Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel litt delte meninger om dette, og jeg har alltid tenkt at mitt barn omtrent aaaldri skulle se noe tv, men det har endret seg litt må jeg innrømme... Min sønn på 7 mnd får se en halvtime Drømmehagen hver dag, og han elsker det! Sitter og hyler og ler og prater til figurene :) Og kjekt for mor å få en liten matbit og pustepause fra en svært aktiv krabat... ;)

Hva med dere? Må innrømme at jeg ikke trodde så små barn kunne ha noen interesse av tv, men det har de tydeligvis...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min på 6 måneder har sett en del på fotball, hehe. Og han er totalt fascinert. Men jeg ville aldri satt han i vippestolen foran tv! det er veldig voldsomme inntrykk av både lyd og bilde og jeg tenker at han må ha muligheten til å komme bort hvis han får nok.

Han ligger på gulvet og ser en god stund (15-20 min kanskje) før han begynner å leke i steden.Hvis han sitter på fanget ser han lenger på. Det er ikke ofte vi har tv på mens han er våken, men i disse fotballtider har det vært litt unntakstilstand. Kan hende vi begynner med drømmehagen etter ferien, men jeg tenker at det blir nok TV etterhvert så det er ikke noe mål for meg at han skal se noe nå så tidlig.

Skrevet

Jeg har satt min baby foran tv ´n i kortere perioder i løpet av dagen, kun for at jeg skulle fått tid til å spise uten at hun skulle skrike seg fordervet! Drømmehagen er favoritten :) Nå når hun kommer seg rundt på egenhånd, er ikke tv like moro lengre, så nå blir det minimalt. (og glad er jeg for det :) )

Skrevet

Det er ikke bra for barns utvikling å la dem se tv. Selvfølgelig syns dem tv er spennende, ting beveger seg og det er lyder og skarpe farger. Men tv titting for barn på denne alderen, er ikke bra for utvikling. (I følge forsking)

Skrevet

Vi setter aldri jenta forran tv, men stua vår er slik formet at så fort tv står på så kan hun se tv. Vi har ikke så stor stue så er nesten umulig å unngå det..

Håper og regner med at hun ikke kommer til å bry seg så mye om tv lenger når hun begynner å leke og krabbe. hun er nå 3.5 måned så lekingen begrenser seg veldig...

Skrevet

Yngstejenta på 9 mnd har ikke vært interessert i tv'en i det hele tatt, helt til for ca 14 dager siden. Da begynte hun å storskratte da storesøsteren så på Pingu!! Kjempesøtt.

Dersom jeg har tv'en på vanlige programmer, er hun ikke interessert.

Innbilder meg at storesøster var interessert tidligere enn 9 mnd, men husker ikke så godt. På den tiden hadde vi en "baby channel" som viste svært elementære programmer, noen som tegnet noe f.eks, eller sang barnesanger. Hendte jeg hadde det på og så på og sang sammen med henne. Hun er nå 3 år og ser ca 40 min på tv hver dag.

Skrevet

NEI! En baby har overhodet ingenting foran en skjerm å gjøre. Det skaper kun stress for hjernen, med all flimringen og støkk-effekten som det er mye av på TV. Jeg mener de skal få inntrykkene fra verden rundt seg, og ikke foran en TV-skjerm, som jeg mener ikke er en naturlig del av livet. Jeg tror TV-titting er mye mer skadelig enn vi tror, faktisk, og de fleste jeg vet om, vil kalle meg hysterisk, uten at jeg bryr meg om det. Jeg har nemlig sett hva det kan gi barn av sosiale problemer, depresjon og angst osv, og det skremmer vettet av meg. Nå gjelder jo det overdreven TV-titting, men likevel, hva er vitsen med å introdusere TV fore n baby? Jeg har en aktiv baby som er mye våken og krever mye oppmerksomhet, men aldri i livet om jeg kunne tenke meg å sette henne foran TV.

Skrevet

Her ser toåringen TV hver dag om hun vil. Når søskenbarna møtes og været er dårlig får de egentlig se dvd til spyr. De blir nå lei etterhvert og finner på andre ting.

Skrevet

Nei, han ser ikke TV, men det gjør jeg ikke selv heller :) Har en boks stående, men den er på de få gangene i mnd jeg ser film med kjæresten.

Skrevet

min sønn på 6 mnd ligger til tider på lekematta si og leker foran tv når storesøstrene ser på barnetv. Da ser han på tv...eller ikke. alt ettersom han gidder eller ikke.

Skrevet

Her kommer drømmehagen på dersom knerten er veldig urolig og mor trenger noen minutters avbrekk. Det har blitt sjeldnere og sjeldnere nå, da han leker bra for seg selv med lekene nå. Kanskje en gang eller 2 i uka. Men drømmehagen har vært en hit siden han var 5-6 mnd gammel.

Ellers så titter han av og til bort på tv'en dersom vi ser. Spesielt fotball er visst fengende. Kanskje det fine grønne gresset, eller så har han fotballinteressen i blodet allerede, hehe.

Når det gjelder tv, så tenker jeg det samme som jeg gjør med mange andre "fy-ting" - alt med måte.

Skrevet

Eldstemann så aldri tv. Tror han var nesten 2 før jeg kom på at vi kunne se barne-TV. Siden jeg ser barne-TV sammen med eldste og har minste på fanget blir det dessverre til at han ser litt tv. Elsker Drømmehagen og alt annet som flimrer på skjermen. Tror han kommer til å bli en skikkelig TV-slave.

Jeg syns det er vanskelig å være konsekvent med 2 små. Blir fort til at minstemann får være med på det storebror gjør

Skrevet

Nei, han får absolutt ikke se tv!

Han er 7,5 mnd og ekstremt aktiv, men vi har tross alt bare én, så to voksne greier vel å holde han opptatt med andre aktiviteter til han legger seg. Vi har aldri tven stående på som bakgrunnsstøy heller.

Så vidt jeg kjenner til er det internasjonale anbefalinger at de ikke skal se tv så lenge de er under 2 år. Selv om de er kjempeinteressert og faller til ro foran tven, så er det overstimuli for de små hjernene.

Hvis jeg er alene hjemme og trenger ro til en matbit setter jeg han i stolen med litt banan i babyfeederen, så spiser vi sammen. Det funker fint her i hvert fall.

Skrevet

Er det noen som har link til forskningen som sier det ikke er bra? Kunne vært interessant lesning, bare :)

Husker ikke når eldstemann begynte å se på tv, men vi ser hvertfall foreløpig ingen tegn på stress eller angst. Alt med måte, tenker vi også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...