*pinkypai_jente06+gutt10* Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Har en skikkelig plugg på 3 måneder.. han veier 8 kg og er 62 cm lang! Han er utenfor kurven hos helsestasjonen når det gjelder vekt... Han får erstatning, 165 ml ca 6 ganger i døgnet, han er blid og fornøyd, sover stort sett hele natten og er sterk i kroppen.. Så han trives jo! Men er jo faktisk litt tjukk... Høres litt fælt ut men.. Vurdere å begynne m grøt/velling allerede men helsesøster var imot det. Kanskje noen av dere har erfaring m å starte så tidlig m fast føde?? Trenger råd!
Sweet Amber Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Min førstemann var omtrent på samme størrelse som din:) Så lenge ungen trives og ikke har noen problemer med det ville jeg fortsatt å gitt bare mme, evt litt vann fram til 4 måneder. Fordøyelsessystemet hans er jo fortsatt ganske umodent, selv om han er stor og han mistrives ikke så da er det egentlig ingen grunn for å starte tidlig. Det er heller ikke sånn at vektøkningen stagnerer når de får grøt, mange går snarere litt fortere opp når de starter med fast føde. (min sværing er nå høyere enn de andre på hans alder og litt større, men ikke lenger tjukk. Det rettet seg helt av seg selv når han startet å gå og beveget seg mer )
tte Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 min (snart) 3 åring var rett over 9000 gram og 68 cm på tremånederskontrollen...stooor med andre ord:) han fikk bare mm, og vi begynte vel med grøt v ca 4,5 mnd-det er tidlig nok syns jeg. Nå er han også stor (ca 1oo cm / 19kg), men ikke tykk. Snuppa mi var på 3 mnd kontroll i dag, hun var til sammenligning 6,5 kg og 64 cm...hun får og bare mm.
Guttemamma x 3 Skrevet 8. juli 2010 #4 Skrevet 8. juli 2010 Hvis han legger på seg fint og er blid, fornøyd og sover godt så skulle det vel gå greit å vente med grøt til en gang mellom 4 og 6 mnd. Minstemann her var 5,7 kg og 60 cm på 3 månederskontrollen. Han ble fullammet til han var 6 måneder. Har akkurat startet grøtintroduksjon nå.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 8. juli 2010 #5 Skrevet 8. juli 2010 Mini er liten(5015g og 59cm lang) og 3 mnd. ¨ vi begynte med grøt for en uke siden og det går kjempe bra:) helsesøster syns det var lurt å starte med grøt siden han spiste litt for mye mme i døgnet i forhold til anbefalt mengde. Nå spiser han ca 150-200ml 4-5 ganger i døgnet + grøt på formiddagen og kvelden:) Små porsjoner:) Bare å starte mener jeg da, alle barn er forskjellig. Klarer magen hans det er det bare å begynne;) det er jo bare å prøve seg fram;) Sviskemos er lurt å ha i hus når man starter med grøt:) lykke til:)
Trultemor73 Skrevet 17. juli 2010 #6 Skrevet 17. juli 2010 Var på 3 måneders kontroll på onsdag og gutten min veide da 6645 gram og var 65 cm. Følger kurven sin helt perfekt. Fikk beskjed om å begynne med grøt når barnet er 6 mnd. De anbefalte å fullamme frem til da. Om en bruker mme, anbefaller de å begynne med grøt fra 4 måneders alder, fortalte helsesøster. Ikke før det. Har hørt det av to helsesøstre, men det kan jo være at andre anbefaller noe annet. Så her skal det fullammes frem til barnet er 6. måneder. Har gjort det med de to andre barna mine også.
stearin Skrevet 17. juli 2010 #7 Skrevet 17. juli 2010 Jenta mi er snart 3 mnd og hun veier akkurat 3 kilo nå. Regner med at hun er ca. 3100-3200 gram på 3mnd kontroll. Og ca. 50 cm lang:) Altså like stor som en vanlig fullbåren baby. Men så er hun 10 uker prematur, fødselsvekt 1475 og 37cm.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 18. juli 2010 #8 Skrevet 18. juli 2010 ja det er forskjell på helesøstre rundt omkring. Venninna mi fikk beskjed å vente tik 4 mnd, men jeg fikk beskjed at jeg kunne begynne da han var 3 mnd. Han spiste som sagt litt for mye mme i forhold til anbefalt mengde og hs mente det var bedre å prøve med litt grøt enn at han spiste oppimot 1,5liter mme i døgnet .det er 0,5liter for mye! prøvde med litt grøt og det gikk kjempe fint:) spist grøt i 3 uker nå
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 18. juli 2010 #9 Skrevet 18. juli 2010 Må bare spørre, hvorfor vil du gi grøt/ velling? Om han trives ogg har det bra er det ingen grunn til det.. Det er jo ikke slik at han overskrider den anbefalte mengnen mme pr. døgn??
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 19. juli 2010 #10 Skrevet 19. juli 2010 som jeg sa så spiste han 1,5LITER mme i døgnet. Det er jo en halv liter over den anbefalte mengden! DERFOR gir jeg grøt i steden... Da holder han seg under literen mme i døgnet.
Annci<3 Skrevet 19. juli 2010 #11 Skrevet 19. juli 2010 Min gutt veide 10 kg og var 70,5 cm (om jeg ikke husker feil) på 3mnd kontrollen. Min får også erstatning. Sover hele natten og har mange små høneblunder på dagen.. Er også litt tjukk, men han får mat når han er sulten, så ikke noe å gjøre med det. Krymper nok når han begynner å bevege seg mer (er 4 mnd nå) :-) Har begynt med litt grøt nå, bare et par skjeier. Så akkurat det å starte med fast føde er ikke jeg noe ekspert på hvertfall.. Men du er ikke den eneste med stor baby hvertfall :-) Så lenge babyen trives og helsesøster ikke sier noe på det, så er det ikke noe å stresse over, mener nå jeg..
Fifrildi Skrevet 21. juli 2010 #13 Skrevet 21. juli 2010 Man blir anbefalt å gå over til grøt tidligere enn 4 mnd stort sett bare av to årsaker: Barnet drikker jevnt mer enn 1 liter mme i døgnet og barnet har lav vekt. Ingen av disse tingene gjelder ditt barn så jeg kan ikke se noen grunn til at du skal starte tidligere enn de anbefalte 4 mnd med å introdusere fast føde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå