Gå til innhold

Underrapportering og ignorering av bivirkninger

Anbefalte innlegg

Det er betydelig underrapportering av bivirkninger og vaksineskader. Personell på helsestasjoner nekter ofte å akseptere sammenhenger, bagatelliserer reaksjoner og behandler reaksjoner etter en viss tid som "uaktuelle" konsekvender. Mørketallene vedr. vaksineskader er store.

Mange foreldre med uvaksinerte barn ønsker å bidra med sine erfaringer og ønsker mer uavhengig forskning. I Norge finnes ikke offentlig fokus og oppfølging av sykehistorier/registrert helseprotokell til uvaksinerte. Heller ikke er registreringen av uvaksinerte på plass, som jeg vet.

Hvor korrekte blir da statistikkene? jeg bare spør...

Fortsetter under...

Anonym: dette innlegget har du postet i sin helhet tidligere, her: http://www.dinbaby.com/forum/thread/141611534

Jeg vet ikke om det finnes en moderator her inne, men i andre fora hadde dette blitt fjernet som spam.

Her var det mange påstander og lite ull: "det er betydelig underraportering", "mørketallene er store". Hvor har du dette fra? Kan du vise til kilder, eller er det noe du har tenkt ut selv?

Hvor korrekte blir statistikkene - ja, hvilke statistikker tenker du på? Tror du hele Norge er et slags gedigent forskningsprosjekt, hvor absolutt alt som skjer oss blir registrert? Det er altså ikke det. "Registreringen av uvaksinerte på plass", hva mener du? Skal det være et eget slags sykdomsregister for uvaksinerte? Og ett for vaksinerte? Hva i all verden er en registrert helseprotokoll?

Forøvrig har du rett i at det er en underrapportering av bivirkninger når det gjelder vaksiner (slik det er for alle medisiner), men det er altså fordi disse bivirkningene er ufarlige og ikke minst forventede. Jeg ville altså ikke bedt helsestasjonen rapportere det videre om ungen min fikk feber, eller vondt i armen, av en vaksine, fordi jeg er klar over på forhånd at det er ganske vanlig. Hadde han derimot fått anafylaktisk sjokk, noe som er svært uvanlig men allikevel skjer, ville jeg selvsagt meldt fra om det. Det er litt som med bilulykker. Du melder ikke fra om hver minste bulk du får, men om du er involvert i en ulykke hvor noen dør, så blir det definitivt registrert.

Jeg kan ikke forstå foreldre som ikke melder bivirkninger selv. Det kan jo enkelt gjøres på nett. Men her i Norge må man altså oppgi barnets navn, alder og adresse for at dette kan følges opp, om det er alvorlig. Selvsagt blir ingen kontaktet om man har en øm arm eller feber, men det kan registreres. Slik som ved Gardasil. Av 155 bivirkninger, ble faktisk alle forventetde bivirkninger registrert.

I USA blir som kjent dødsfall innrapportert, men uten navn, fødselsår, behandlende lege, eller noen form for kontaktinfo, slik at de rapporterte dødsfall blir mulig å følge opp.

Jeg kan ikke fostå at vaksinemotstandere er FOR ett register for uvaksinerte. De er jo FOR at Datatislynet IKKE skal ha mulighet til registre om uvaksinerte kvinner.. Er det pga alder??

Moderator ??? Er det det her? Da burde de tatt en opprydning.

• 1 måned senere...

Anonym,

Det er lukrativt å gi 21 vaksiner til barna innen de er 15 mnd gamle. Når de er så små kan de vanskelig motsette seg vaksineringen og det er også vanskelig å legge merke til bivirkninger og hvordan vaksineringen påvirker dem.

I tillegg er man jo innenfor krybbedødsalderen i denne aldersgruppen slik at vaksinedødsfall enkelt kan skjules som krybbedød.

Så rart da, Helseinterressert, at det er ikke er flere krybbedødsfall blant vaksinerte enn blant uvaksinerte spedbarn (faktisk kan det se ut til at det er motsatt).

Ikke i Frankrike:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11298074

Ikke i Tennessee, blant 130 000 barn:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3261837

Ikke i Tyskland:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16945457

Faktisk viser en meta-analyse (som er en type sammenslåing av mange studier) at "Immunisations are associated with a halving of the risk of SIDS". Altså at vaksinerte barn har kun halvparten så stor risiko for å dø i krybbedød som uvaksinerte barn.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17400342

Annonse

Din tur, mister. Hva med å vise at krybbedød er mindre hyppig blant uvaksinerte? Hva med å vise en årsakssammenheng mellom vaksiner og krybbedød? Redegjør videre for ditt syn om at de ovennevnte studiene er (sitat) "konstruert for å feile igjen".

ostepop,

Ved å utelukke helt uvaksinerte selvsagt.

Hvis det feks er slik at årsaken til at man kun er delvis vaksinert er at man har sett uheldige reaksjoner, kan det tenkes at man har minst like høy risiko for krybbedød som hos de fullvaksinerte.

Hadde ikke du påberopt deg "kompetanse til å tolke medisinske studier"?

Helseinterressert:

Åja, selvsagt. Så når man ser på SIDS i forbindelse med én kombinasjonsvaksine, så er det egentlig en studie som er laget for å feile?

Synes du det ser ut som om helt uvaksinerte er ekskludert fra denne meta-analysen, Helseinterressert?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17400342

Eller fra denne studien?

http://adc.bmj.com/content/73/6/498.full.pdf

• 3 uker senere...

Kan du lese ostepop?

I din siste studie står følgende:

"There was no increased

risk of SIDS for infants who had not been

immunised at birth. At the univariate level

there was an increased risk of SIDS for infants

who had not been immunised at the 6 week

and the 3 and 5 month immunisation times."

Skjønner du at årsaken til at de avsto fra senere vaksiner kan være svekkelse fra den første og at dette kan være en årsak til at de hadde høyere risiko?

Annonse

Her er en mulig forklaring blix:

"Japan forbød MMR-vaksinen i 1993, og krybbedøden stupte med 80 prosent. Forskere fant ut at krybbedøden skyldes at ryggmargen i nakken blir vridd i mageleie, og at lungenerven som kommer ut fra fjerde nakkevirvel blir avklemt og barnet kveles. Vaksinene gjør at ryggmargen i nakken hovner opp, og det oppstår ren plassmangel. Dette gjør vaksinen til den primære dødsårsak, mens mageleie og vridning av nakken, som er helt naturlig, blir sekundær dødsårsak og uløser Sudden-Infant-Death (SID) - krybbedød. (Viera Scheibner)"

Oh herlighet. Du er så uetterrettelig at det grenser til evneveikhet. Dette har du fått forklart mange ganger før. Det er en feilslutning fra ende til annen, og at du kommer trekkende med geolog (og komiker?) Viera Scheibner igjen er bortimot komisk. Hvor dumme tror du folk er?

For nevnte stykke nonsense fikke dama forresten en pris som "perpetrator of the most preposterous piece of pseudoscientific piffle" i 1997.

Helseinterressert: du skriver:

"There was no increased

risk of SIDS for infants who had not been

immunised at birth. At the univariate level

there was an increased risk of SIDS for infants

who had not been immunised at the 6 week

and the 3 and 5 month immunisation times."

Jeg skjønner at du ikke forstår, men la meg prøve å forklare. De barna som ikke er vaksinert ved fødselen har ikke økt risiko i forhold til vaksinerte barn (ved fødselen). Det betyr at de altså IKKE ble vaksinert på dette tidpunktet. Hvordan kan de da være svekket av vaksineringen?

Det ser ut til at studien du forfekter har en seriøs feil, den fokuserer på krybbedød i opptil 9 dager etter vaksinering, mens forskning har vist at det er fra den 16. dagen og utover som er kritisk ift vaksinedødsfall/krybbedød:

"Sammen med min mann, Leif Karlsson, som var biomedisinsk elektronikkingeniør, utviklet jeg Cotwatch - en egen pustemonitor for barn. Den ga fra seg lyd ikke bare når pusten til det sovende barnet stoppet, men også når pusten ble grunn. Dette kunne skje rett før en sykdom skulle bryte ut eller også rett før en ny tann kom. Det viste seg også at barnet kunne ha kraftige stressreaksjoner på mye annet som inntraff. I atskillige tilfeller førte monitoren til at foreldrene rakk å få i gang pusten hos babyer hvor den hadde stoppet. Det var dermed stadig flere barneleger som anbefalte foreldre å ta kontakt med oss. Vi tok vare på alle dataene som ble samlet om barnets pusterytme og alarmens utslag. Disse laget vi så tydelige grafer av.

Den kritiske 16. dagen

Ganske raskt oppdaget vi at det fantes en del klare lovmessigheter. De vitenskapelige dataene, inkludert de som viste når krybbedød hadde inntruffet, var samlet før jeg overhode tenkte på muligheten av at det kunne være noen sammenheng med vaksiner. Vi spurte foreldre om symptomer som pusteproblemer og annet, uten at vi antydet noen sammenheng om noe som helst. Da vi fikk tegnet det inn i kurver, så vi at den sekstende dagen etter en vaksinasjon var en krisedag. De babyene som senere døde, ble dårligere fra det tidspunktet, mens de babyene som kom til hektene igjen, ble fra da av bedre. Det kunne imidlertid komme akutte tilbakefall også flere uker senere enn det.

Jeg har etterhvert samlet en hel rekke grafer over babyer som døde i krybbedød. Den viser at før vaksinen er det ingen spesielle stress-symptomer i pusterytmen deres. Etter vaksinen kan man imidlertid se den første 48 timers reaksjonen, syvende dags reaksjonen, sekstende dags reaksjonen osv. Dette er helt gjennomgående og kan avleses av enhver som studerer materialet."

Les mer på: http://altnett.ning.com/group/vaksinasjon/forum/topics/2109341:Topic:92554

Nei, de hadde vel ikke lest geologi før de foretok denne studien, da skjønner du.

For å være alvorlig: du beviser gang på gang din manglende evne til å lese studier, Helseinterressert. Ja, de undersøker OGSÅ dødfall i forhold til antall dager siden vaksinasjon. Men ta en kikk på tabell 1. Der er dødsfall helt uavhengig av hvor mange dager det var gått siden vaksinasjon.

Helseinterressert: "Mennesker med andre oppfatninger enn deg er ikke automatisk "komiker" og "nonsense" EJ."

Det har du helt rett i. Geologer som preker pseudovitenskap om noe de helt tydlig ikke har peiling på (og attpåtil så vellykket at de får en tullingpris for det) derimot er det.

Til deg anonym, kan jeg bare linke til denne: http://art.penny-arcade.com/photos/215499488_8pSZr-L-2.jpg

Det trekker meg riktignok ned på samme nivå som deg, men det får så være.

Jeg har forøvrig ett barn selv og ytterligere ett under planlegging. Jeg er forøvrig trygg på at medisin og vaksine er rett å gi mine barn, til tross for at det er en ørliten risiko for at det kan slå ut i bivirkninger.

Morten; regner med det var meg du siktet til;

For å si det sånn, jeg har sett gjennom ganske mange innlegg her nå, og synes tonen til EJ09 er tverss gjennom helt råtten!! Gjelder ikke alle dere som er for vaksinene, bare så det er sagt! Selv om jeg synes dere også er ganske så nedlatende mot de som har andre meninger enn dere! Grunnen til at jeg vil være anonym, er fordi jeg ikke hadde orket det kjøret som vaksineforkjemperne går gjennom her inne. Synes det er trist at debatten er så kvalm! Det er en viktig debatt, og det går an å argumentere uten å være stygg med folk! Jeg ser at det jeg skrev var stygt mot EJ09, og et lavmål. Men, det synes jeg han er og har inne hele tiden. Hvordan han er i levende live, vet jeg (heldigvis) ikke.

Anonym: jeg er i prinsippet enig med deg. Men problemet er (for min del ihvertfall) at det ikke er snakk om en fornuftig samtale, men snarere evig vriding på temaer, sirkelargumentasjon og endeløse rekker med ubegrunnede påstander. Og i denne diskusjonen, som omhandler vaksiner og dermed fordrer både dokumentasjon og forskning, så er det veldig, veldig, veldig frustrerende å bli møtt med fri fantasi og vanvittig sterke meninger som er bunnet i konspirasjonsteorier på nettet. Samtalen blir liksom ikke mer intelligent av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...