AJS Skrevet 6. juli 2010 #1 Skrevet 6. juli 2010 Sorry overskriften! Men jeg blir rettere sagt skremt av fokus på vekt! Det er nesten en konkurranse ute om hvem som klarer å gå opp minst. Det er skremmende. Det er så individuelt hvordan kroppen reagerer på graviditetshormonene. Det er tross alt et menneske som vokser inni oss. Er det noen gang i livet man kan legge litt på seg med god grunn, er det nå. Det er selvfølgelig viktig å ikke bare spise snop og tull. Men balansert og variert. Dere som er så redd for å legge på dere et par stakkarslige kilo, slutt! Etterpå skal vi være melkemaskiner, og da trengs det litt ekstra fett! Måtte bare få dette ut! Er selv snart i uke 37, har gått opp 17, og stolt av det. Jeg ser ikke ut som en hvalross. Ser SUNN og gravid ut
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 6. juli 2010 #2 Skrevet 6. juli 2010 Kunne ikke vært mer enig med deg!! Jeg har gått opp 15 kg, å jeg har mye fra før, da snakker jeg ikke om 10 kg fra før, men mer! Når jeg sier mye, så er det MYE! Men da har jeg planen klar, for jeg skal nemmelig trimme masse, for innen 2012 har vi planer om å gifte oss, men vi har ikke forlovet oss... Enda! Men da skal jeg inn i drømmekjolen min! Å den sorgen tar jeg etter svangerskapet, mens nå så koser jeg meg! ;o)
mandalay Skrevet 6. juli 2010 #3 Skrevet 6. juli 2010 Godt sagt! Vi lager tross alt et menneske og det at man går opp i vekt under svangerskapet, viser jo bare at alt er som det skal være. Så lenge man spiser ok sunt, er litt i bevegelse hvis man orker det og ikke bare spiser godteri, skal man ikke tenke på hvor mye man går opp i vekt. Jeg har selv gått opp 10 kilo og er i uke 31. Har alltid vært slank og veide 63 kg før jeg ble gravid. Det har jeg også veid i mange, mange år. Det har selvsagt vært litt rart å se at vekta peker oppover for hver uke, og særlig når jeg kom over 70:-) Men det er helt greit og jeg er overhodet ikke bekymret, eller opptatt av det. Jeg er nok ikke den sunneste personen, men heller ikke den mest usunne. Alt i moderasjon sier nå jeg:-) Viktigste er at frøkna i magen har det bra- kiloene kan jeg gå ned igjen når hun er født! God sommer med is og grillmat:-)
Snøugle Skrevet 6. juli 2010 #4 Skrevet 6. juli 2010 Takk Anette! Dette var akkurat det jeg trengte i dag! Etter særdeles kontrollert vektoppgang frem til ca uke 32, kom sommeren og varmen, og skjema på 12,5 kg røk. Opp 13,5 kg nå like i overgang til uke 37, og ser ut som vannet og kiloene fortsatt vil krype på - selv om jeg lever så sundt som kan kalles sundt - før det bikker over i usundt igjen... Jeg ser heller ikke tjukk / overvektig ut, føler meg fin og får høre at jeg ser sunn og frisk ut også. Og som du sier - det er ikke viktig med noen kilo fra eller til! Skjema på 12,5 kg gir bare rom for å legge på seg 3,5 kg fett / reell vektøkning! Resten er jo baby, vann etc. Om det som kommer av kilo nå er mest vann, regner jeg med at jeg sitter igjen med en 5-6 kg ekstra etter baby, morkake og alt det andre. 5 kg fett holder vel bare til en drøy måned med amming, om ikke en spiser noe ekstra (for amming tar vel 500-600 kcal om dagen, etter hva jeg husker.)
Ruttetutt ヅ Skrevet 6. juli 2010 #5 Skrevet 6. juli 2010 Kunne ikke vært mere enig! Får frysninger på ryggen av hvor opptatt noen er av å holde vekta si i en periode der man skal legge på seg. :/
maria isabell Skrevet 6. juli 2010 #6 Skrevet 6. juli 2010 det er mangen som stever med vekt oppgang... eg syntes ikke det er noe lett å legge på seg...selv om en er gravid.. har lest at alt mellom 10 og 20 kg vektoppgang i en graviditet er det beste for mor og barn:) så en bør iallefall legge på seg 10 kg og ikke slanke seg:) dette er lurt å tenke på slanker en seg under graviditeten lager en giftstoffer som er negative for babyen:)
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 6. juli 2010 #7 Skrevet 6. juli 2010 HURRA! Liker det jeg leser godt at noen sier det! Jeg er bare i uke 19, men når jeg kommer langt nok, så skal jeg vralte med fredig mot! Jeg er bare stolt over det! Kjenner jeg synes det er snodig at enkelte også sier at de blir så dødelig fornærmet når noen sier " så stor du har blitt" og så sammenligner de det med at : " Ingen ville sagt det til en feit person".. Hvordan kan man sammenligne et fedmeproblem med en graviditet ? Vi skal vokse, gro og strutte! Og selvfølgelig får vi oppmerksomhet mot magen, det er da helt naturlig! Og det er ment godt! Jeg smiler til alle som kommenterer den voksende magen! =D Det er jo bare koselig!
juli83 Skrevet 6. juli 2010 #8 Skrevet 6. juli 2010 helt enig, er jo en helt syk debatt! Får helt sjokk når noen sier de har lagt på seg 2(!) kg og er mot slutten, det kan da ikke være bra?! men man er jo forskjellig, og som du sier, man reagerer ulikt på en graviditet. Selv har jeg gått opp 14kg, er i uke 38, og jeg er slank ellers. Jeg synes ikke dette er mye, trodde 20 var normalen før jeg ble gravid. Blir helt sjokket når noen "skryter" av 2-4 kg... feil fokus!
Pikenurk nr 2ღFødt 17.juli:) Skrevet 6. juli 2010 #9 Skrevet 6. juli 2010 HELT ENIG!!!! Signerer dette innlegget!!!
My99 Skrevet 6. juli 2010 #10 Skrevet 6. juli 2010 Godt poeng! Jeg har selv stusset litt over alle dem som sier de bare har lagt på seg 3-5-8 kilo osv, fordi man leser jo at en vektoppgang på 10-15 kilo er helt normalt... Men jeg har tenkt at de som går opp mindre, nok gjerne hadde litt ekstra fra før. Eller? Noen som har gått opp lite som kan forklare? Selv er jeg opp 12 kilo, hadde BMI på 20 da jeg startet og ser slank ut fortsatt - minus magen og puppene som er godt fylt ut Så da tenker jeg at de kiloene trenger jeg for å være sunn i graviditeten. Spiser kjempesunt og har gjort det hele graviditeten, og i den grad jeg har vært bekymret for vekt så er det heller at jeg ikke har lagt på meg nok, for jeg får mange kommentarer på at jeg ser så "liten" ut til å ha kommet så langt. Er i uke 37. Jeg ville dog ikke "sluppet helt løs" og bare spist akkurat det som passet meg i graviditeten - for den straffen tror jeg kan bli hard å ta etterpå (hvis man har som mål å kose seg nå og heller slanke seg knallhardt senere). Sånn sett trenger det ikke være unormalt hvis man er litt stor fra før og bare går opp f.eks. 5 kilo... Uansett: Tror det viktigste er å både spise sunt, være fysisk aktiv OG kose seg med maten og ha det godt når man er gravid. Og vi er heldige som er gravide nå når det er sommer og det er så masse sunt å kose seg med. Jordbær for eksempel. Og: det er jo masse gode melkeproteiner i is?
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 6. juli 2010 #11 Skrevet 6. juli 2010 Hvem gir egentlig dere rett til å rakke ned på de som er opptatt av vekten? Ja i et normalt svangerskap og hvor mor er undervektig eller normalvektig skal man legge på seg. Men for oss som er overvektig i utgangspunktet og får beskjed av legepersonellet av vi IKKE FÅR LOV TIL Å LEGGE PÅ OSS!!!!!! er det klart at vi blir veldig fokusert på å ikke legge på oss heller. Legen på Ullevål sa til meg at jeg ikke fikk lov til å legge på meg 1 kiloe en gang, hvorfor skal jeg da føle at dere ser ned på meg fordi jeg gjør mitt beste for å høre på det legen har sagt til meg. Hun sa tom til min mann at han måtte ordne med kodelås på kjøleskapet dersom det var det som skulle til for at jeg ikke skulle spise. Med en BMI på rett over 30 så bør jeg ikke legge på meg så alt for mye og dessuten vet jeg fra forrige gang at jeg ikke går ned noe ekstra til tross for fullamming, så ja jeg er forsiktig. Nå er jeg 39+6 og har lagt på meg 7 til 7,5 kilo og er veldig fornøyd med det, men er også glad jeg slipper å møte på ovenfornevnte lege og føle hennes ugleøyne på meg!
