4 år, han får alle til og le. Alle barna i bhg er veldig opptatt av han og han deler ut klemmer til alle. Og jeg tror rett og slett man blir litt ekstra knyttet til disse barna. Og nå etter å ha gått mange runder med meg selv, så må jeg si at jeg ønsker meg ikke en annen hverdag en denne. Han er en velsignelse og gave jeg ikke visste jeg trengte.

Så håper at babyen din er frisk som en fisk og helt normal. Men om han ikke er det, så kan det være ganske fint det og.

Anonymous poster hash: c3519...477

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...