Limuna Skrevet 6. juli 2010 #1 Skrevet 6. juli 2010 Jeg er litt fortvilet nå, for det virke håpløst å få time hos jordmor. Samboeren min og jeg skulle i utgangspunktet få en dobbeltime som fødselsforberedelser. Jeger førstegangsfødende, med sykehusskrekk, så det hadde vært fint å vite litt om hva vi går til. Vi hadde time for 14 dager siden, men den ble avlyst fordi jordmor var syk. Jeg fikk beskjed om at jeg ville bli kontaktet for ny timeavtale. På torsdag begynte jeg å ringe dem. Da fikk jeg ikke noe svar. Fredag kom jeg i kontakt med helsesøster som fortalte at ingen var tilstede på fredag, men at de var å treffe på mandag. I går -altså mandag- prøvde jeg mange ganger. Jeg ble satt over gang på gang helt til jeg plutselig fikk beskjed om at det ikke var noen tilstede den dagen, men jeg kunne prøve å ta kontakt igjen i morgen. I dag har jeg ringt igjen, og nå satt det i det minste noen i ekspedisjonen! Jeg spurte om å bli satt opp på time hos jordmor, og det kunne hun hjelpe meg med, men det var ikke noe ledig før uti august!! For nå skal jordmor ha ferie... Jeg har termin i starten på september, så strengt talt skulle det holde med en time i august, men jeg selv er født seks uker før tiden, så jeg kunne godt tenke meg å bli klar snart. Kjenner panikken begynner å spre seg. Hva kan jeg gjøre? Jeg skal føde på Ahus. Går det an å få en forberedelsestime der?
spiren Skrevet 6. juli 2010 #2 Skrevet 6. juli 2010 hei:) skjønner godt din bekymring når man ikke får time til jordmor... men jeg ville ha ringt Ahus, der kan man i det minste fått snakket med en jordmor per tlf. men regner med du får deg en time ganske fort hvis du forteller at du er bekymret osv.... det er jobben til en jordmor å gi deg veiledning å skape trygghet under svangerskapet.. håper alt ordner seg for deg:)) lykke til!!
eliona Skrevet 6. juli 2010 #3 Skrevet 6. juli 2010 har ikke din jordmor en vikar når hun er på ferie?? Eller så kan du jo prøve fastlegen din, hvis han har ferie så har i hvert fall han en vikar..
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 6. juli 2010 #4 Skrevet 6. juli 2010 ja jeg tror nok at hvis du ringer ahus og forklarer situasjonen og spør om du kan få deg en omvisning og en lengre prat pga angst så er de veldig behjelpelige. At du selv er født 6 uker før termin tror jeg ikke du skal henge deg for mye opp i, men det er ikke vanskelig å lese mellom linjene at du er veldig bekymret og stressa nå og du skal ikke kaste bort de siste ukene av svangerskapet med å være redd og bekymret, men få deg en samtale med en JM som kan hjelpe deg å takle dette. FAstlegen har vel som regel ikke tid og kunnskap til å bearbeide dette på samme måte som en JM vil jeg tro,,,, Lykke til!
Limuna Skrevet 6. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 6. juli 2010 En 20 minutters time hos fastlegen er ikke nok tid nei, så det ser jeg på som dødfødt. Dessuten er det vel rett som dere sier, at det bør være en jordmor. JM i kommunen er langtidssykemeldt. Det er vikaren som har ferie, og vikaren har nok ingen vikar nei Jeg leste et sted at det gikk an å avtale omvisning på ahus, og to ganger har jeg ringt i håp om å kunne få det, men ingen av dagene har de hatt ledig kapasitet. Det tilsier at de må ha et ledig rom, og en ledig JM, og det vet de jo aldri på forhånd, så det vil ikke være mulig å få avtalt. Hvis jeg ringer dem og ber om en fødselsforberedende samtale er jeg redd de henviser meg til kurs-samling. Jordmor og jeg har blitt enige om at en gruppe "hysteriske" jenter ikke akkurat er det jeg trenger, så derfor ville det være bedre med en samtale der bare sambo og jeg er tilstede.
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 6. juli 2010 #6 Skrevet 6. juli 2010 Men da ringer du og sier at du trenger en samtale med deg, JM og din sambo; ingen andre og så får de bare finne ledig tid til deg. Skulle tro at du kunne få en time på svangerskapspoliklinikken der til akkurat dette.
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 6. juli 2010 #8 Skrevet 6. juli 2010 gjør det:) kom med oppdatering da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå