Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 7 mnd som har vært treg når det gjelder annen mat enn pupp, så er ikke før de siste ukene at vi har begynnt å få i han litt grøt og prøvd litt diverse mat. Problemet er at han har blitt så plaget med utslett, atopisk eksem over hele kroppen. Smører med aderma krem, og måtte bruke hydrokortison på det verste utbruddet. Legen mente at det va matallergi, og da mest sannsynligvis melk eller egg. Førstemann her i hus reagerte på melk, men da reagerte han når jeg drakk melk, kolikksmerter, og minsten har ikke vært særlig plaget med magen i det hele tatt.. er det andre med lignende erfaringer? har jo blitt henvist til spesialist, men det er lange ventelister, og lurer på hva en ska gjøre i mellomtiden. Kuttet ut all melk i kosten til eksemet var bedre, men merket ikke noe når vi ga han vanlig grøt igjen, men i dag har han plutselig fått masse utslett igjen, så jeg klarer ikke å se sammenhengen ift hva han ikke tåler.. dette ble nok noe rotete, men fint om noen kan dele litt erfaringer! :)

Fortsetter under...

Skrevet

Gutten vår får også hudreaksjoner på melk (mme) - vet ikke om det er helt det samme som du beskriver, men kan være nyttig å vite likevel. Han fikk utslett rundt munnen med en gang han spiste grøt med mmepulver i og det skjedde også da jeg ga ham mme (av annet merke) å drikke. Far i huset var matallergiker da han var liten. Reagerte på fisk, egg, sitrus og jordbær. Om jeg har forstått det riktig er alt dette histaminfremkallende matvarer og den reaksjonen han hadde på melk er i følge legen en "typisk histamin-reaksjon". Vi har derfor fått beskjed om å unngå melk + det faren reagerte på til han er ca ett år og begynne å prøve igjen da. Det er altså ikke snakk om skikkelig melkeallergi med magesymptomer, men like fullt en ubehagelig reaksjon. Han har også ellers meget senistiv hud og får utslett dersom huden er fuktig av sikkel eller han gnir seg mot noe. Det kan jo være noe lignenede hos dere. Håper i alle fall dere finner ut av det! Ikke noe gøy med uforklarlige reaksjoner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...