ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 6. juli 2010 #1 Skrevet 6. juli 2010 Datter nr. 1 hadde refluks, og jeg kjenner desverre igjen symptomene på min 3 uker gamle datter også. Kvier meg litt for å få det utredet, da jeg husker med gru hvor "omfattende" det var sist: först ultralyd med fasting, så 2 uker som jeg skulle ha melkefri diett, så div. blodpr. og urinpr., og sonde med ph-måling osv, osv... Fikk Losec da hun var 2 mnd etterat ph-måling viste 317 sureoppstöt på et dögn. Må man alltid gjennom alt dette eller kan det holde med sykehistorie, nå som jeg har erfaring fra sist? Noen som vet? SKal til legen på fre, og gruer meg til hva vi kanskje må igjennom med den lille
overrumplet Skrevet 6. juli 2010 #2 Skrevet 6. juli 2010 Dette måtte jeg svare på, for det er så likt vår situasjon. Jenta vår (nå 3 år og frisk) hadde refluks med 314 oppstøt på den verste målingen (da var hun 1 år). Nå har lillebror (nå 5 mnd) lenge vist samme tegn. Vi har hele tiden tenkt på refluks, men ventet først til han var 3 mnd (for å utelukke "kolikk"plager). Da kontaktet vi barnelege (spesialist på refluks, fredrikstad), som sa at de ikke ville gjøre noe før han var 7-8 mnd. Morsmelken gjør at mageinnholdet blir nøytralisert, så de må spise litt vanlig mat før man måler (jenta vår hadde normal måling da hun var 4 mnd). Og de gir sjelden losec før den alderen. Men jeg vet at de gjør det annerledes på andre sykehus. Vi skal ringe igjen nå for å få en time og snakke mer om dette. Han sover elendig og jeg holder på å bli gal. Vi måtte ikke gjennom alle de undersøkelsene du nevnte før vi fikk losec sist. Melkefri diett hadde vi prøvd selv, og ellers var det bare ph-måling. Men det må man nok ha.
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 6. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. juli 2010 Interressant... Det er SÖF vi tilhörer også, og der fikk jo datteren vår Losec, da hun var 2 mnd... Hun hadde en gang hatt et skikkelig pustestopp, ble blå og pustet ikke normalt på 20 min. Trodde hun skulle dö, men da var det altså en gulp som satt fast... Har som sagt kviet meg litt for å starte noen utredning, da jeg ser for meg samme opplegget-nesten så jeg håper de sier at vi skal se an. Men föler liksom litt ansvar for å sjekke også, for jeg ser at dette er alt annet enn normalt. Og om storesöster hadde 317 oppstöt, så har iallefall hun her det samme! Virker som dette er ganske arvelig... Leser stadig om foreldre som har flere barn, der alle har det, så jeg har vært rimelig forberedt. Er ikke kolikk dette, for hun skriker ikke så veldig mye, men gulper, hoster, harker, setter i halsen absolutt heeeele tiden. Holder på hele natta, så det blir sånn ca 3 t. sövn på meg pr. natt. Hun gjör jo mye av dette i sövne, men jeg må jo opp å törke, skifte osv.. Lykke til til dere! Og takk for svar!
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 6. juli 2010 #4 Skrevet 6. juli 2010 Har også 2 barn med refluks, og selv om lillebror hadde tilsvarende symptomer som storesøster måtte han gjennom samme utredningsregla som hun måtte. Så blodprøver og ph-målinger har de begge vært gjennom. Både storesøster (snart 5år) og lillebror (2år) har begge fortsatt refluks og må ha melkefri diett i tilegg til losec og gaviscon behandling.
overrumplet Skrevet 7. juli 2010 #5 Skrevet 7. juli 2010 Ja, det er nok ganske arvelig - og noe utrolig dritt! Jeg tenkte ikke på dette med arv og satset på å få en veldig rolig og bedagelig baby denne gangen - altså helt motsatt av det storesøster var. Lillebror er riktignok ikke like vanskelig, men han har akkurat samme tendenser: elendig søvn, våkner hele tida, og sutrete når han er våken. Han har også en del symptomer som hun ikke hadde, og som tyder på refluks: brekninger (mer før, men fortsatt nesten hver dag), hoste, masse surkling. Og jeg hører at han gulper inni seg hele tida når jeg bærer på han. Nettene er jo et kapittel for seg: han ligger ikke stille! Vrir og spreller hele tida, og jeg må klappe på han/stryke/amme hele natta. Jeg sover minimalt. Har KAN sove i to timer sammenhengende, men da er jeg veldig heldig. Så her haster det med phmåling og losec! Har time hos fastlege til uka og får vel henvisning til sykehuset da. Kjekt å ha kontakt med andre med samme problemer! Jeg føler meg tryggere og mer dreven denne gangen, men det er utrolig kjipt likevel. Med storesøster var søvnen et mareritt fram til hun vokste det av seg da hun var 1,5 år. Det er mange netter fram til det...
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 7. juli 2010 Noen som har erfaring med Enfamil mme? Har du brukt det, overrumplet? HS ringte meg i stad og anbefslte å pröve å gi det etter amming, da det legger seg som et lokk nedi magen. Men er litt skeptisk, siden vi prövde fortykningsmiddel (Nestargel) på storesöstera, noe som resulterte i tykk gulp som satt seg fast i halsen... Redd dette har samme virkning...
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 7. juli 2010 Huff, ja, tenkte meg det, Hönsefötter, at man må gjennom samme "leksa" igjen :S
overrumplet Skrevet 7. juli 2010 #8 Skrevet 7. juli 2010 Vi fikk også råd om enfamil. Men vi fikk det aldri i storesøster. Var bare pupp som gjaldt der i gården. Har ikke prøvd noe sånt til lillebror.
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 7. juli 2010 Ok, ringte iallefall apoteket, og de hadde den inne.. Verdt et forsök..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå