Collet :) Skrevet 7. juli 2010 #1 Skrevet 7. juli 2010 Gutten min er 15 mnd. nå og veeeeldig glad i mammas melk. Og dette er 2. og sistemann så jeg synes det er litt kos også jeg da.. Datteren min ammet jeg til hun var 18 mnd. og da avvendte jeg henne. Kunne tenke meg å amme gutten også til han er 18 mnd. Men jeg føler at jeg er den eneste i hele verden som ammer enda.... Men vi gjør det kun hjemme da, kosestund i stolen på rommet hans. Morgen/Natt (han har en tendens til å våkne i 4-5 tiden og da gir jeg han pupp for ekstra søsv, og det slår aldri feil!! - det er vel derfor han våkner.....!!), ellers kvelden, og av og til på ettermiddagen etter lang dag i barnehagen, men det begynner å avta så jeg tenkte at jeg skulle kutte det ut nå, og heller avlede hvis han vil. Så holder jeg kvelden og natt/morgen noen måneder til..
Babyønske �� Skrevet 7. juli 2010 #2 Skrevet 7. juli 2010 Har ammer gutten min på 18 mnd morgen og kveld til nå, men tenker å avslutte innen kort tid. Har akkurat kuttet den før legging. Selv om det er den på morgen som burde vært kuttet først. Gutten min er fortsatt urolig på natten, og det er mulig det er den morgenammingen som gjør det. Han får ikke noe før klokken er passert 6, men han kan våkne alt fra kl 2-5 og forvente pupp, så og si hver natt. Så vi har altså samme erfaring som dere. Fordelen med å kunne amme han i 6-tiden er at han som oftest sovner til igjen og gjerne sover 2-3 timer til. Og det har jeg ikke noe i mot etter en natt med et par oppvåkninger, eller våkentid på et par timer :-/. Jeg er sliten etter lang tid med mye nattevåk, så bør vel bare kutte ammingen for å se om nattesøvnen blir bedre. Har hørt enkelte si det bedret seg for de da. Så håper det gir resultat for oss også.
Anne:-D Skrevet 7. juli 2010 #3 Skrevet 7. juli 2010 Jenta mi er 14.5 mnd og det ser ikke ut som hun vil at vi skal gi oss med ammingen med det første. Jeg begynner å bli litt lei, men håper på at hun skal bestemme seg for å slutte selv. Gruer meg til å begynne med avvenning, vil ikke at hun skal føle seg avvist. Det er litt forskjellig hvor ofte jeg ammer, men vanligvis når hun våkner om morgenen og når hun våkner etter formiddagsluren sin. Av og til på ettermiddagen også.
passilurken Skrevet 7. juli 2010 #4 Skrevet 7. juli 2010 HURRA, JEG ER IKKE ALENE!!!! jeg får såååå mye pepper siden jeg fremdels ammer og pumper til min 16mnd gamle sønn!!! fryktelig mange som har fryktelig mange meninger om hvor unaturlig og ekkelt det er! og jeg som koser meg sånn med det! så pupp blir det iallefall til over sommeren. min sønn er i tillegg superallergisk for kumelk, så jeg pumper slik han har til måltidene på når jeg er på jobb. han er da hos mormor, men bhg han skal begynne i til høsten sier det er bare å levere mm så skal de sørge for at han drikker. ellers får han drikke en gang eller to på ettermiddagen. i helgene blir det ofte litt flere ganger:) skjønner egentlig ikke hva som er så galt med det! de gangen han har vært syk, har han kun drukket mm, og er ikke det mye bedre enn bare vann? ikke ammer jeg offentlig lengre heller, der går min grense. nei, takk og lov for pupp, sier nå jeg:)
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #5 Skrevet 7. juli 2010 Jeg har så godt som aldri ammet, da jeg ikke fikk det til - men søstera mi ammer fortsatt sin datter som blir 3 i oktober. Selv syns jeg det er litt snodig - og jeg ville nok reagert om jeg så andre amme et så stort barn. Søstersen sier at hun ikke gjør noe skadelig, at hun selv syns det er koselig å amme og barnet liker det - mao at ingen har noe med det. Selv om jeg ikke ville ammet like lenge selv syns jeg det er litt kult at hun driter i alle tabuene. Tror hun ammer et par ganger til dagen, når barnet ber om det.
Mildemai09 Skrevet 7. juli 2010 #6 Skrevet 7. juli 2010 Du er ikke den eneste som ammer enda, nei:-) Men etter barna har passert året så snakkes det ikke så mye om det. Her har det vært morgen og kveld i flere måneder, fra ca 7 mnds alder (gutten er ca 14 mnd nå). Han har aldri tatt flaske, men ikke noe problem hvis jeg er borte en natt eller kveld (drikker da kun vann). Vi sluttet med nattamming rundt 8 mnds alder. Har tenkt å amme så lenge vi får det til / føles riktig / et bra for oss. Altså har ingen stoppdato. Har hatt mye problemer nesten hele tiden (fra fødselen av, betennelser, sår, tilstoppede kanaler), så nå går det endelig bedre og ser ikke poenget med å slutte før vi "må". Det er mye forskning som viser at det er bra for både mor og barn og amme lenge, så ikke slutt fordi noen sier det! Eller at barnet ikke vil selv (selvsagt, hvis hun/han vil ha etter 3 års alder, så blir det vel en ny vurdering, men de fleste er selvavvent da gitt...). Så lykke til videre!
Frk Vims Skrevet 8. juli 2010 #7 Skrevet 8. juli 2010 MInsten er straks 14 mnd, vi ammer morgen, en gang i løpet av dagen og en gang om natta enda. Hmm, merkelig egentlig dette, jeg har slitt med amming med barna når de er små, men etter at de har begynt å spise mat i tillegg går det jo bra - og da er det vanskelig å avslutte... Har planer om å slutte når skolen begynner igjen - dvs innen den tid. Da skal han i bhg, jeg på jobb og de andre unga på skole/bhg, så da er det hvertfall greit å ikke måtte amme på morgenen synes jeg. Skjer nor her ellers da... Mannen drar tidlig, så er alene på morgenen. Men, vi får nå se om jeg klarer å gjennomføre avvenning til da!! Blir svakere og svakerer på slike ting for hvert barn føler jeg!
Collet :) Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #8 Skrevet 8. juli 2010 Takk for svar alle!! Godt at det ikke bare er meg....! Men jeg har faktisk et inntrykk av at noen av venninnene mine gjerne skulle vært i mine sko.. Hun ene sa det for en stund siden også. Men unntak at et par som nok ammet til +/- 6 mnd. så har det bare vært flaskebarn resten og det er ikke fordi de ikke vil amme, men det har vært så problematisk for de (lite vekst på baby, lite melk etc.) og jeg har alltid følt litt misunnelse siden jeg åpentbart hadde gjort med i ammeku-produksjon!! Her er det jo konstant "full pupp"! Men, uansett; Et svar til deg Anne:-D når det gjelder avvenning. JA, det er litt grusomt, men det er kun når det står på, og det går fort over! Jeg er for at mammaen avvenner, men noen liker at pappaen/andre tar støyten da. Jeg liker å avvenne selv (har kun erfaring med 1 fra før da!!) da jeg synes ikke at tulla skulle "miste" både mammaen og puppen på samme tid. Så jeg forklarte henne i god tid at nå er det snart slutt på melk, og når det var slutt så trøstet jeg henne med at puppen var tom. Hun protesterte selvsagt, men jeg bysset henne og koste på samme måte som jeg holder henne når hun ammet, så kosen og alt var likt. Andre kvelden spurte hun bare etter, ingen protest, og tredje kvelden spurte hun ikke etter engang.. Håper det går smertefritt med denne karen også... Men det for bli over sommeren, jeg skal nyte ammingen mens jeg kan!!
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2010 #9 Skrevet 11. juli 2010 fullammet omtrent til han var 18 mnd. han nektet å spise noe annet og ble så tynn atte. også hadde jeg han helt alene så var utrolig vanskelig å avvende, siden han nektet å spise noe annet når jeg var i nærheten. han ble å tynn at jeg måtte amme han veeeldig ofte, og annen mat nektet han. ammet han vel hver halvtime, en gutt på 1,5 år som "full"ammes trenger ekstremt mye :/ det var et h e l v e t e så mamma tok han i 1,5 uker for meg og da sluttet han helt. han har gikk altså over fra omtrent fullamming (spiste vel kanskje en eneste skive om dagen max) til å slutte helt. så etter 18 mnd ammet jeg ikke mer. takk gud for mamma men han har fremdeles et sugebehov. smokk om natten og i bil/fly/tog vogn (på langturer), men den blir det lettere å avvende han fra. har faktisk hatt noen dager og netter uten smokk i munnen nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå