Pinnus Skrevet 6. juli 2010 #1 Skrevet 6. juli 2010 Fødte vårt første barn for en uke siden og har begynt å tenke på prevensjon. Blir nok en del uker til behovet er der enda, men vil gjerne ha satt igang tankeprosessen. Vi har brukt "sikre" perioder frem til nå, med viten om at vi kunne bli gravide.Ettersom vi ønsket et barn i fremtiden ville det ikke bli krise om noe gikk "galt." I tillegg ble vi også gravide på første forsøk ettersom vi ikke hadde brukt noe hormoner av noe slag på et par år. I motsetning til mange andre ønsker vi ikke å ha to tette, så tør ikke bruke "sikre" perioder denne gangen. Vil helst ikke bruke hormoner, av flere årsaker, så har vurdert kobberspiral, minipiller og pessar. Er veldig ukomfortabel med tanken på spiral da egget kan bli befruktet men utstøtt. Man kan i teorien bli gravid, og liker ikke tanken på dette. Syns pessar virker masete, men kanskje det ikke er det? Liker at det ikke har noen bivirkninger! Ellers er det minipiller som man må ta til samme tid hver dag, er så pass strukturert at jeg tror det skal gå greit. Men så er det ammetåken da;) Synspunkter og erfaringer?
lillejenta2 Skrevet 7. juli 2010 #2 Skrevet 7. juli 2010 Jeg begynte rett på psprøyte etter seks uker og synes det fungerte helt fint. Legen anbefalte det ikke fordi han var redd jeg skulle få mindre melk, men det har ikke skjedd. Er veldig godt fornøyd med sprøyte. Piller blir for teknisk, for jeg orket ikke ha på vekkerklokke for å ta dem til eksakt samme tid hver dag. Godt å sove når man kan liksom!
Overraskelsen Skrevet 7. juli 2010 #3 Skrevet 7. juli 2010 Prøvde meg på minipiller, men det sklei ut, gitt. Men hvis du tror du er strukturert nok, så ville jeg kanskje gått for det. Spiral setter de vel ikke inn før det har gått 3 mnd, tror jeg.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 7. juli 2010 #4 Skrevet 7. juli 2010 å bli gravid veldig kjapt etter fødsel hehe
desembergutt09 + ?? 31.1.12 Skrevet 7. juli 2010 #5 Skrevet 7. juli 2010 Veldig fornøyd med spiral her (men har hormonspiral, ikke kobber). Tenkte en del på det på forhånd og syntes det var ekkelt å skulle ha noe inne i kroppen, men nå som den er på plass tenker jeg ikke på den! Jeg ønsker heller ikke å bli gravid igjen så fort og fant ut at spiral var det sikreste.
Canari Skrevet 7. juli 2010 #6 Skrevet 7. juli 2010 Jeg har tidligere blitt anbefalt å vente med spiral til jeg hadde fått de barna jeg skulle ha. Hva med å bruke kondom inntil dere har bestemt dere? Jeg synes egentlig det er det aller enkleste, også særlig fordi jeg ikke liker jeg å ha i meg hormoner. Men tenker jeg nå, etter å ha fått de barna jeg skal ha, skal sjekke nærmere ut hormonspiral (skal være lite hormoner dosert ut).
SophieH Skrevet 7. juli 2010 #7 Skrevet 7. juli 2010 Hei, jeg har gått på minipiller i snart to uker nå og synes det går veldig bra. Oppbevarer dem sammen med kosttilskuddet jeg tar til frokost - enklere å huske da! (Har jo 12 timer "slingringsmonn" hvis ammetåka skulle slå til..)Jeg ville egentlig ha p-stav, men ble anbefalt å starte med minipiller siden de har det samme virkestoffet som p-stav. Greit å teste med piller før man setter inn implantat under huden. Har ikke merket noen bivirkninger ennå, og både mannen og jeg er glad for å være back in business! Lykke til med valget ditt!
Sweet Amber Skrevet 7. juli 2010 #8 Skrevet 7. juli 2010 Foreløbig bruker vi metoden : to unger mellom meg og mannen i senga. Kan ikke anbefale den og vurderer å bytte til pessar, siden jeg er ganske dårlig på å huske daglige piller og ukomfortabel med å ha et fremmedlegme fast i kroppen...
Vimse + gullene Skrevet 7. juli 2010 #9 Skrevet 7. juli 2010 Hei linn Bg, litt morsomt å lese, for vi og har kjørt på sikre perioder i flere år, med klaff på første forsøk Kan ikke bruke p-piller og har heller ikke lyst på 2 tette. Holder meg til ett barn foreløpig, så vil tiden vise om vi skal ha flere. Akkurat det med klaff på 1. test gjorde meg litt nervøs med tanke på hvor "lett" det faktisk kan være. Minipillen er en mulighet. Den nye cerazette, inneholder samme som minipillen, og har litt større slingringsmonn med tanke på når den kan taes. De har jo sånn elektronisk dippedutt som måler tempen og finner ut når man har eggløsning. den skal være ganske sikker..
mamma1980 Skrevet 7. juli 2010 #10 Skrevet 7. juli 2010 p-pillen "Synfase". jeg er fornøyd med disse jeg da.
Pinnus Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #11 Skrevet 7. juli 2010 Tusen takk for masse gode svar! Hehe, bli gravid igjen med en gang er kanskje ikke måten å unngå barn nr 2 på? Vimse - ja, det er skummelt når man får klaff med en gang. Samtidig vil jeg helst ha klaff på første forsøk neste gang også (selv om det blir år til), så ønsker ikke å ta hormoner. Ikke for å snakke om hva de gjør med humøret mitt! Var en grunn til at kjæresten min tryglet meg om å slutte på dem;) Har lest litt om sånn temp-måler, kanskje jeg må sjekke det ut nærmere. Cerazsette er vel også et alternativ. Riktig nok hormoner, men mye mindre enn andre prevensjonsmidler. P-pille kan man vel kanskje ikke gå på når man ammer? Ønsker helst ikke å ta p-piller uansett...
LilleBanan blir storebror Skrevet 7. juli 2010 #12 Skrevet 7. juli 2010 Fødte for snart 2 uker siden. Når det blir aktuelt med aktivitet i sengehalmen igjen skal vi fortsette å bruke lady comp. Ingen bivirkninger og den er 99,3% sikker! Legger ved en link så kan du jo se om det er noe for dere http://www.pfc.no/mag/ Kjøpte fra canadisk nettside til halve prisen. Fikk med norsk støpsel og gradene vises i celsius.
Pinnus Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #13 Skrevet 7. juli 2010 Takk! Ja, dette ser ut som et bra alternativ! Dog ganske dyrt ja... Må uansett finne en løsning frem til syklusen er i gang igjen.
Pinnus Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #15 Skrevet 7. juli 2010 Haha, i alle fall det sikreste prevensjonsmiddelet;) Men spørs om det blir "hormonfritt"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå