Makkapakka Skrevet 7. juli 2010 #1 Skrevet 7. juli 2010 Hjelp, er nybakt mamma igjen. Jenta vår er bare 5 dager og jeg lurer litt på det med vekking for å amme. På dagtid sover hun gjerne i 3 timer (eller mer hvis hun ikke blir vekket) mellom ammingene. På natta våkner hun selv etter kun 2 timer for å få mat.....stønn....! Er det noe vits i å vekke henne hver 3 time på dagtid for å mate henne? Kanskje hun klarer 3 timer om natta da etterhvert? Eller skal jeg bare la henne sove på dagtid (selvregulerende), og holde ut med 2 timers økter på natta? Hadde helt glemt hvor slitsomt det var med nattamming....
ma:) Skrevet 7. juli 2010 #2 Skrevet 7. juli 2010 Er ikke akkuratv noen ekspert i og med at min første er bare 3 uker. Jeg velger å vekke henne på dagtid for amming. I hovedsak 3 timer etter forrige amming startet, men noen ganger går det 3,5 timer. Om hun ikke sover mellom ammingene krever hun gjerne mat etter bare 2 timer, men mulig jeg har litt lite melk. Også fått råd av andre om å mate gjevnlig. Kvelden har til nå vært nesten bare amming her, og det første en venninne av meg sa var at hun da kanskje ikke fikk nok mat på dagtid. Da kan jo mat på dagtid ha sammenheng med natt.
Gjest Sharazi Skrevet 7. juli 2010 #3 Skrevet 7. juli 2010 Selv er jeg en tilhenger av selvregulering.. Men det avhenger av vekten på barnet! Vi har en gutt på 3 uker, han ammer ca hver 2 time og det gjelder hele døgnet! (Ja! Det er slitsomt!) Han legger godt på seg, men jeg kunne vel ønske han ammet sjeldnere enn dette.. Noen ville kanskje anbefalt meg å holde igjen noen måltider, men jeg syns de er for små til dette ennå. Magesekken bruker noen uker til å tilpasse seg. Forhåpentligvis blir den utvidet etterhvert, slik at han heller kan amme begge bryst og holde seg mett lengre.. (Min tar bare 1 bryst av gangen). Jeg anbefaler deg å veie henne på helsestasjonen etter 1 uke, så ser du vektfremgangen.
Pinnus Skrevet 7. juli 2010 #4 Skrevet 7. juli 2010 Jeg fikk anbefalt av helsesøster på mandag å vekke småen her hver tredje time. Hun er 11 dager i dag. Fører ofte til at hun sovner midt i ammingen, men vi gjør så godt vi kan. Får som regel i henne litt i alle fall. Hun er 3400g, så ikke bitteliten heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå