Gå til innhold

Er det veldig farlig å bruke lys som ikke er beregnet på baderom på bad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor jeg kan få tak i baderomslys som jeg ikke må installere? F.eks. en clipslampe eller noe?

Fortsetter under...

Skrevet

De er jo laget tette nok i forhold til hvor fuktig det er på badet. Det er jo ganske viktig da, siden elektrisitet og fuktighet kan føre til skumle ting.

Jeg syns du bør forhøre deg med en lampeforretning som har peil.

Skrevet

Hei!

Du må ikke finne på og kjøpe noe "billiglampe" til baderom. Det lønner seg ikke i det lange løp.

Så kommer det jo an på hvor nærmt dusj, servant lampen skal henge.

Du har alt fra ip 21, til 41.

Skal lampen henge mindre enn 1,5 meter fra dusjhode/badekar, må den være dobbeltisolert og med en ip grad nærmere 40.

Jeg ville uansett kjøpt en lampe som er dobbeltisolert til baderom når du først skal ha.

Ikke kjøp en type spot-lampe der man kan ta på pæren, bør absolutt være et deksel foran pæren.

Det er ikke noe lurt og tukle med el-systemet, for plutselig går det galt.

Har vært borti mange tilfeller der hvor lampene har smeltet med pærefestet, og detter ut.

Det som kan skje visst den ikke er dobbeltisolert, er det at det kan kortslutte. Og det er veldig skummelt om du ikke er hjemme, eks.

På baderom er det uansett alltid best og velge kvalitet ;) Samme for belysning over vask på kjøkken og vaskerom, men der kan men bruke en lavere ip, der må det ikke nødvendigvis være dobbeltisolert, så lenge man bruker ip 21..

Ble masse dette, men kanskje det var litt til hjelp.

Skrevet

Jeg som skrev 08:33.

glemte og si at jeg anbefaler på det sterkeste og velge en pære som sprer varmen utover, og ikke bakover i lampen, da varer lampen lenger, og man risikerer ikke at man må bytte lampe fordi festet er smeltet eller blitt brunt.

Gjelder egentlig alle lamper, men siden man ikke bytter så ofte på badrom som kanskje andre steder, så velg en slik pære, så har du lampen i mange år fremover ;)

Skrevet

Hei og takk for svar!

Skjønner ikke bæret av hva ip-greiene betyr... Kan du forklare det? Er du elektriker kanskje?

Altså, jeg må ha bedre sminkelys, og siden jeg ikke eier denne leiligheten (vi driver med flytting og skal bare bo her i mellomtiden) så kan jeg neppe begynne å skru og montere i flisene. Derfor leter jeg etter alternativer. Har du gode forslag til hva jeg kan gå for? Må jeg virkelig ha noe som monteres, fins det ikke andre alternativ?

Skrevet

Takk for svar;)! Må bare prøve å finne ut av hvordan dette fungerer da... Hvis det jeg ønsker i det hele tatt går an =/

Annonse

Skrevet

Det er ikke så lett og forstå seg på ip. Men enkelt forklart : Jo lavere ip (21) = mindre isolert. Høyere ip (40) = Mer isolert, rett og slett.

Jobbet med det i 7 år ja.

Skal du ha litt mer lys, sminkelys som du sier, og du ikke vil begi deg utpå og bore i fliser, som jeg skjønner godt siden dere er på flyttefot, så ville jeg sett etter en clips-spot, som du sier. Men da må du sørge for at ledningen er dobbeltisolert og jordet. Eks, slik som ledninger som man bruker utendørs. Men igjen så kommer det an på hvor nærmt dusjen den skal henge? Er det mer en 1,5 meter kan du bruke en som er jordet, men da må stikkontakten som du skal ha støpselet i være forseglet med et lokk, og den må også være jordet (noe jeg regner med den er siden den er på badet). Vet ikke hvor lett det er og finne en slik lampe, da må du inn i en foretning som er spesialister på el. De koster alt fra 400-700 kr regner jeg med. Alt etter størrelse.

Det er veldig veldig vanskelig og finne noe som er godkjent til bad som ikke må fast inastalleres desverre.. :/

Det er jo dette med sikkerhet, og visst noe skulle skje, og lampen og ledningsoppsettet ikke er godkjent, så er det ingenting som dekker skadene som eventuelt kan komme..

Du kan jo eventuelt skru ned den som henger der, ta den med til foretningen og be de finne noe tilsvarene med bedre lys, som kan henges opp igjen.? Da ville jeg gått for en slags spot, så lenge den passer i målene. Vil tro det er det letteste :)

Skrevet

Tusen takk for et helt supert svar! Siste alternativ var jo helt ypperlig, det skal jeg se om jeg ikke får til! Skjønner at det kan være litt uansvarlig med clip-spotten, får vel bare legge den tanken bak meg;) Kjedelig at det skal være så vanskelig da, men sikkerhet går foran alt... Har ikke akkurat lyst til å dø fordi jeg måtte ha bra sminkelys :-p

Har du noen anelse om hvor jeg kan finne gode baderomslamper?

Skrevet

Nei, det er ikke så kjekt og sette sikkerheten på spill. ;)

Men å ta ned den som henger og henge opp en ny tror jeg vil være det aller beste.. ;)

Hm, hvor i landet bor du da? :P Vet om mange gode lampebutikker, men kan se om det ikke er noen i nærheten din som jeg kan anbefale:)

Skrevet

Hehe, ikke sant... Har ikke lyst til å få masse strøm i meg;)

Jeg bor i Oslo... Kjenner du til noe her? HÅPE, HÅPE, HÅPE!

Skrevet

PS; vil du si at det er uansvarlig og farlig dersom jeg bare tar med lampen når jeg skal sminke meg, og ellers ikke har den der? Altså den ikke er der mens jeg dusjer f.eks.? Eller er det et big no-no uansett?

Skrevet

Du har Christiania Belysning :) De har 4 butikker i Oslo :

-CC Vest Lilleakerveien 16

-Glasmagasinet Stortorvet 9

-Ullevål Stadion Sognsveien 75e

-Storo Storsenter

har mange butikker, men det var en liten oversikt over Oslo området:)

Ta en tur og de hjelper deg :)

Håper det har vært litt til hjelp. Christiania har masse flotte baderomslamper. Prisene varierer fra 500-2000 kr, så er masse og velge mellom :)

Skrevet

Supert! Skal sjekkes ut, får høre om de ikke kan hjelpe meg en dag... ;-) Blir vel ikke akkurat i morgen, men i hvert fall snart.

Vet du svaret på spørsmålet jeg stilte over også? Hadde i så fall vært HELT supert.

Takk nok en gang!

Annonse

Skrevet

Så lenge stikkontakten som du plugger støpselet i er forseglet med lokk, så kan du plugge den inn og ut, og ta vekknår du ikke bruker den. Men da må som sagt stikkontakten være med lokk.. ;) Da gjelder samme regler som med krølltang, barbermaskin osv..:)

Skrevet

Åh, helt supert! Selv om ikke lampen er beregnet på våtrom, ja? Men du har vel rett der, bruker jo krølltang osv. på bad... Helt supert, du har virkelig peiling... Hehe, må bli kjent med noen elektrikere sånn til vanlig;)!

Skrevet

Ja, sant det. Så lenge det ikke drypper vann og er enormt stor fuktighet etter du har dusjet når du har lampen der inne, det er litt skummelt. Men ellers skal det gå helt fint :) Som sagt, samme regler som med annet eletrisk på bad som krølltang osv osv.. ;)

Det er bedre og være på den sikre siden :)

Hadde aldri i livet trodd jeg skulle få bruk for de kunnskapene utenfor jobbsammenheng, så kjekt og kunne være til hjelp! :)

Strøm er ikke noe og tulle med, og det er så mange som ikke blir opplyst om forskjellige farer når de kjøper nye lamper, så det er jo nesten umulig og vite hva som skal/ikke skal gjøres.. Lykke til med lampevalget! :):)

Skrevet

Helt suverent med en som har så mye kunnskap om noe en virkelig ikke kan noe om selv. Blir veldig imponerende egentlig. Dessuten har du gjort meg tusen ganger klokere. Da blir det eventuelt løsningen, for hvis jeg skal skifte ut lampen på badet må jeg vel tilkalle elektriker? Da ble det plutselig ekstra jobb... Ikke at det er livets undergang, men hadde vært greit å slippe, siden vi ikke skal bo der for alltid;). Da må jeg bare være nøye på å ta ut lampen hver gang, og selvsagt ikke søle ting på osv. Jeg bruker jo krølltang og alt det der på badet, så det bør jo egentlig ikke være et stort problem. Egentlig pleier jeg jo å ha krølltangen oppbevart på badet også, men selvsagt ikke med kontakten i... Slår meg at det kan være farlig, siden lampen ikke bør være på rommet den heller? Æh, vet du noe om det, eller? Beklager at jeg maser, var bare så fint med en som hadde masse kunnskap her;)!

Skrevet

No går jeg utifra at det er en helt vanlig lampe du har, sant. Da er det best og ikke ha den liggende på badet annet enn når du bruker den ;) Krølltang og slike ting som "hører til" på badet er ledningen (som oftest) jordet og støpselet isolert, så derfor er det ingen fare så lenge du plugger den ut når du ikke bruker den. Men med en vanlig lampe, så er det nok ujordet ledning og støpsel, og da skal den ikke ligge på badet. I tillegg så er det nok ikke noe glass på lampen foran pæren som beskytter pæren og "innmaten" på lampen. Så ville ikke hatt den iggende på badet når du ikke er der:)

Vi som selger lamper, kan ikke kreve at de som kjøper SKAL bruke elektriker, men vi skal opplyse om at det helt skal væe installatør for og montere. Men hva folk velger og gjøre når de kommer hjem, det er opp til de som skal bruke den. Men igjen, så er det dette med at visst noe skjer, og man har gjort det selv privat, så vil det ikke dekke eventuelle skader. Visst en installatør har gjort jobben, da har du garanti på arbeidet, visst noe skulle gå galt. ;) Derfor opplyser vi alltid om at det er det beste og bruke installatør:)

Skrevet

Nok en gang et stort takk! Ja, er en helt vanlig billiglampe fra IKEA, hehe... Men fungerer vel til sitt forbruk, tar den bare ut av badet etter bruk;)! Kjempefint at du kunne hjelpe meg med svar altså, og ikke søren om jeg egentlig finner på å montere en lampe selv... Eh, det tror jeg ikke at jeg klarer;)!

Ha en fortsatt fin dag=)!

Skrevet

Bare huske og plugge den ut, og ikke la den ligge i nærheten av fuktighet.

Det er noen butikker som gir ut elektrikerhjelp når du kjøper et produkt også, visst du skulle ombestemme deg, og vil ha en fastmontert;)

Bare hyggelig, og lykke til :)

Skrevet

Har ikke helt bestemt meg, altså;)! Er ikke hjeemme akkurat nå, så må uansett se på hva som egner seg best... Mulig det blir en fastmontert lampe, og hvis jeg går for det så må jeg jo bare bestille elektrikerhjelp og;) Er ikke akkurat livets undergang, bare litt ekstra mas;)! Ellers skal jeg huske å plugge ut og oppbevare i stue!

Skrevet

Det blir litt ekstra arbeid, men da vet du at det er godkjent og da har du papirer på det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...