Tulipan2010 Skrevet 6. juli 2010 #12 Skrevet 6. juli 2010 Nå tror jeg du har misforstått litt her. Det er da ingen her som rakker ned på dere som i utgangspunktet er overvektige, og som ikke bør legge på dere under graviditeten. Jeg tror jeg kan snakke for flere her når jeg sier at dette er snakk om de som i utgangspunktet er normalvektige, og som tenker for mye på hvor mye de går opp. Og at fokuset gjerne er litt feil- at man heller bør fokusere på at man selv er sunn og at babyen er sunn. Og for din del er det tydeligvis sånn at du er sunnest og babyen er sunnest dersom du ikke går opp noe særlig i vekt. Og det er sikkert ikke lett i det hele tatt, og det er klart du da vil fokusere på å holde vekten nede. Som sagt, dette var nok ikke ment for de som er overvektige og ikke bør gå opp i vekt.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 6. juli 2010 #13 Skrevet 6. juli 2010 Hehe, lei og full av hormoner Pleier bare å kimse av slike innlegg, men nå ble jeg så provosert at jeg ikke klarte å la være å kommentere. Har vært flere slike type innlegg om at folk må slutte å fokusere på vekt, men det er faktisk en del bakenforliggende årsaker til at mange er veldig fokusert på det desverre
Corneliuss Skrevet 6. juli 2010 #14 Skrevet 6. juli 2010 Hei Bjørnen! Det er ingen som rakker ned på de som er opptatt av vekten sin, men måten man legger frem noen av trådene. Skjønner av innlegget ditt at du er litt frustrert på egne vegne og tenker derfor at du leste denne tråden på en litt annen måte enn den nok var ment, Jeg har tidligere skrevet på en annen tråd (den typiske tråd som hun som skriver innlegget "angriper") at man ikke bør sammenligne vekten slik mange tråder gjør her inne da det skaper et forventningspress/ slankepress på veldig mange som ikke trenger det. Vi er alle forskjellige: noe trenger å gå opp mer mens andre trenger å gå opp mindre, noen får mye vann (som ikke handler om kalorier), noen er høye mens andre er lave, noen legger på seg tidlig i svangerskapet men lite på slutten og omvendt osv. Tror ikke du er uenig i det? Jeg støtter denne tråden fult ut da jeg også opplever at mange tidligere tråder har handlet om å legge på seg minst mulig - uansett utgangspunkt før graviditeten. Jeg har selv venniner som har vært sykelig opptatt av vekten og er derfor var for hva slike vektkonkurranser kan gjøre med hodene til folk. Derfor bør vi være forsiktige når vi omtaler vekt - både for de som veier mye og de som veier lite. Det er et sensitivt tema for veldig mange (selv de som er regnet for normalvektige). Det betyr ikke at man ikke skal få lov til å snakke om vekt - enten man er opptatt av å ha gått opp for mye eller for lite: men når fokuset blir kun hei: X uker og X kg så blir det fort veldig feil fokus. Lag nå heller tråder som handler om at man er bekymret/lurer på noe om man har gått opp for mye eller lite da. Når det gjelder legen din så har jeg sympati med deg. Høres ikke spesielt pedagogisk ut - og dessuten så har jeg lest på flere legesider at man ikke skal gå opp mindre enn 6 kg i graviditeten uansett om man er overvektig? Lykke til videre - med graviditene og kiloene. Som du skjønner var nok ikke dette innlegget myntet på deg men på de som bidrar til å skape slankepress på normalvektige/ undervektige gravide kvinner. Helt sikkert ikke med vilje, men tror mange føler seg truffet allikevel.
Prins08&Prins10&?12.1pp Skrevet 6. juli 2010 #15 Skrevet 6. juli 2010 Hei! Jeg er en ivrig leser her men skriver svært sjeldent... Det er riktig at det blir helt feil fokus på vekt. Jeg har selv bare gått opp 5kg dette sv(uke 38 nå) mot for 16kg sist sv. Jeg gikk ned mye i starten før jeg begynte å gå opp igjen for så å gå ned igjen nå! Jeg er normalvektig fra før av og har virkelig prøvd å jobber hard for å gå opp i vekt. Syns det ikke er veldig koselig når man kommer til både lege og jordmor kontroll og de spør deg om du er redd for å spise.. Jeg spiser jo mye mere enn før og spiser det jeg har lyst på når jeg har lyst på det. Har ikke vært redd for å gå pp i vekt,det er bare litt av "kosen" med det å gå gravid:) Så vil jo bare forsvare de som har gått opp lite litt også. Noen sliter faktisk veldig med å gå opp i vekt. Jeg syns ikke at det er veldig ok å gå ned over 2 buksestørrelser i sv. Men sånn er det nå denne gangen uansett hva jeg prøver. Jeg vet at mini i magen har det veldig bra og er normal i størrelse,det er det viktigste. Det som har vært det værste med liten vektoppgang er at jeg har hatt null energi og resultatet av det er at jeg har vært sykmeldt siden jeg var 6uker på vei!! Babyen har tydelig tatt det den trenger...
Gjest Skrevet 6. juli 2010 #16 Skrevet 6. juli 2010 Dersom man ikke har noen medisinsk grunn til å gå lite/kontrollert opp i vekt, så er jeg helt enig! Å holde vekten bevisst nede da ønsket om å hoppe inn i slimfit jeansene tre uker etter fødsel er større enn å holde seg sunn i graviditeten for barnets skyld er helt bak mål. " Nå må du spise for to vet du" sa svigermor. Det er også tullball da. Spis dobbelt så sunt, unn deg noe godt i ny og ne. kroppen skal vokse og bli stor. Jeg har gått opp mere nå enn forrige gang. Ja det kommer til å ta lengre tid i etterkant. Men jeg skal ikke ha flere, så det er greit. Jeg kan se att de som skal ha flere siden ønsker å holde det lavt om det er det som er grunnen. men helt overbevisst og hysterisk for å passe formene??? get a grip! sier jeg mens jeg trykker en stripe melkesjokolade inn i munnen... på tvers ;0)
Sagastar Skrevet 6. juli 2010 #17 Skrevet 6. juli 2010 JEG ER HELT ENIG!!!! Signerer også dette innlegget!!! Var glad og må bra!!! Stor klem till dere! -A-
Blipp blopp Skrevet 6. juli 2010 #18 Skrevet 6. juli 2010 AMEN Jeg koser meg og styrer vekk fra vekta så godt jeg kan he he Har en lei tendens til å legge litt mye på meg i svangerskapene, men jeg har jo fått noen flotte og sunne barn da. Om jeg må streve litt med å gå ned noen ekstra kilo etter svangerskapet så er det vel verdt det når en sitter der med et nydelig nurk i armene
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 6. juli 2010 #19 Skrevet 6. juli 2010 Jeg er HELT enig i at fokus ikke bør være på hvor mange kilo man går opp, men om man er sunn og frisk ellers. Men ærlig talt, så må jeg bare få si det; jeg HATER å se vektnåla vise mer og mer for hver uke. Jeg blir skikkelig nedfor av det. Og det må jeg få lov til å bli uten at noen skal fortelle meg at jeg ikke tar hensyn til kroppen min eller babyen i magen min, som for øvrig har det helt fint. Jeg spiser som vanlig, men sliter med ryggvondt, så jeg er ikke så aktiv som jeg skulle ønske. Jeg har tidligere vært mye rundere enn jeg er nå, og jeg tror det er det som gjør at det er så vanskelig å akseptere denne vektøkningen. Gamle minner og tanker om egen kropp osv. Fornuften min sier at det er helt ok, men følelsene mine henger ikke helt med. Og det er kanskje ikke det letteste å snakke med folk om heller, så det er litt fint å ha en plass her man kan få luftet litt tanker.
