Gå til innhold

Vekten bare stiger...... flere med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

tenkte bare å fortelle min situasjon.. :-) lette litt på trykket som jeg sitter med og håper på svar av dere medsøstre hvis noen har hatt det lignende..

jeg har alltid vært stor om jeg kan si det sånn. . vekten har vært over 90kg hele veien -

konsulterte med lege en stund siden anng vekt og fikk tabletter som hjalp noe sinnsykt for meg i hvertfall anng vekt.

Jeg sluttet med de og trudde jeg hadde en stabil vekt men svingte med 5 kg opp/ned.

De kunne ikke brukes ved graviditet osv.

Så kom gledens beskjed att jeg er gravid =)))!

allt var bra, spydde fælt de første mnd.. så vekten økte ikke mye da men når det ga seg så poff .. nålen føøøyk oppover..

skal ærlig si att jeg spiser så å si normal, og ingen trenings narkoman..

spsier litt godt i helger, varierende kost og syntes det som er sundt er godt men allikevel så øker vekten.

vet att vekten skal øke men når jeg snakker om vekten nå så er det snakk om 17 kg på 6 mnd..

har igjen 3 mnd og gud vet åsssen dette går.. har bikket 100tallet. ba om legetime hos legen min der vi skulle snakke om vekten min.. men da sa han att det skulle vi ta når jeg var ferdig med graviditeten.. ja skal jo ikke slanke meg heller nå men fikk liksom ingen dytt i ræva som jeg hadde håpet på..

tenker jeg kommer til å gå opp minst 30/35 kg i denne farta her..

kg er min uvenn =( men men..

ville bare lette dette her og kanskje det er fler i samme situasjon her?

takk for att du tok deg tid=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg gikk opp fra 87 til 102 kilo (15 kilo) fra jeg fant ut jeg ble gravid til i uke 28... da fikk jeg konstantert svangerskaps diabetes... måtte legge om kostholdet, kutte ut vanlig brød, poteter, ris og pasta... dette gjore at jeg gikk ned til 100 kilo i løpet av litt over ei uke, å nå er jeg i uke 33 å vekta står enda på 100, så det vil si at jeg går ned i egenvekt mens babyen vokser å trives...

legen sa til meg at han syns egentlig alle burde ha slikt kosthold både di med å di uten diabetes, for det er sunnere enn det kosholde di fleste har..

så du kan jo prøve å bytte ut ris, pasta og potet med salat og grønnsaker :) å spise ingers rugbrød eller fedon brødet i stede for vanlig brød.. :)

å ett par frukt om dagen :) ikke mere enn to glass melk om dagen, å da helst ekstra lett melk (jeg har bytta, er litt rart først, men er bare en vanesak å vekta går iikke oppover lenger)

mulig jeg kanskje bli å gå opp litt på slutten, men det blir ikke masse i allefall :)

det er da vert ett forsøk om du virkelig vil prøve å stoppe vekta før den går til himmels....

Skrevet

hei og takk for svar =)

Kan du fortelle litt mer hva du spiser?

og drikker? =)

Skrevet

Jeg er ikke overvektig i utgangspunktet, men i to tidligere graviditeter har jeg lagt på meg 25- 30 kg. Det er fortvilende, og jeg er veldig redd for å oppleve det samme denne gangen - har allerede blitt stor etter ca. 20 uker...

Jeg kan heller ikke forstå hvorfor jeg går opp så mye. Spiser noenlunde normalt, og sørger for å være i aktivitet i alle fall 3-4 ganger i uka.

Kan det tenkes at dette er genetisk? Hormonelt? Skyldes det noe annet enn økt kaloriinntak/mindre aktivitet, eller er det faktisk sånn at noen bør spise mye mindre når de er gravide enn ellers? Jeg vet i alle fall at de siste månedene av tidligere svangerskap økte jeg enormt pga masse vann i kroppen - klarte nesten ikke å røre tærne....

Jeg vil også gjerne høre mer om kosthold for å holde vekta stabil!

Skrevet

drikker mest vann og fun saft vist jeg vil ha noe søtt :)

sriser som vanlig, men bytter ut ris, pasta og potet med grønnsaker og salat :) spiser som regel epler som mellom måltid, og om kvelden vist jeg har lyst på noe å spise :)

til frokost spiser jeg 2 (av og til 3) brødskiver med ost, leverpostei, skinke el. med agurk på :) nam nam..

mellom måltid vist jeg rekker det; eple eller knekkebrød.

middag: kjøtt eller fisk med grønsaker eller salat.. gratinerer av å til grønnsaker, det er kjempe godt :)

kveldsmat: brød eller knekkebrød (som regel to stk) med godt pålegg..

å får jeg lyst på noe seint på kvelden så deler jeg opp ett eple i biter å koser meg med :)

Skrevet

Heisann!

Huff, føler med deg... Bruker å gå opp mellom 20 og 30 kg hver gang. Og det på toppen av mine 25 kg overvekt...! :(

Jeg går IKKE ned mer enn ca 12 kg av meg selv. Håper sevlfølgelig at denne gangen er unntaket. Det gjenstår å se. Foreløpig har jeg ikke gått opp noe, men så er jeg jo bare i uke 8 da... ;-)

Skrevet

hei=) igjenn.. hhee.

hva er det du holder deg unna? av matvarer?=)

Skrevet

Hei igjen!

Har nå begynt på lavkarbo, ligger mellom 50-100 gram karbs pr dag. Har gått ned 400 gram siden søndag. Er meget fornøyd med det, selv om målet mitt ikke er å gå ned i vekt nå. Jeg vil bare holde den vekta jeg har, til nød gå opp 10 kg totalt. Har nok å ta av, er allerede nesten 30 kg overvektig!

Skrevet

Denne vekta er ikke s morro og kjemper selv mot kiloene.

Vet ikke hvor du bor jeg men selv har jeg meldt meg på ett opplegg på Rikshospitalet som heter ADIPOL:

dette er ett tilbud for oss overvektige som er gravide, og de hjelper deg med å kartlegge kostholdet ditt slik at man ikke skal gå så mye opp i svangerskapet. Her får man oppfølging av ernæringsfysiolog, jordmor og ved behov ogs lege. Man får 4 ekstra ultralyder gjennom svangerskapet for å se at barnet vokser og har det bra samt man tar lukosebelastninger i uke 20 og uke 30 for å avdekke en eventuell svangerskapsdiabetes.

Nå er dette litt sent kanskje for deg, men må bare skryte av dette opplegget, og kanskje noen andre kan ha nytte av det som leser her.

Selv fått god oppfølging og gått opp bare 2,2kg i svangerskapet. Er nå i uke 34. Var på ultralyd i uke 32, og da veide lillemann ca 2kg! så må jo si meg fornøyd.

Jeg spiser mye grønnsaker, 4-5 frukter om dagen. Spiser hver 3 time, og spiser også kveldsmat. Mye fisk, kylling og masse deilig salat!

Går mye turer, så ofte jeg kan med staver for å øke forbrenningen.

Har en hund, så må jo uansett gå på tur. Litt vanskeligere nå i sommervarmen å gå i raskt tempo, samt at man merker jo at man er 34 uker på vei. Men går ihvertfall tur!

Håper du kanskje kan f noen tips herfra. Jeg leste en del i brosjyren om det å leve med diabetes. Jeg har det ikke, men det kan være mye gode tips om ett godt kosthold i den!

Lykke til med innspurten!

Klem fra meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...