Gå til innhold

hjelp, jeg er gravid og har spist spekemat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant ut for noen dager siden at jeg var gravid, men jeg har ikke anelse over hvor langt jeg er på vei, siden jeg ennå ikke har fått noen stabil mens etter fødsel. Jeg har følt meg i dårlig form lenge, men trodde dette var fordi jeg var så sliten av babylivet. Heldigvis har jeg holdt meg unna alkohol og nikotin pågrunn av at jeg har ammet, men jeg har spist spekemat opptil flere ganger. Jeg er så redd for at dette skal ha hatt innvirkning på babyen i magen.

Hvor stor sannsynlighet er det for at noe går galt om man har spist spekemat? Jeg er så nervøs for at det ikke skal være noe liv der inne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man vet jo aldri, for om man skulle spise en dårlig bit, så holder det jo med en bit for å få toxoplasma gondii eller hva den heter. Men kjære deg, det gikk helt sikkert bra.

Om du er veldig veldig usikker, dra til lege eller privatklinikk å ta en ul, bare så du får roa mammahjerte.

Jeg åt salami før jeg visste at jeg ble gravid og det gikk brillefint..

Det skjer jo ikke så ofte og med så mange at de får toxoplasma.

Lykke til med den lille!

Skrevet

Eg oppdaga min uplanlagde graviditet i veke ti og har inntatt:

alkohol, spekemat, sushi, kamskjell, blåskjell, blaute ostar, meir alkohol, uvaska frukt osv.

Legen min har beroliga meg om at det er veldig veldig sjeldan at noko går galt.

Skrevet

Herregud, slapp nå av med dette hysteriet om spekemat... Det går bra! Vi har spist sånn mat i dette landet i all sin dag!

Så lenge du ikke selv har hatt dårlig mage, så har ikke den lille der inne fått noe plager heller.

Ro ned, så mye du kan. det er verre for babyen din om du stresser sånn, særlig om bagateller....

Skrevet

Jeg spiser no spekemat uansett om jeg er gravid eller ikke.

jeg er ikke så overhysterisk.

Er sammen med en bonde, og spiser det hver gang vi er hos svigers.

Neste år er det farlig og lukte på nykokte poteter !

Skrevet

Jeg trodde også det var en bagatell, helt til jeg leste her inne.Takk for svar jenter!

hi

Skrevet

Det er ikke sånn at det automatisk går galt om man spiser spekemat, det er jo bare en sjelden gang det inneholder toxoplasmose. Men man kan ikke vite når, om man ikke tar prøver på forhånd.

Det er altså risikoen det advares mot, og for å unngå risikoen bør man la være å spise det.

Og svarene over her som går på at jeg har spist det og det har da gått bra, det er hysterisk å ikke spise det, man har spist sånn mat her til lands til alle tider, er bare tåpelig.

Barnedødeligheten før i tiden var langt høyere enn nå, mange grunner til det, men at gravide fikk i seg bakterier som de ikke burde er nok en av grunnene.

Og dere som sier dere ikke er hysterisk og spiser alt, greit nok det, dere tar jo ansvaret selv, regner med dere takler det om det skulle gå galt og f eks toksoplasmose er årsaken, men hold dere for god til å kalle andre hysteriske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...