Gå til innhold

gode oppskrifter på fruktmos??

Anbefalte innlegg

Skrevet

I og med at helsesøster mente at fruktmosene vi får kjøpt på glass på butikken inneholder massssssse dritt, (faktisk til og med gift!!!) vil jeg lage fruktmosen til lillesnuppisen min selv. Noen som vil dele noen gode oppskrifter??? Han er litt over 4 mnd og har såvidt begynnt å spise litt grøt og fruktmos. Stooooor og sterk gutt som helsesøster var enig i hadde behov for mer enn bare morsmelk nå...;)))

Jeg har iallfall en som han eeeelsker:O)

3 pærer

3 svisker

skrell pære og skjær i biter, kok sammen med sviskene i ca 5 min. Ta ut sviskene og mos pærebitene. Jeg bruker stavmikser og det funker fint. Om du trenger avføringsmiddel til trege mager kan du mose inn sviskene også;)) ble hyling når han ikke fikk mer enn sin tilmålte porsjon git...;))

kokevannet brukte jeg til kveldsgrøten:O)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Knerten får kokegrøt så jeg tilsetter fruktmos for å gi litt søtsmak. Favoritten da er tørket aprikos og blåbær. Den får en ganske sterk smak så hvis du skal gi den utenom må den blandes ut med vann. Aprikos er rik på jern.

Nå som det er sommer gir jeg også knuste, friske bær. Han har fått moreller og jordbær og det blir nok flere bærtyper utover.

Skrevet

Her er grøt med sviskemos eller aprikosmos en stor suksess. Helsesøster anbefalte å lage sviskemos selv - ikke fordi det nødvendigvis er sunnere med fordi det er billigere. Glad og fornøyd har jeg laget masse sviskemos og servert i den tro at det også er sunnere enn den du får på glass, helt til jeg oppdaget at vanlige svisker du kjøper i butikken er tilsatt konserveringsmiddelt E202 som er allergifremkallende... Så nå er det bare økologiske svisker det går i (og aprikoser, men de økologiske aprikosene smaker annerledes og har ikke vært like populære). Da blir prisen den samme som å kjøpe på glass, men den smaker bedre og det er ikke noe rismel i. Ellers er det jo bare å prøve seg fram med frisk frukt og bær nå på sommeren! Vi har ikke kommet i gang med det ennå siden jeg synes Hipp sine fruktbegere smaker veldig godt! Her er det ikke tilsatt rismel. Jeg tviler nå på at det er gift i barnemat man får kjøpt i Norge i 2010, men er enig i at hjemelaget er best fordi man da har full kontroll på ingrediensene.

Skrevet

3 pærer

3 epler

1,5-2 banan

Eple og pære deles i biter og kokes i 4-5 minutter. Moses i blender eller stavmikser sammen med banan. Bananen gir en fin konsistens og gjør at det ikke blir så surt.

4 epler eller pærer

1 mango

1,5-2 bananer

Gjøres på samme måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...