ma:) Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Jeg har nok for lite melk til min baby, spesielt på ettermiddag/kveld. Var å veide henne i går og hun har bare lagt på seg 300 g på tre uker etter at vi kom hjem fra sykehuset. Helsesøster sa 150-200 i uka.... Det virker også som hun aldri blir mett eller ferdig å spise og hun vil stadig ha mat. I går kveld valgte vi derfor å gi henne mme i tillegg. Etter at jeg hadde ammet i 19-tiden fikk hun flaske og drakk 65 ml! Kan ikke ha vært mye morsmelk der, nei. Hun smilte etter at hun slapp flasken (har aldri sluppet puppen med mindre hun gjør det ved et uhell eller sovner) og var godt fornøyd etterpå. Gav henne også flaske da jeg la meg i 23-tiden. Da hadde jeg også ammet først, og flasken var ikke fullt så populær som første gang. Var nok minst like mye ute etter kos, og da er det topp å suge på puppen. Drakk likevel 35 ml mme. Har hatt henne våken og ammet en gang i natt og en gang tidlig i morres, men da har hun bare villet ha på ett bryst slik at hun har sovnet igjen. Ble derfor pumping på meg nå på andre siden, så kanskje det kan brukes i kveld igjen. Hadde vært kjekt å høre andres erfaringer når dere har for lite melk. Pumper dere? Tillegg? Hva synes dere er greiest? Prøver meg bare fram foreløpig. Er første baby her.
Guttemamma til tusen :) Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 jeg gjorde som du gjør nå med førstemann, og mista til slutt melka når poden var 3mnd (beg med tillegg da han var 6uker) denne ganga ville jeg gjøre alt jeg kunne for å klare å fullamme, og det har gått kjempefint gullet er 6mnd, og har kun smakt morsmelk! Det jeg gjør når jeg merker at poden ikke er fornøyd på kvelden er først og fremst å amme det jeg kan, så starter jeg neste dag med "økedøgn". Da koker jeg opp havregrøt/suppe, handler inn mye godt å drikke, slapper av, spriser god næringsrik mat og drikker litt ammete. koser meg forran dataen/ tv`en og ammer og koser med gullet hele dagen. det slår aldri feil at jeg våkner med brystspreng dagen etter så mitt råd: DRIKK MASSE!! ta det med ro, og legg gullet til så ofte du kan (selvfølgelig hvis du ønsker å amme da:))
lykkeligmor til to<3 Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Jeg hadde lite melk etter dåpen, stresset sånn.. Da la jeg snuppen til brystet en gang i timen på dagtid og slappet av og sov mye. Våknet neste morgen med superspreng!!! Og som rådet over her så er det superviktig å drikke mye:O) lykke til:O)
Overraskelsen Skrevet 8. juli 2010 #4 Skrevet 8. juli 2010 Jeg ville gjort som de over. Hvis du vil pumpe og gi flaske, så pump på morgenen etter at babyen har spist frokost, og gi på kvelden. Prøv å unngå mme. Hun er ennå såpass liten at hun er i full gang med å justere opp produksjonen din etter sitt behov,og når du gir mme på flaske, tar du bort stimuli som er ment for puppene dine. Det er helt vanlig at de er urolige og vil spise masse de første ukene/månedene - særlig på kvelden. Jeg er ikke mot mme på noen måte, men siden du jo faktisk får til å amme, og hun jo legger på seg, om enn litt lite, ville jeg stått på noen uker til med ammingen og sett om det går seg til. Jeg synes delamming var et styr, nemlig!
ma:) Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. juli 2010 Takk for tilbakemeldinger. Blir nesten mer forvirra, men likevel greit å få litt av begge deler. Fikk nemlig god respons, både fra mamma og ei venninne som er helsesøster på å gi henne tillegg i går. Tror jeg må se litt hvordan det går seg til. Vil jo ikke gi mme hvis det ikke er nødvendig, men sliter med å få opp produksjonen. Føler jeg har ammet omtrent konstant den siste uka, og selv om hun får spise i 1,5 time blir hun ikke mett. Den siste uka har egentlig vært mest styr med ei som nesten ikke har villet sove i vogna etter at det var det beste før det. I dag har hun sovet godt og lenge der igjen og virker mer fornøyd enn på flere dager. Vet jo ikke om det har sammenheng, men må si det gav meg god samvittighet i går da hun fikk mme og jeg var sikker på at hun var mett. Vil jo i utgangspunktet amme, men hun må jo få bli mett og det skal fungere. Amming konstant blir jeg veldig utslitt av, og da kommer det ikke akkurat mer melk.
Hanna30 Skrevet 8. juli 2010 #6 Skrevet 8. juli 2010 Jeg har akkurat samme problem. Han blir aldri fornøyd og jeg ammer hver time stort sett. Han er to uker nå forresten. Uansett hvor mye jeg ammer så tar ikke produskjonen seg opp, og jeg er helt ferdig av å sitte og amme og amme uten at jeg føler det blir bedre. Så vi begynte med flaske på kvelden for noen dager siden, etter at han har drukket tom begge brystene (på kvelden er det ikke mange dåpene som er der, men han får tømt dem iallefall). Han drikker 80ml etter at jeg har ammet, og da sover han i tre timer! Så utrolig deilig! Og da rekker jeg å få melk igjen til neste amming, så nettene går veldig fint nå. Jeg gir morsmelkerstatning. Har ikke noe ekstra melk å pumpe, han drikker det som er. Helsesøstra mente jeg skulle fortsette å bare amme hver time og at det tar seg opp etter hvert, men for oss blir det bare stress og ingen trives med det. Jeg blir nedfor og gutten bare skriker fordi han aldri får nok. Så jeg har tatt avgjørelsen selv og kommer til å fortsette med flaske på kveldstid og også innimellom ellers når melka mi ikke strekker til. Er første baby her også. Følte først at jeg gjorde noe veldig galt da jeg ga ham tillegg, det er jo sånt ammepress. Men når jeg ser hvor mye gladere hele familien blir av det så er det ikke noe mer å tenke på. Her blir det både bryst og flaske framover!
ma:) Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 8. juli 2010 Viktig at man tenker hva som er best selv også. Her har hele familien hatt en strålende dag i dag. Snuppa er mett og fornøyd og har sovet godt på dagen i dag. Jeg vet at hun blir mett, og det gir meg god samvittighet etter å ha hatt ei ganske sur ei en stund. Amming er nok best, men det er viktig at man ikke føler det som et nederlag om man må ha noe ekstra eller ikke kan amme i det hele tatt.
ett til! Skrevet 8. juli 2010 #8 Skrevet 8. juli 2010 jeg fikk plutselig for lite melk da poden var 1 mnd og lånte da ei industriell pumpepå sykehuset (gull verdt!) og pumpa meg ca hver 2.time på dagtid i ei uke og amma gutten 3 ganger på natta. til slutt var det full pupp igjen,heldigvis! strevsomt da det sto på men verdt det til slutt...
b77h Skrevet 8. juli 2010 #9 Skrevet 8. juli 2010 Jeg ville ikke gitt opp så lett. Slapp av hjemme og ha lite planer en tid fremover, drikk masse, masse vann, kok havresuppe, kutt ut sukker og hvete i kosten for en periode. Fikk tips av jordmor om at beste ammetid er mellom 24.00 - 06.00 - for å holde produksjonen oppe. Vær innstilt på å amme ofte nå - kan det gi deg morsmelk så du kan fullamme er det en kjempegod investering i ditt barns helse. Og for en enklere hverdag for deg selv! Utrolig greit å ha maten med seg, perfekt temperert hele døgnet ;-) En venninne i danmark fikk tips om å drikke "hvittøl" av legen - og det funket! Vet ikke om det tilsvare hveteøl eller vørterøl i norge, men jeg har prøvd begge deler hvis puppene har vært litt tomme i perioder. Kan anbefale Erdinger alkoholfri øl - kjempegodt!
SophieH Skrevet 9. juli 2010 #10 Skrevet 9. juli 2010 Hei, jeg har ei jente på 8 uker og slet i starten med lite melk. La henne til ofte for å få opp produksjonen, men hun ble aldri helt mett likevel, så jordmor på helsestasjonen sa at det var helt greit å gi litt mme i tillegg så lenge det skjedde etter at man hadde ammet det man kunne. Det er fort gjort å slite seg helt ut hvis man skal amme annenhver time gjennom hele døgnet fordi ungen aldri blir mett... Fikk tipset om å prøve ammete, og selv om jeg var fryktelig skeptisk må jeg innrømme at det fungerte, merket tydelig forskjell på mengden etter et par dager (drikker 2-3 kopper om dagen). Har alltid litt mme i kjøleskapet i tilfelle. Pumper også slik at det alltid er et lager med morsmelk i porsjonspakker i fryseren... kjempegreit hvis man skulle oppleve noen dager med lite melk, eller har behov for å være borte over et måltid. Pappa som mater med flaske er en praktisk løsning når mamma ikke er hjemme. Som de andre har sagt; drikk MYE og prøv å ikke stresse. Lykke til!
Bumblebeee Skrevet 9. juli 2010 #11 Skrevet 9. juli 2010 Jeg begynte å miste melka en periode da mini var syk og ble innlagt på sykehuset. Han var da ca 8 uker. Pumpet og fikk kun ut 40 ml tilsammen etter nesten 3 timer, vanligvis pumpet jeg minst 300 ml etter så lang tid. Dette var nok pga mye stress og bekymring, lite søvn, samt at jeg spiste litt lite da jeg ønsket å ta av noen kilo. På sykehuset spiste jeg ALT de tilbød meg av mat, drakk masse vann og alkoholfritt øl, og jeg pumpet meg ca annenhver time. På natta pumpet jeg ikke, men ammet nesten like ofte. Etter to døgn var puppene sprengfulle. Jeg gir ham tillegg av og til, men hvis han får flaske så pumper jeg, for å å opprettholde produksjonen. Merket også at det å vite at jeg hadde melk i bakhånd, enten mme eller utpumpet mm, gjorde at jeg slappet mer av.
assisi Skrevet 10. juli 2010 #12 Skrevet 10. juli 2010 Hei. Vi er i samme båt. Gutten min er snart tre uker og la ikke på seg de to første som han skulle. Ble aldri helt fornøyd med puppen, og bæsjet lite/sjeldent. Helsesøster ba meg prøve med litt tillegg en periode. Det er en uke siden og han har nå lagt på seg en god del, er fornøyd, rolig og sover mye bedre. Min rutine er at jeg ammer ham lenge og vel på begge bryst, deretter tilbys han flaske. Han tar alt fra 50-100 ml. Enkelte ganger sovner han etter amming, og da får han ikke flaske dersom han sover videre. Men stort sett er han ikke fornøyd etter pupping. Dette er mitt tredje barn. Nummer en fullammet jeg i 4 måneder og så ga jeg meg når han var 6mnd. Andremann måtte jeg gi litt tillegg og sluttet å amme da hun var 4 mnd. Denne gangen er det altså enda mindre krutt i puppene, men jeg har som mål å amme de tre første månedene. De er de aller viktigste. Når det gjelder antistoffene leste jeg at de konsentreres, så selv om man ikke fullammer, så får babyen i seg plenty gjennom den morsmelken han/hun drikker. Husk at litt morsmelk er bedre enn ingenting- tilby alltid pupp før flaske:-)) Men vi har hatt fokus på at det viktigste er vektøkning, tilfredshet og vi har et hjem med tre andre barn, så vi er nødt til å tilrettelegge slik at vi får litt søvn og en fornøyd baby. Da betyr det ikke så mye for oss om han ikke fullammer.. Lykke til!
mamma og my Skrevet 10. juli 2010 #13 Skrevet 10. juli 2010 Jeg hadde det slik med førstemann. Pga stor blødning klarte jeg ikke å produsere melk, og hun la bare på seg 150 gram de første tre ukene. Gav mme om kvelden når jeg hadde ammet meg helt tom. Slutta med det da hun begynte å sove natta igjennom, og da hadde melkeprod min tatt seg opp, og jeg fullammet henne deretter til 5-6mnd. Opplevde at jeg fikk mere melk på sikt når jeg gjorde det slik, for da var jeg trygg på at hun kom til å bli mett til slutt. Ser at du har fått ulike svar når det gjelder å gi mme, for meg var det helt riktig å gjøre det slik. Det som er viktig er at det skal være et tillegg, ikke erstatning for måltider. Dvs hold oppe en ganske hyppig måltidsrytme selv om du gir mme, og gi alltid etter måltid, når du er helt tom for melk. Du kan også skifte ammestilling underveis i måltidet for å få ut de siste dråpene, fra vanlig byssestilling til tvilingstilling, da får babyen ofte ut noen ekstra dråper når brystet henger mer framover enn i vanlig ammestilling. sørg for å spise godt, drikke godt, og ekstra næringsrikt. Men dersom en drikker for mye kan det gjøre at en får mindre melk, så følg tørsten. Dersom du har overskudd av melk om morgenen kan du pumpe og gi det før du evt gir tillegg om kvelden. På ammehjelpen.no står det en artikkel om kombinasjon av mm og mme. Ang melkemengde drikker gjerne babyene mer når de får mme enn mm. Og når du pumper får du ut mindre enn babyen får ut, så dersom du får ut forholdsvis lite melk, så ikke stress med å sammenligne det med det som babyen drikker av mme. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå