camillusken77 Skrevet 6. juli 2010 #1 Skrevet 6. juli 2010 Jeg har etter en urinprøve og glukosebelastningstest fått påvist at jeg ligger rett over normalen (Ligger på 8,0). Fikk beskjed om å holde meg unna sukker, fett og melkeprodukter. Har søkt litt på nettet, og ser også at jeg bør unngå frukt. Har også hørt om flere som må holde seg unna karbohydrater. Blir litt forvirra av de ulike rådene....noen tips eller noen med erfaring her inne? Råd mottas med stor takk!
g 05, venter jente Skrevet 6. juli 2010 #2 Skrevet 6. juli 2010 hei. Spis grovy brød med mye fiber, masse grønt,(tomat, salat, agurk, gurot, linser, bønner ossv.) rent kjøtt, grov pasta. Farseprodukter er ikke lurt med tanke på blodsukkeret. Når det gjelder frukt så må du nesten prøve deg litt fram,. jeg har diabetes 1, og kan spise epler og jordbær uten at blodsukkeret stiger noe særlig, mens ei jeg kjenner må sette MYE insulin hvis hun skal spise jordbær. Lykke til.
solplutt Skrevet 6. juli 2010 #4 Skrevet 6. juli 2010 Hei- jeg hadde nesten samme verdi som deg og jeg har nå klart å regulere det slik at jeg ikke lenger har sukker i urinenen. Det var grunnen til at jeg måtte ta glukosebelastningstesten. Jeg kjørte ganske strengt regime i et par uker og det har altså virket ! Jeg spiser ikke pasta,ris eller poteter. Har holdt meg unna lyst brød og ikke spist ferdig supper eller sauser som faktisk er tilsatt mye sukker. Spiser heller selvfølgelig ikke snop... Fett har jeg ikke vært forsiktig med. Jeg har spist godt med kjøtt, egg,cottage cheese og grønnsaker. Holder meg unna light produkter , men har spist litt frukt( jordbær) noen ganger de siste dagene, men da etter måltid for da stiger ikke blodsukkeret så mye. Skal jeg kose meg har jeg spist nøtter og bevilget meg en Munkholm. Jeg har spist ost på grovt knekkebrød og 4korn frokostblanding med melk noen morgener- så i forhold til melkeprodukter har jeg ikke vært så streng. Er jo viktig å få i seg nok næring ! Jeg savner i grunn ikke snop,men savner å kunne spise mer frukt ! Spiser mye salat - og det er jo i det minste litt friskt !
nr 2 har nå gutt og jente !! Skrevet 6. juli 2010 #5 Skrevet 6. juli 2010 ... jeg hadde høyere verdier enn deg.... over 11.... men fikk kostholdregulere det... Måler blodsukker flere ganger om dagen, for full kontroll. Frokost går i knekkebrød, ofte rent kjøttpålegg, ost eller makrell i tomat Vann... evt et lite glass biola Lunsj prøver jeg stort sett spise salat (isberg, agurk, tomat, feta,rødløk, purre,vårløk, litt mais (sukker i), kylling, skinke, alltid dressing....) Har også funnet ut at egg og bacon er ok for min del. Egg er også fint i salaten... rene produkter er bra for oss. Middag spiser jeg mest kylling og laks... mest grønnsaker, kun en potet, el en skje ris el pasta. Les på pakkene om karbohydrater... så ser du hva som er bra for deg :-) Prøver å spise det resten av fam har til middag, men er ikke alltid så lett. Har alltid en salatbolle i kjøleskapet..... Ingers rugbrød er fint for oss - men jeg har merket at knekkebrød gir minst utslag på målingene... Banan og druer er fyy... for meg også norske jordbær :-( Ikke drikk noe med sukker, heller ikke juice. Vann, fun light og mulig brus ( pepsi max, cola zero) går det mest i her... Jeg holder meg vekk fra alt med sukker... is, vafler, etc etc.... det går fint, bare man blir vandt med det .( kan lage is med fun light) Den første tiden er værst. Jeg syns nå ikke ditt blodsukker var så galt da..... håper det holder seg stabilt.... og at du takler det fint :-) Hvor langt er du på vei? Masse lykke til !!!!!!
vurdere1til Skrevet 6. juli 2010 #6 Skrevet 6. juli 2010 har oxo fått svangerskapsdiabetes... diabetes sykeplereir sa til meg: når du skal kjøpe brød eller knekkebrød så skal du se på hvor mye kostfiber som er i... på knekkebrød ska det ligge på over 15 og på brød over 8 jeg har brukt ingers rugbrød og fedon brødet... (min favoritt er fedon) erstatt potet, ris og pasta med salat eller grønnsaker... ikke mere enn to glass melk per dag (ekstra lett melk) ikke mere enn 2 frukt ( en halv banan regnes som en frukt, siden den inneholder mye sukker) bytt til vita hjertegog lett smør, og vita ost og vita leverpostei vist du liker det... ikke bruk mye majones.. vist du skal drikke brus så er pepsi max et godt alternativ... kutt ut alt sukker, godteri, potetgull osv.... (kommer ikke på alt i farta ) men håper det hjelper litt.... jeg juksa litt en dag, hadde det travelt å spiste grandiosa med majones på, å da var pluttselig blodsukkere på 8.6 så det var ikke særlig lurt, gjør ikke det igjen for å si det sånn.... hehe...
camillusken77 Skrevet 6. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 6. juli 2010 da ser det ut som jeg bør droppe frukten...har spist MENGDER med nektariner, jordbær og melon de siste dagene. Tenkte det var greie alternativer til is i varmen. Har akkurat lagd en dose med saftis av friske bær, men får la mann og barn spise de istedet:) Fun light var god ide!hadde nemlig dilla på is i forrige svangerskap og merker at lysten er økende nå. Er 30 uker på vei så det er flere sommeruker jeg må gjennom før termin. Kort oppsummert bør jeg kutte ned på ris/pasta/potet, holde meg unna sukker (også fruktsukker)...og ellers prøve meg litt fram. Skal ikke inn på noen ekstra kontroll (dvs 4 uker mellom jeg fikk påvist SvD og neste konsultasjon)...og følte jeg famlet litt i blinde: så takk for alle råd!!! Kanskje lurt å skaffe seg en blodsukkermåler for å se hva slags mat kroppen min reagerer på?
nr 2 har nå gutt og jente !! Skrevet 6. juli 2010 #8 Skrevet 6. juli 2010 kom bare på ... brunost og prim inneholder myyyye sukker... pass opp.. Bruk heller olivenolje istedenfor smør, til matlaging Min dia sykepleier sa majones er "sunnere fett" enn smør, på skiva... det spiser jeg.... Fedon brød.... det vil jeg prøve :-DD
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå