Gå til innhold

Hvordan fungerer besøkshjem?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

... altså, noen her som har det som kan fortelle litt om hvordan det fungerer? Hvor dere fikk et besøkshjem og sånt?

hi

Skrevet

Vi har besøkshjem til det ene barnet vårt. Det fungerer helt utmerket. Han er der cirka 1 helg i mnd og blir hentet i barnehagen av besøkshjemmet. Han storkoser seg der og i får tid til å gi de andre barna mer oppmerksomhet og kunne gjøre ting sammen med de i fokus.

Vi har besøkshjem pga gutten vår har spesiell behov og er veldig krevende. Vi bør helst være 1 voksen på han hele tiden og det sier seg selv at det går til tider utover de andre barna.

Besøkshjemmet får betaling av kommunen, men vi avtaler klokkeslett og helger selv. Har maks antall avlastninger i året på 12 helger og 1 uke sommerferie, men vi har aldri brukt så mye.

Noe spesielt du lurer på?

Skrevet

Besøkshjem/avlastningshjem får du gjennom barnevernet. Akkuratt hvordan du går frem vet desverre ikke jeg, men det er jo bare til å ta en telefon å høre.

Jeg har selv vært i avlastningshjem da jeg var liten. Tror en helg i mnd er mest normalt.

Hvordan det fungerer? Vel, nå vet jeg jo ikke helt hvordan foreldrerollen var oppi det hele, siden jeg var barnet, men fra det jeg husker så får du faste helger der barna skal bort, du leverer og henter, og ellers får det jo bare gå som det går.

Skrevet

Det går vel gjennom barnevernet? (men er litt risiko med å innrømme overfor barnevernet at du ikke greier å ta vare på ditt eget barn)

Eller privat, gjennom å søke etter reservebesteforeldre i avisen.

Vi har bare en liten baby selv, men har lest om andre som bruker besøkshjem en helg i måneden.

Ei av dem fortalte at dattera hennes ble misbrukt av sønnen i besøkshjemmet ;-P Ikke akkurat trivelig å lese.

Skrevet

23:31

Er ikke det at jeg ikke klarer å ta hånd om barnet mitt selv, er pga jobb og fordi jeg er alene.

Men som du sier, jeg vil helst ikke være "under barnevernet", for jeg vil ikke ha unødvendig mye innblandning fra de som man leser så mye om. For jeg klarer meg fint selv sånn ellers.

Men da får jeg prøve på en eller annen måte å finne noe litt mer privat, hehe. Var helsesøster som tipset om det, men er skeptisk..

Skrevet

Det finnes mange typer avlastning/besøkshjem:

Gjennom barnevernet i kommunen (hvor problemet ofte (ikke alltid) ligger i hjemmet ( f.eks ung mor, alenemor med behov for avlastning, problemer med foreldrerollen osv)

Gjennom samordningsenheten i kommunen (hvor problemet er at barnet er mer fysisk eller psykisk krevende og trenger ekstra omsorg og det er ekstra belastning for hjemmet)

Ellers kan du dele inn avlastning i

Privat avlastning:

hjemme hos en familie, mest vanlig på små barn. Ofte har kommunene problemer med å få tak i privatavlastere pga dårlig lønn og vilkår.

Avlastning i bolig:

Ofte for de litt eldre barna, lettere å få plass.

Aktivitetsbassert avlastning:

Helge og sommertilbud med aktiviteter og overnatting (leirskolelignende)

Målgruppen for aktivitetsbasert avlastning er barn og unge med psykiske diagnoser. Primært gjelder dette ungdom med ADHD / Asperger i alderen 13 til 18 år.

Skrevet

Du trenger ikke være skeptisk til barnevernet, jeg har bare positiv erfaring med de når det gjelder avlastning. Absolutt å anbefale selv om du har hørt usanne og overdrevne rykter ;-)

Skrevet

Det kan være det går kjempebra å kontakte "dem", men det er også folk som fulle av optimisme har kontaktet Barnevernet for avlastning, og i stedet har Barnevernet startet en undersøkelsessak på dem.

Skrevet

NN 23:45

Det er nok en grunn til det, hvis bv starter en undersøkelsessak.

Husk på da folkens, at vi hører og leser bare foreldres side av en bv-sak. Noen ganger skulle jeg ønske bv ikke hadde taushetsplikt...

Til HI

Ikke vær redd for å kontakte bv! De er ikke ute etter å "ta" noen. De er der for å hjelpe.

Skrevet

Det er nok slik at mange som kritiserer Barnevernet er barnemishandlere, men neppe alle!

Barnevernet består også av feilende mennesker, på samme måte som helsevesenet, veivesenet osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...