Mammasine Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Jenta mi er akkurat 16 måneder og jeg har begynt i jobb nå, men jeg er litt usikker på om hun er litt liten for de lage dagene hun har i bhg. Hun er der ca fra 9-16, og da sover hun mellom 12 og 14. Er dette veldig lenge å være i bhg? Hvor lenge er deres der? Og jeg sliter litt med samvittigheten, for jeg MÅ ikke jobbe for pengenes del. Men trives godt og trenger erfaringen! Her vi bor kjenner vi flest gjennom mannen sin jobb, et typisk mannsdominert selskap med mye fokus på karriere etc. Mange damer som jobber der også. Disse har gjerne barna fra ca 10 måneder full tid i bhg, og "de har et bra" som mannen min sier. Det er så vanskelig å ha en normal samtale med ham om dette, så derfor lurer jeg på hva dere mener.
Glajenta ♥ Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Det er nok mange meninger om akkurat dette. Noen mener barn ikke har noe å gjøre i barnehagen før de er 3, andre mener de har det fint der fra de er 1 år. Noen kan velge hva som passer de best, andre må bare sende barna i barnehagen fra de er 10 mnd. Jenta mi har vært i barnehagen siden hun var 13 mnd. 5 dager i uken, fra 08.30 til 15.00/15.30. Hun hadde det ikke noe særlig der den første mnd. Hun har alltid, siden hun var bitteliten, vært innmari redd for andre barn. Så da ble det litt vanskelig i barnehagen naturlig nok... Det har gått seg gradvis til, og nå stortrives hun der. Jeg tror helt inn i hjerterota at hun har det helt supert der, hun jubler når jeg sier vi skal i barnehagen - og både jeg og de ansatte ser at hun koser seg. Hun har vokst utrolig mye på tiden i barnehagen, nå stortrives hun med de andre barna, og mye tryggere, selv med store barn (babyer liker hun fortsatt ikke... hehe). Fra mai har jeg hatt muligheten til å ha henne hjemme frem til august, men vi valgte likevel å ha henne i barnehagen 3 dager i uken. Selvsagt koser hun seg hjemme med meg også (og jeg ikke minst...), men hun koser seg virkelig i barnehagen. Jeg personlig takler ikke spesielt godt å bare være hjemme. Jeg trenger litt annen input og utfordringer for at jeg skal trives i hverdagen. Jeg tror også datteren min setter pris på å være sammen med andre barn og aktivitetene i barnehagen. Jeg vurderer å jobbe 80 % fra høsten, med en hjemmedag i uken, men vi får se hvordan det blir. Vi hadde klart oss uten at jeg jobber vi også, men jeg vil gjerne jobbe jeg også. Nå er jenta mi i barnehagen tre dager i uken. Vi står opp når hun våkner (mellom 7 og 8), spiser frokost og tusler opp i barnehagen, er der som regel mellom ni og halv ti. Henter henne i halv fire, fire tiden. Også er vi hjemme to dager i uken. Helt perfekt synes jeg. Du kan jo vurdere å jobbe redusert?
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Min begynte i bh da han var 1 år og er nå 1 1/2 år, han stortrives.. Han er der fra 7.30 til 15-16 Han sover en lur på ca 2 timer i løpet av dagen.
Underveis --> Skrevet 8. juli 2010 #4 Skrevet 8. juli 2010 16 mnd her og vanligvis er han i barnehagen fra rundt 8 til litt før fem. Lange dager, ja, men han trives godt og har det bra der, virker det som. Merker det også her hjemme at han er vant til det litt høyere tempoet i der. Han kjeder seg ganske fort, for det skal nå skje noe hele tiden. Jeg tror det er individuelt hvor godt barna fungerer med en barnehagetilværelse. Vi er velsignet med en veldig sosial og aktiv liten gutt og han har likt seg som barnehagebarn fra første stund, og da var han bare 11 mnd. Er stort sett blid og glad dagen lang iflg barnehagen. Det skal også nevnes at vi er veldig fornøy med barnehagen. Den er relativt liten, med to avdelinger, og de har stor fokus på friluftsliv og fysisk aktivitet, noe som passer Poden utmerket. Jeg tror ikke barn tar noe skade av å gå lange dager i barnehagen, selv om jeg nok tror det optimale ville vært kortere dager enn det vi har, men vi jobber fullt begge to, og da blir det slik. Det skal sies at to dager i uken jobber jeg kveld, så da blir det gjerne formiddagen før han leveres i barnehagen. Jeg synes ikke 9-16 er en for lang dag for barnet. De har godt av å utvikle seg sosialt og jeg tror det er er mye hva man gjør det til selv. Dersom barnet ser at mor hater å gå ifra det i barnehagen, så blir det også verre for barnet. Vi har en ganske avslappet holdning til det meste, og jeg er sikker på at det har smittet over på Poden. I tillegg til at han er veldig "happy, go lucky" ;-)
<3 mine søte små<3 Skrevet 8. juli 2010 #5 Skrevet 8. juli 2010 min begynnte i fam bhg da han var 10 mnd. tok ikke lenge tiden før han var trygg! nå er han snart 2 år ( oktober) og han nekter å reise hjem når eg henter han ... og når jeg leverer han løper han inn og gir assistenten en klem , for å så løpe bort til lekene.. men alle dager varrierer.. noen dager er bare NEI dager , hehe
Mammasine Skrevet 9. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 9. juli 2010 Takk for svar! Ser jo at det ikke er uvanlig i Norge heller, med sånne lange dager. Av og til blir man litt blind på hva som er bra og ikke, når det er så mye snakk frem og tilbake! Men det er jo så klart forksjell fra barn til barn og min lille er glad hjemme, glad i barnehagen, når hun leveres, hentes etc.. (Selv om hun har blitt litt trassig) Ser at hun koser seg og utvikler motorikk og språk. Jobbe redusert hadde vært noe, men det er liksom denne jobben eller ingen! Ville nok vært hjemme dersom det ikke var drømmejobben.... Så da kanskje jeg skal prøve å roe ned samvittigheten litt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå