Gå til innhold

permisjon/sykepenger- to tette barn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid med første nå, og går 50% sykemeldt pga prolaps og diverse, og komme rnok til å gå redusert hele svangerskapet. Vil jeg da bruke opp alle sykepengene? Eller telles fødselspermisjon som arbeidsår?

Reglene er sånn at om du er sykemeldt 1 år, må du jobbe et halvt år før du kan få sykepenger igjen. Jeg og samboer ønsker to tette barn (tre egentlig), og pga min problematikk er det svært sannsynlig at jeg vil måtte jobbe redusert i alle svangerskapene. Vil jeg da måtte gå på attføring7trygd med nr 2 og 3?

Skjønte dere problemstillingen?:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142061243-permisjonsykepenger-to-tette-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldrepermisjon likestilles med inntektsgivende arbeid, så etter 26 uker med permisjon har du opptjent nye sykepengerettigheter. Det du må være obs på er at om du har valgt 80% dekning, og går ut i ny permisjon med en gang vil du få beregnet foreldrepengene utifra dette. (Altså enten 80% eller 100% av de 80%. Ikke sikkert dette er relevant uansett!) Litt usikker på om det påvirker eventuelle sykepenger, men sykepenger skal jo dekke dokumentert inntektstap, så tror egentlig ikke det betyr noe.

I utgangspunktet så likestilles foreldrepenger med arbeidsinntekt. Det vil si at du etter hovedregelen vil opparbeide deg ny rett til sykepenger når du er i permisjon.

Men det skal ikke være slik at man går først 1 år på sykepenger, så foreldrepenger, så sykepenger, foreldrepenger osv. NAV vil nok reagere og vurdere å finne andre løsninger til deg som f eks attføring. Det skal ikke være slik at man går til maksdato på sykepenger flere ganger på rad. Så du bør ikke satse på at du kan gå slik over flere år.

Hei,

ser at du har fått svar, men hadde lyst til å kommentere innlegget fra Nisand. Hva mener du med at det ikke skal være slik? Det er jo noen som havner i en situasjon man som ikke er ideel, systemet skal jo ta vare på de også?

Jeg hadde var sykemeldt i mitt første svangerskap, hadde permisjon, var sykemeldt, rakk å jobbe litt, ble gravid og sykemeldt. Det er helt uproblematisk for NAV og jeg må si jeg hadde blitt ganske forbandet hvis de hadde ringt meg med en reaksjon på noe som er helt lov. Enten er det en regel eller så er det ikke en regel. De forholder seg jo ganske strikt til regler og jeg tror ikke de har for vane å reagere på folketrygdrettighetene til folk. Da hadde det nok blitt bråk.

Lykke til HI, dette går nok bra:)

Selv om selve folketrygdloven åpner for det så er jo hele hensikten med NAV reformen å få færre på stønad og flere ut i jobb. Også de som er syke og ikke kan jobbe 100%.

Å la folk gå på stønader som sykepenger og foreldrepenger over flere år er slett ikke hensikten med lovverket.

Det er ikke bare slik at legen kan skrive ut en sykemelding også har man rett på sykepenger. Enhver sykemelding vurderes av NAV.

Dersom man har gått 2 ganger til maksdato på sykepenger og blir sykemeldt for 3. gang med samme diagnose vil selvfølgelig NAV reagerere. Og det er ikke for å lage problemer for den syke, men for å hjelpe å finne andre løsninger. NAV er ikke ute etter å ødelegge for folk som jeg får inntrykk av at du tror ut fra mitt innlegg. Det kan jo hende at for mange vil attføring og en annen type jobb gjøre at man fungerer bedre og dermed unngår å bli sykemeldt, også i svangerskap. Dette er en vurdering som gjøre i hvert enkelt tilfelle.

Så ja, sykepenger er en folketrygdrettighet. Men NAV skal vurdere om rettigheten faktisk er der. Og det er ikke slik at rettigheten er der selv om man har vært hos legen og fått en sykemelding. Det er flere vilkår som skal være oppfylt før det blir utbetalt sykepenger.

Jeg har jobbet mange år i NAV og vet godt at tilfeller som HI beskriver blir "fanget opp". Så når HI spør som hun gjør så svarer jeg slik som systemet fungerer. Selvfølgelig gjøres det vurderinger i hvert enkelt tilfelle, men i de fleste tilfeller går man ikke flere år på slike stønader uten at det blir tatt tak i. At det gikk i ditt tilfelle er jo flott, men din lege måtte sende en utvidet legeerklæring etter 8 ukers sykemelding og din rett til videre sykepenger ble vurdert. Ingen surfer gjennom systemet uten at vilkår og rettigheter blir vurdert underveis.

Og vi ser jo ofte at folk blir både sinte og fortvilet når rettigheter blir vurdert av NAV, men som du selv skriver - NAV forholder seg strikt til lover og regler, og dette innebærer også at man ikke alltid får den stønaden man søker på. NAv har ikke bare lovene å forholde seg til, men også en mengde rundskriv som sier noe om hvordan lovene skal tolkes.

Jeg skjønner poenget ditt Nisand, men jeg tror problemstillingen du trekker frem når det gjelder sykemelding ikke er helt aktuell når det gjelder sykemelding i svangerskapet.

Det er lite man kan gjøre med de som er syke når de er gravide, det hjelper liksom ikke å omskolere seg til et annet yrke når man sannsynligvis er frisk igjen etter svangerskapet er over...

Annonse

Hei!

Ser det er mange kommentarer her, men vil informere litt.

Da jeg var på sykehuset for fødtsel ble jeg fortalt (det tok altså 9 mnd før jeg fikk denne info) av jordmor at jeg som har gått sykemld hele graviditeten (deler av den) skulle søkt om svangerskapspenger. Det vil si at du får den utbetalingen du har rett på, og skulle det skje noe etter fødtsel som gjør at du blir langtidssykemld/sykemld har du ikke brukt opp "kvoten" din på flere mnd i svangerskapet.

Ble kanskje litt dårlig forklart!?! Uansett, snakk med legen om svangerskapspenger og sjekk det ut på nettet. Jordmor sa hvertfall til meg at det var legen som ordnet med dette.

Håper det ordner seg til det beste ;) Lykke til med to tette, vi venter nr 2 nå.. Storebror blir da 13 mnd eldre :D

Svangerskapspenger er for de som er i arbeid som kan være til skade for fosteret, og hvor det ikke er mulighet for tilrettelegging. Det er altså ikke for egen helsetilstand, men barnets. Hvis man må være borte fra arbeid pga egne helsemessige forhold er det sykepenger som er riktig ytelse.

Ja, jeg har hvis dette skjer tydeligvis krav på penger, og videre sykepenger. Får bare vente på at NAV innkaller til et møte, så får jeg ta det derfra:)

Er som noen sier, hjelper lite å omskoleres eller omplasseres når graviditeten gjør at jeg ikke kan ta de medisinene som gjør at jeg fungerer godt til vanlig:(

Synes det er bra at systemet fungerer, og at man følger opp de som er syke. Det er jo et tilbud til oss sykemeldte for at vi skal kunne jobbe, noe de fleste ønsker!

Det er jo selvfølgelig avhengig av diagnose, og hvorfor man er sykemeldt. Tror jeg prøvde å få det frem i innlegget også, at det blir tatt et vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Det som jeg prøvde å poengtere var at det ikke alltid er slik at selv om man har opptjent seg en rettighet, som f eks sykepenger, så har man automatisk rett på sykepenger i 1 år. Noen ytelser er veldig rettighetsbasert, som f eks foreldrepenger. Her foreligger det ingen tvil - har man vært i arbeid 6 av 10 siste mnd så har man rett på foreldrepenger. Det eneste som vurderes er jo inntektsgrunnlaget. Men sykepenger er det noe annerledes. Man kan godt ha opptjent rettighet, altså vært i jobb i 4 uker som er hovedvilkåret, vært hos legen og fått sykemelding og likevel ikke ha rett på sykepenger. Eller man kan få sykepenger i 8 uker, for så og bli stanset. Det er en utbredt misforståelse at man tror at så lenge en rettighet er opptjent så er det ok. Det er ofte flere enn et vilkår som skal være oppfylt.

Det er viktig å være klar over at mange faktorer spiller inn. Og jeg ser ofte at folk spør om rettigheter på nettforum og får til svar av andre at de fikk så da får nok du også. Ta det gjerne med som velmenende råd, men man må ikke basere seg på at det er riktig. Ingen sak som kommer til NAV er lik selv om det kan se slik ut med en gang. Det er ofte store forskjeller i tilknytning til arbeidsliv, sykehistorikk, tidligere inntekter osv. Faktorer som kan ha stor betydning for hvordan saken faller ut.

Dersom du er usikker kan du jo selv ta kontakt med NAV og sjekke hvordan de ser på din sak.

Håper uansett det ordner seg for deg på best mulig måte.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...