Dane Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Nå har jeg lagd marengs til kake. Nå har jeg seks eggeplommer som ikke er med i oppskriften. Hva fornuftig kan jeg burke de til?
Villa Perlesukker Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Du kan fryse dem til senere bruk. det bruker jeg å gjøre når jeg har mange. Ellers så kan du lage gulkrem og fryse denne ..... mmmm Sjokoldemousse En formkake som jeg ikke har oppskriften på skal inneholde kun eggeplommer hehe Hollandaisesaus, barnaisesaus Her er kaken: Gullkake (1 form à 1 1/2 l) 150 g smør 150 g sukker 6 eggeplommer 2 dl kremfløte 225 g hvetemel 1 1/2 ts bakepulver ca. 50 g grovhakkede mandler ca. 2 dl rosiner 1 dl rom 1/2 plate kokesjokolade Kaken kan lages både med og uten rosiner, valnøtter, sjokolade og rom. Rosiner og valnøtter bør bløtes i rom over natten. Rør smør og halvparten av sukkeret hvitt. Pisk eggedosis av eggeplommer og resten av sukkeret. Bland smørkremen vekselsvis med eggedosis og mel tilsatt bakepulver. Rør forsiktig inn pisket krem. Tilsett eventuelt valnøtter, rosiner, sjokolade og overskytende rom. Hell røren i en smurt form og stek ved nederste rille i stekeovnen ved 175 °C i 3/4 - 1 time. Hvelv kaken og avkjøl på rist. Gullkake er fin å fryse.
Villa Perlesukker Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Eggeplommekaker: Oppskrift på eggeplommekaker: 3 eggeplommer ca 1/2kg flormelis 2 små ts hornsalt Rull deigen ut til 1cm tykkelse og stikk ut rundinger (3-4cm i diameter) Stekes på 160-170grader Det er vanskelig å si eksakt hvor lenge de skal stå inne,da det er stor forskjell på ovner.Men når du ser at de har hevet seg til 3-4cm høyde og har en gyllen,gul farge,så skal de være ferdige.du kan jo eventulet prøve med et par stykker først,og følge godt med mens du tar ca tid.Så slipper du å bomme med et helt brett fullt av kaker
Villa Perlesukker Skrevet 8. juli 2010 #4 Skrevet 8. juli 2010 Og selvfølgelig is Hentet fra en tråd inne på nybakt mamma 1/2 liter fløte 6 eggeplommer 100 gram sukker evnt. litt vaniljesukker Det går an å putte alt mulig slag syltetøy eller bær inn i denne isen, bare juster litt på sukkermengden. Dette trenger ikke røres i eller noe mens det fryser, med så "rein" vare med så høy fettprosent blir det ikke iskrystaller i dette. Frys i minst fire timer og ta isen fram 20 minutter før servering.
Dane Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 8. juli 2010 Har du en god oppskrift på Spaghetti carbonara da, Odine? Vurderte eggeplommekake,men jaggu nok med søtsaker nå...Så en middag hadde vært fint å benytte eggene til. Så oppskrift hadde vært fint! :-)
solita 06 Skrevet 8. juli 2010 #7 Skrevet 8. juli 2010 Aioli! Men da trenger du bare en eller to... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå