Gå til innhold

Andre med Placenta previa total?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg spør på denn siden jeg, siden dere er kommet litt lengere.

Jeg har fått beskjed om at morkaken ligger over livmorhalsåpningen og dermed må jeg på ny UL i uke 30 for å se om den har flyttet seg. Har blødd litt men stoppet nå, er uke 20. Andre som har eller har hatt det samme som kan fortelle meg hvordan det har gått?

Er litt bekymret for å plutselig begynne å blø igjen, eller at ting skal gå galt liksom.... Er i full jobb, som er lite belastende...

Håper noen vil dele erfaringer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde også det da jeg gikk med førstemann, med noen få små blødninger. Jeg fikk beskjed om å ta det med ro (ble litt sykmeldt men ikke engang 50%) og sexnekt fram til neste undersøkelse.

Ved ny undersøkelse senere i svangerskapet hadde morkaka flytta seg og jeg kunne føde vaginalt uten problemer.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om placenta previa på ordinær ultralyd, og fikk ny ultralydtime i uke 32.

Begynte å blø i uke 26, ble innlagt og fikk lungemodningssprøyter i tilfelle tidlig forløsning med keisersnitt. Blødningen roet seg, og jeg ble sykemeldt. Har hatt flere blødningsepisoder etter dette, og må da inn til ultralydundersøkelse og kontroll. Men blødningen har alltid roet seg samme dagen, og babyen har det fortsatt bra i magen i følge ultralydmålingene og ctg-regisreringen. Ofte har blødningene kommet når jeg har vært i for mye aktivitet, så prøver å ta det så rolig som mulig.

Nå har morkaken flyttet seg såpass mye at det kan hende det blir vaginal fødsel, men blir satt opp til planlagt keisersnitt i uke 38 (er nå i uke 33). Det ligger en liten flik igjen som kanskje flytter seg, men sannsynligvis blir det keisersnitt.

Var veldig redd første gang det begynte å blø, men har blitt mer vant til det nå. Så lenge jeg kjenner liv, og kan ringe Fødeavdelinga og komme rett inn, så går det greit. Har fått beskjed om å ta kontakt hver gang det blør.

Skrevet

jeg hadde det i forrige svangerskap, opplevde kun en blødning. Jeg jobber ved et sykehjem, en jobb som innebærer mye tunge løft. jeg ble derfor sykemeldt fra første UL (uke 12, ble ul pga blødning) og ut sv.skapet. Gikk deltid på høyskolen ved siden, så jeg var jo i full aktivitet, men unngikk tunge løft da. Da jeg kom på ny Ul i uke 30 hadde morkaken flyttet seg.

jeg endte allikevel opp med å føde med haste ks, men det var fordi vesla hadde snurret navlestrenge såpass mange ganger rundt halsen at den ble liggende i klem og derfor stoppet opp for næring. det gikk bra da, heldigvis:)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde det på ordinær ultralyd. Måtte til ny ultralyd i uke 32 for å sjekke det. Da hadde den flyttet på seg. Så alt er normalt. Jeg hadde blødninger bare helt i starten av svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...