Gjest Skrevet 6. juli 2010 #20 Skrevet 6. juli 2010 Signerer også dette innlegget. Har selv reagert hvor lite folk har gått opp i vekt. Jeg har vel egentlig stått med beina i begge leire; sist svangerskap gikk jeg opp totalt ni kilo der tydeligvis alt var vann - og baby på kun 1500 gram. Jeg var nede i matchvekt igjen før jeg kom hjem fra sykehuset. Ja, det var deilig å ikke tenke på ekstra kilo i etterkant, men folk ble rett og slett hysterisk rundt meg (både på sykehuset og familie etc) over hvor liten magen var og jeg generelt. Heldigvis gikk det bra. Denne gangen virker det som om svangerskapet er helt normalt. Jeg har gått opp i kilo (er i uke 31) og mage, former og pupper er som det skal. Jeg tenker mye på vekten jeg også - og det er jo ikke kult å se at den øker - men jeg ville aldri aldri byttet en frisk baby mot noen usle kilo mindre. Det er det eneste som har noe å si. Og nå kan jeg kun snakke for min egen del, men ammingen sist var bokstavlig talt fettsuging. Men for all del; jeg synes ikke man skal stappe ukritisk i seg og tenke at "vekten tar man senere" (selv om det er vanskelig å motstå). Vi SKAL ha en del kilo å gå på i etterkant, men jeg synes absolutt det er lov å passe litt på slik at "en del" ikke blir så mange at det går utover helsa osv. i lang tid etterpå. Selv om det er en klisjé, så har nok media og kjendisgraviditeter noe å si for temaet. Tror ikke foreldregenerasjonen vår var like opptatt av kilo som mange er i dag.
A.S Skrevet 6. juli 2010 #22 Skrevet 6. juli 2010 Helt enig i det meste som skrives her. Kjempebra at det taes opp, at ikke det blir for stort psykisk og fysist stress og press på bl.a førstegangs som bruker BIM som nærmest en bibel her inne. Så lenge helsa di er bra og barnet har det toppers så trenger man ikke skrike seg i søvn fordi man har gått opp 1-2 kg på ei uke eller tre. (for normalvektige..) Nei, nyt graviditeten så langt det går. Kos dere jenter, det gjør jeg )
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 6. juli 2010 #23 Skrevet 6. juli 2010 Jeg følte bare jeg måtte legge til noe her... I mitt første svangerskap, gikk jeg "opp" 2 kg, men det vil altså si at jeg gikk jo ned i meg selv. Jeg ANER ikke hvorfor jeg ikke gikk opp mer, for jeg spiste som en elefant! Jeg slanka meg overHODET ikke. Jeg var slank i utgangspunktet også (52 kg og 167cm) Det var ingen leger eller jordmødre som sa at dette var noe mer feil enn om jeg hadde gått opp 12 kg. Alle er så forskjellige! Denne gangen, har jeg gått opp over 20kg, så veier nå litt over 72kg.(er i min 35. uke) Ikke gjort noe anderledes denne gangen heller, annet enn å spise som en elefant, igjen:) hehe. Så ikke gå automatisk ut ifra at en som ikke har gått opp noe serlig i svangerskapet driver å slanker seg, for det blir for dumt.. (samme med det omvendte..)
Gjest Skrevet 6. juli 2010 #24 Skrevet 6. juli 2010 Ja, godt innlegg. Jeg er også overvektig fra før og hadde et mål i bakhodet om å ikke gå opp så mye. Men det som skjedde var at jeg raste opp 10 kg i løpet av første trimester, da jeg nesten ikke spiste noe og spiste kun sunn mat og ingen snop eller noe slikt! Så da fikk jeg litt panikk og måtte ta meg selv i nakken og innse at det å bekymre meg for vekten har ingen hensikt (som alle andre bekymringer) Jeg kom til normalen i matveien i løpet av andre trimester og da begynte jeg å spise mer og også en del mer usunt. Men har bare lagt på meg 5 kg i løpet av 2. og 3. trimester hittil da. Så det får gå som det vil, så får jeg fokusere på å få av meg babyfettet etter graviditeten.
Cat&Gullungene Skrevet 7. juli 2010 #25 Skrevet 7. juli 2010 Helt enig med HI!!! Bra innlegg! Jeg er også lei av slike "konkurranse"-innlegg om vekt. Så sant man ikke er overvektig i utgangspunktet burde man legge på seg 10-15 kg. Det kan da umulig være bra for ungen om mor går ned under svangerskapet. De som bare legger på seg 2 kg har jo gått ned masse i seg selv, siden ungen og alt som fører med veier rundt 8 kg, eller kanskje t.o.m mer!!! Overvekt er jo et større og større problem i samfunnet (jeg ser jo at folk på gata blir tjukkere og tjukkere selv, spesielt mange unge), men da får man heller ha fokus på dette ETTER graviditet!!! Dette innlegget er ikke ment til overvektige gravide, eller de som av en eller annen "medisinsk" grunn ikke klarer å legge på seg under svangerskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå