Designerjenta Skrevet 7. juli 2010 #1 Skrevet 7. juli 2010 Er det noen som har noe erfaring med dette? Fikk for noen dager siden små røde prikker i de få strekkmerkene jeg har fått på undersiden av navelen, på siden av magen. Klødde ganske heftig. Nå har det spredd seg til baksiden av leggene, og idag ser det ut som om de kommer på lårene også. Er en skikkelig intens, brennende kløe Prikkene blir hovne og "blemmete" når man klør på de. Jeg blir helt gal av å klø! Var hos legen igår og hadde med print av det jeg har funnet om (PEP), hun var helt uvitende og sa bare at det kunne jo være det, og ga meg en mild kortisonkrem, som tydeligvis ikke funker Takknemlig for svar, klør så jeg flyr på veggen her! Er 6 dager på overtid, og rimelig sliten fra før...
Isefoss Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 HEI!! Endelig en som er i samme situasjon som meg!!!! Det er eksakt det samme som jeg opplever! Sitter våken hver natt og klør. Går snart fra vettet. Hvordan går det med deg????
Isefoss Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Jeg fikk et rødt vablete utslett i strekkmerkene på magen noen dager før jeg fødte. Alt var vel og bra etter fødselen men den 3. dagen begynte disse prikkene bak på leggene, oppover lårene utviklet seg til blemmer. De har siden spredd seg til hele kroppen. Det er helt grusomt. Det er på rygg, under føtter inni hender, oppover armer, og er byllete og vondt Har vært hos hudlege og fått diagnose PUPPP eller PEP, og fått kortisonkrem og resept på allergimed. Ammer så jeg avventer allergimed, men smører med krem 2 ggr daglig. Jeg vet ikke om det hjelper , går så opp og ned.. har smurt 4 ganger nå. Virket som om det var litt på nedtur i kveld, så fikk sove 3 timer, og våknet opp til et kløemareritt uten grenser... Håper virkelig at dette brenner ut snart !!!!!! Har også blitt så hoven i høyrefoten at jeg nesten ikke klarer å gå på den Jeg føler meg som et monster..ser ikke ut!! Huden ser ut som en kjøttkake . Desidert det verste jeg har opplevd.
Designerjenta Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 8. juli 2010 Huff, føler med deg, det er helt grusomt! Og selv om det står det ikke er farlig for verken mor eller barn så er det jo sinnsykt vondt, ren tortur!! Så du fikk mer utslett etter fødselen? Ser det står på nettet at det skulle gå tilbake 1-2 uker etter fødsel ihvertfall, får håpe det gir seg snart! Jeg har ikke vært hos hudlege, og jeg fikk en kortisonkrem av legen basert på mine egne undersøkelser... Hun avskrev det først som lokal allergi... Skulle ikke være mulig, men hun hadde ikke hørt om noe av det jeg hadde funnet ut. Men skal dit igjen imorgen, og har snakket med legen på føden som sa jeg skulle bli henvist dit om det ikke hadde blitt bedre innen imorgen. Hva slags kortisonkrem fikk du? Og all. medisin? Har babyen fått noe av det? Stod et sted at det kunne komme på babyen også Ikke noe moro!! Jeg syns ikke min kortisonkrem funker i det hele tatt, områdene er kanskje litt mindre røde, men det klør intenst allikevel. Helt håpløst å leve med, så fort man beveger seg/kommer borti noe begynner det igjen Magen er blitt litt bedre, det er ca halvannen uke siden det dukket opp der så kan jo stemme. Jeg overlever kun på den Aloe Vera 98% kremen ila dagen jeg nå, som jeg syns kjøler det ned for en periode ihvertfall... Håper det forsvinner fort hos deg, er helt forferdelig hele greia
Designerjenta Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. juli 2010 Jeg er forresten 7 dager på overtid idag...
Isefoss Skrevet 8. juli 2010 #6 Skrevet 8. juli 2010 Jeg fødte for en uke siden, så jeg teller omtrent timer og håper det ikke går så lenge som en uke til. Hvor har det spredd seg til hos deg? Får du sove om nettene?? Jeg bruker Flutivate, det er av de nest sterkeste kortisonkremene. Du bør nok over på sterkere krem! Smører morgen og kveld med denne. Har smurt 5 ganger og det begynner å tørke ut på føtter og magen, det er der det begynte hos meg, men huden blir jo helt stiv som bark. Håper ikke det blir arr etterpå. Hvis babyen kan få dette så blir jeg virkelig skremt, det er det som liksom er en trøst oppi det hele, at babyen har det bra,,, satser på at det ikke stemmer..!! Det er utrolig at nesten ingen har hørt om dette, hverken jordmødre, barselpleiere eller leger har skjønt noenting, helt blanke. Bare hudlegen visste hva dette var, 7 dager på overtid. Stakkars du må være utslitt. Har lest om mange som blir satt igang fødsel tidligere pga denne tilstanden. Du må få en hudlege til å gi deg resept på sterkere krem hvertfall. Hos meg har dette bare blitt verre og verre i løpet av de siste 5 dagene. Lurt å ikke vente for lenge.
Designerjenta Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 8. juli 2010 Jeg har fått noen beskjedne strekkmerker på nedsiden av magen, og det begynte der ca en uke eller to etter at de kom. Tok noen dager fra det begynte å klø til jeg så nuppene. Så ble det flammete og rødt og veldig intenst. Etter en 3-4 dager dukket det opp bak på hele den høyre leggen. Så har det dukket opp flekkvis på den andre leggen, bak knærne og nå flekkvis på begge lårene. Magen klør litt fremdeles, men eksemet har dempet seg der, og det klør mer vanlig, ikke den intense brennende kløen jeg har på beina... Blir helt gal, for magen er såpass stor nå at jeg har vanskelig for å komme til bak på beina, rene torturen! Noen ganger må jeg bare klø selv om det er mer fornuftig å la vær! Har klipt ned neglene på henda så jeg ikke skal klø meg til blods i et skikkelig dårlig øyeblikk! Sover skikkelig dårlig, har hatt flere netter hvor jeg ikke har fått noe søvn, bare duppet av noen minutter gjennom hele natta. Blir ordentlig sliten og omtåket av dette altså! Håper legen min tar det alvorlig imorra og at jeg blir sendt videre. Tror nok ikke det gjelder når babyen er født og ikke har fått det, er vel ikke smittsomt ved kontakt dette her. Da hadde det nok stått et sted regner jeg med Er jo i hovedsak det jeg tenker på nå, at det skal ha noe å si for den lille fyren i magen! Er stress nok å gå på overtid syns jeg. Har ikke overtidstime før 14. juli, siden sykehuset mitt ikke regner det som overtid før etter 14 dager, og ser det an derfra. Kan visstnok risikere et par dager til om de syns alt ser fint ut fremdeles... Prøver å tenke at det er verre ting man kan få, men er søren ikke lett når det er midt på natta og leggene brenner og klør og man ikke har sovet på maaange timer. Satser på at det går over fort! Takk for svar forresten, er litt trøst i å prate med noen som har det på samme måte!
Isefoss Skrevet 8. juli 2010 #8 Skrevet 8. juli 2010 Ja enig! følte meg mutters alene med dette. Hvor er det du bor i landet? Jeg trodde de fleste sykehus hadde praksis med å ikke vente så lenge som 14 dager over engang, og at det var siste grense hvertfall..! I din situasjon må du bare stå på og få dem til å skjønne hvordan du har det..du skal jo ikke være helt utmattet når fødselen skjer, mange dager uten nattesøvn tapper en jo for krefter. Hos meg er det desidert verst på natta av en eller annen grunn.. Har du barn fra før? Har en gutt på 3 år selv. Om vi hadde vurdert å ha fler så er det hvertfall utelukket nå, orker ikke denne torturen en gang til... hudlegen sa at det godt kunne komme igjen ved senere svangerskap...
Designerjenta Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 8. juli 2010 Jeg bor i Porsgrunn, Telemark, så er Sykehuset Telemark jeg skal føde på. De har praksis med å sette opp overtidskontrollen først etter 14 dager over, så vurderer de å se det an, så er flere som har gått 15-18 dager over som jeg har hørt om Hvor er du fra da? Har sett at praksis på flere og flere sykehus er kontroll etter en uke, som jeg syns er mye mer fornuftig og ikke minst betryggende. Blir jo ikke akkurat rolig av å gå over nå med debatten som holder på nå, ift dette med 2 uka over. Ja, håper å nå frem imorra, men blir hele tiden møtt med "det beste er om alt skjer naturlig og av seg selv"-holdningen de har, som jeg jo er enig i, men ikke til enhver pris. Ja, er verst for meg på natta og ettermiddagen, uten at jeg vet hvorfor. Nei, er min første. Kan ikke tenke meg hvor tungt dette må være når man har en liten til å ta seg av samtidig Huff, det får jeg håpe jeg slipper neste gang. For du hadde ikke dette sist? Det står jo på nettet at det oftest kommer i første svangerskapet tredje trimester. Men er jo alltid unntak.
Isefoss Skrevet 8. juli 2010 #10 Skrevet 8. juli 2010 Fødte på Sykehuset i Vestfold, Synes det er merkelig at de drøyer så lenge i Telemark, og hvertfall i sånne tilfeller. Stå på, håper du har noen som kan hjelpe deg. Det er ikke lett når man er sliten selv! Nå har vi sendt min 3 åring til besteforeldrene over helga. kommer til å savne ham forferdelig, men det er ikke moro for ham å se meg sånn. Jeg klarer jo ikke å ha klær på meg så han ser jo hvordan jeg ser ut . Merker at det går inn på ham... Nei hadde heldigvis ikke dette i forrige sv.skap. Leser overalt at hyppigheten er 1:160 svangerskap, og får det ikke til å stemme, det er jo ingen som har hørt om det! Men de fleste får det kanskje veldig svakt. Jeg tror jeg er hardt rammet da for å si det sånn, Hvis hver 160ende gravide kvinne hadde gått gjennom dette torturhelvetet så måtte det bare ha vært mer snakk om det.. Håper babyen din vil komme ut snart da!! Merker du noen tegn? Mensmurringer etc?
Isefoss Skrevet 8. juli 2010 #11 Skrevet 8. juli 2010 ÅÅÅÅHHh tør jeg tro at på noe begynner å skje nå?????? De røde flekkene har på noen områder fått hevelse under seg og begynt å flyte sammen til store rosa felter...... kanskje det er tegn til at det leger seg, da bgynner jeg å grine av lykke.... Spent på hva som skjer utover kvelden og natta!!!
Designerjenta Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #12 Skrevet 8. juli 2010 Nei, det er utrolig kjipt at de drøyer så. Men får se hva som skjer imorra. Huff, ja de merker når man ikke har det bra, greit å la han være hos besteforeldre litt da, så han slipper å bekymre seg Er samme her, kan jo ikke ha vanlige klær, bare løstsittende tunika på meg. Er så ille når klærne kommer akkurat borti og kiler så det setter igang og klø igjen! Nei, var det jeg syns var så rart også, hvis det er så vanlig hvorfor er det ikke flere som vet om det? Og ihvertfall leger liksom! Føler det blir litt bortkasta når det er jeg som sitter på legekontoret og kommer med forslag på hva det kan være, også går vi for det siden legen ikke hadde noe å komme med. Syns jeg har noen tegn på at han skal komme, men det tar seg liksom ikke opp. Magen har synki skikkelig (for to uker siden riktignok), jeg har kynnere jevnt over hele dagen (men det har jeg også hatt i flere uker) og får sånne tak i korsryggen. Men ingen propp, vannavgang, murringer (vet nesten ikke hva det er siden jeg vanligvis har mensen 4 dager hvor dag 1 og 4 er bortimot ingen blødning, og ikke noe særlig vondt i det hele tatt.) Både mora mi og mora til mannen min har gått fra 14 dager til nesten tre uker over med alle sine tre, så har dårlige odds!! ;o) Å, håper det er et tegn på at det går tilbake! Tenk så utrolig bra man kommer til å føle seg når det forsvinner!! Krysser fingrene for at det går bort og du får litt søvn!
Isefoss Skrevet 9. juli 2010 #13 Skrevet 9. juli 2010 Hei! Hvordan gikk det idag???? Jeg våknet opp verre imorges og fikk en skikkelig nedtur, så sa jeg til mannen min at jeg ikke orket mer. Så dro jeg til legen og fikk kortisontabletter, og har tatt en av dem, og en allergitablett og merker kjempebedring Kan faktisk ha på klær og sitte og slappe av uten å plages og skjelve og fryse konstant...rett og slett mye bedre!! Gleder meg til å få søvn inatt. Både legen og hudlegen mente at jeg ikke måtte tenke på at disse stoffene gikk over i melken disse få dagene, jeg måtte tenke på meg selv hvis jeg skulle beholde melken i det hele tatt. Jeg tror nok dette var det lureste. Håper det gikk bra på sykehuset for deg idag så huden din også kan begynne å leges igjen!!
Designerjenta Skrevet 10. juli 2010 Forfatter #14 Skrevet 10. juli 2010 Hei Så bra at det er på bedringens vei! Godt å høre Nå er jeg lagt inn pga utslettet og litt høyt blodtrykk, så nå føler jeg ihvertfall at jeg blir tatt alvorlig her Legen min sendte meg til tidligere overtidsvurdering, og da la de meg inn. Har ikke så mye fostervann igjen, så regner med å bli satt igang idag - skummelt og spennende!
Isefoss Skrevet 10. juli 2010 #15 Skrevet 10. juli 2010 Oisann så her skjer det endelig noe! Snart har du gullgutten din i armene Jeg ble også satt igang sist fødsel. Sov 15 timer nesten i strekk fra igår til idag, fikk tatt igjen en del søvn der ja Du får ha lykke lykke til!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå