Gå til innhold

Regler for barnehageplass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

jeg venter mitt førstefødte barn og lurer på hvordan er reglene med tanke på barnehageplass?

jeg har termin 19 spetember, og har hørt noe om at det er babyer født før 31 august som har rett til barnehageplass året etter?

at min unge ikke kan få plass før hun er nermere 2 år...? stemmer dette???

et annet spørsmål? har far rett til å ta ut fedrekvoten ( permijson) når barnet er over 1 år? jeg skal ha permijson fra skolen nå i et år, men har han rettpå å kan ta ut noe når jeg begynner på ijgen neste år på skole?

håper noen kan hjelpe meg litt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det stemmer at det bare er barn født før 1.sept som har lovfestet rett til bhg-plass. Dermed kommer alle høstbarna bakerst i køen, men det varierer jo litt fra sted til sted også- noen steder har god dekning og man får plass iløpet av høsten likevel, mens andre steder er det trangere om plassen og man kan risikere å måtte vente helt til august året etter. Dette er imidlertid sjelden- som regel får høstbarna plass i ekstraopptaket i januar.

Far kan ta permen før barnet har fylt 3 år- så vil tro at han kan ta perm når du begynner på skolen igjen=)

Skrevet

Om far ikke går direkte ut i permisjon etter at din permisjon er ferdig må dere berre søke/gi beskjed til NAV om dette. Er et eget søknadskjema tror jeg... skal være levert noen mnd før din permisjon går ut....

Vi som venter barn i september har ikke lovfestet rett på bhg plass... Vi bor i Oslo og regner ikke med å få bhg plass til nr 2... vi kommer litt frem i køen pga søskenprioritet ... men må vel ty til dagmamma det første året går jeg ut fra.

Skrevet

Glemte å si at dattern vår ble født i oktober 08, og at vi fikk tilbud om bhg-plass til henne i januar 10, både i Oslo og Akershus (hadde nettopp flyttet:)

Skrevet

Det stemmer at man må sende inn et skjema. Du kan sende det nå med en gang hvis du vil. Må være fyllt ut av arbeidsgiveren til mannen din. Se nav.no. Det heter: Avtale om gradert uttak/utsettelse av foreldrepenger.

Hvis det er vanskelig å få barnehageplass så søk etter de små privtae familiebarnehagene. Det hender man er heldigere der hvis man ikke skulle få plass i vanlige barnehager. Sønnen min gikk der det første året - og vi hadde en fantastisk barnehage. Det var 8 små og to voksne + en pedagog som var der en dag i uken. For oss var det alternativet bedre enn dagmamma, men det kan jo variere i kvalitet på både dagmammaer og familiebarnehager så du får bare sjekke opp hva som er alternativene der du bor. =O)

Skrevet

hvor mange uker permisjon har far rett på å ta året etter når jeg begynner på igjen på skole?`permisjon fra skolen 1 år ( 2 semestre)??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...