vbu Skrevet 7. juli 2010 #1 Skrevet 7. juli 2010 Jeg trodde at disse to var helt forskjellige ting men leste i en bok at begge to er muskelsammentrekninger og at grunnen til at rier gjør vondt er rett og slett at musklene blir slitne (som andre muskler som trener). Nå har jeg hatt uendlig mye med kynnere (ofte regelmessig på 5-10 minutters mellomrom) og døgnet rundt. Har vært mye sliten og de begynner ofte å blir ubehagelig når det kommer mye av dem. Vi snakker om 100-150 kynnere i døgnet. Så spørsmålet mitt er, hvordan skal jeg vite at fødselen er i gang. Tror at livmoren min er ganske bra trent så er ikke sikker at jeg kommer til å merke noen forskjell. Noen som har erfaringer fra svangerskap fra før med mye kynnere hvordan man skal kjenne forskjell?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. juli 2010 #2 Skrevet 7. juli 2010 Rier gjør vondt!! Veldig vondt! Du er ikke i tvil når de virkelige riene setter inn, tro meg;)
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 7. juli 2010 #3 Skrevet 7. juli 2010 Enig med Lykkeli - det gjør vondt, og du merker forskjellen!
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 7. juli 2010 #4 Skrevet 7. juli 2010 Det er faktisk mye mulig du ikke merker noe til de første cm... men når det drar på opp mot 6-7cm, så gjør det vondt! Men det er vel en viss fare for at det KAN gå litt fortere enn vanlig... slik det har gjort med meg. (Har ikke brukt å få skikkelige rier før åpningen har passert halvveis..
mormia Skrevet 7. juli 2010 #5 Skrevet 7. juli 2010 Smertene sitter ofte i nederste delene av magen og bak i ryggen.... Du vil merke forskjellen og forstå hva det er når de kommer. Kjenner du et enormt press bakover mot rumpen (som om du må ha bommelom på do) så er det pressrier. Da er det full fart til sykehuset min venn.....
vbu Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 7. juli 2010 Jeg tviler ikke på at det blir vondt til slutt men hvis det er riktig at smertene er på grunn av muskelen er sliten så tar det litt tid før det begynner å gjøre vondt. Spesielt med en livmor som har trent konstant i 4 måneder... Eller er rier noe annet enn kynnere? Veldig dårlig informasjon om dette på nett
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 7. juli 2010 #8 Skrevet 7. juli 2010 Kynnere er sammentrekninger ja, som rier, men sammentrekningene til riene er mye mer kraftigere enn kynnere... Grunnen til at riene er mer vonde enn kynnerne er pga det er de som presser barnet nedover til det punktet du kan hjelpe til selv... Uansett hvor mange kynnere du har, så kommer du til å merke riene godt og.... )
Corneliuss Skrevet 7. juli 2010 #9 Skrevet 7. juli 2010 Signerer resten her. Når kynnerne går over til å bli rier så er det veldig vondt og jeg tipper at du ikke er særlig i tvil =O). Noen får pangstart på rier, mens mine gikk gradvis over fra kynnere til rier. Gikk med stadig sterkere kynnere hele dagen frem til kl 10 om kvelden hvor jeg merket at det var så vondt at jeg måtte puste meg gjennom de og ikke klarte å gå når de kom.Tror sikkert det er vanlig å være usikker første gangen som deg, men om du er i tvil om du har rier så har du det nok ikke... =O) Lykke til! Husk å puste rolig (inn nesa og ut munnen) og slappe av mest mulig i kroppen (ikke så lett...) for det hjelper på smertene.
jkristin81 Skrevet 7. juli 2010 #10 Skrevet 7. juli 2010 Trodde selv at jeg kom til å kjenne stor forskjell på kynnere og rier med førstemann. (Hadde masse kynnere!) Det gjorde jeg ikke, før jeg kom på sykehuset og hadde ca 4 cm åpning. Da hadde jeg gått med rier i en halv dag allerede. De var derimot veldig regelmessige og økte i hyppighet, noe kynnere ikke gjør. Var litt nølende med å dra mannen hjem fra jobb i tilfelle det var falsk alarm, men det var det heldigvis ikke. Men når du har så stor åpning at du MÅ dra på sykehuset, da kjenner du garantert forskjellen... :-)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 7. juli 2010 #11 Skrevet 7. juli 2010 En forskjell er vel at riene er så sterke at de faktisk åpner livmoren mens kynnerne "bare" trener livmormuskelen. Det er derfor rier i de fleste tilfellene er vondere enn kynnerne Kynnere er kanskje rier uten åpningseffekt? Riene i latensfasen er vel de som kan blandes med kynnere. Når du kommer i aktiv fase (de siste 5 cm med åpning regnes vel som aktiv fase?) så er man sjelden i tvil om at det er rier man har. Jeg er førstegangs så dette er ren bokkunnskap for min del, null erfaring! Men stemmer vel med det som er skrevet tidligere her da
vbu Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #12 Skrevet 7. juli 2010 Mye god info her! Takk! Men kjenner man på noen måte at man har åpning?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. juli 2010 #13 Skrevet 7. juli 2010 Jøsses, skal si at det er forskjell på riene her! Hos meg var det DRIT vondt fra rie nr 1, dvs det var ikke noe tvil i havet om at dette var rier og ikke bare kynnere (sto på alle fire i senga og pustet og bannet;)- og slik holdt det på hjemme i 6-7 timer før jeg dro på sykehuset og fikk fastslått stusselige 3 cm åpning og i aktiv fødsel (ble tøyd til 4 cm). Kunne jaggu ønske meg litt mindre smertefulle rier neste gang, men er vel heller tvilsomt;)
vbu Skrevet 30. august 2010 Forfatter #14 Skrevet 30. august 2010 Ville bare komme med oppdatering på den her. Følte faktisk ingen forskjell på kynnere og rier før vannet gikk etter ca 4 timer med rier. Etter vannet gikk ble de helt annerledes med vanvittige ryggsmerter. Men sammentrekningene i magen var fortsatt veldig like kynnere, det var bare de smertene i ryggen som var uutholdelige. Så nei, ikke alle føler forskjell med engang.
3skjønne_vidundere<3 Skrevet 31. august 2010 #15 Skrevet 31. august 2010 Kynnerer er det samme som rier, men rier fører til åpning og fødsel mens kynnere øver seg bare. Jeg er 3.gangs og mine kynnere er så vonde at jeg har faktisk vært inne for skjekk. når de er regelmessige i løpet av flere timer nesten hver dag, så blir man skremt de første gangene. spesiellt om man har født før er det faktisk ikke så lett å kjenne forskjellen nei!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå