mariabee Skrevet 5. juli 2010 #1 Skrevet 5. juli 2010 Hvordan velger dere er ute å gjøre det med permisjonstiden? 56 eller 46 uker? Hvordan blir det med ferie når jeg har permisjon neste sommer? Stopper man da utbet. av foreldrepenger og får feriepenger eller hvordan fungerer dette? Jeg er bare 4.5 mnd på vei, men føler jeg må sette meg skikkelig inn i disse reglene! Håper på svar:)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 5. juli 2010 #2 Skrevet 5. juli 2010 Vi tar 56 uker med 80 % lønn. Barnet er bare baby en gang og vi vil bruke så mye tid som mulig sammen med knøttet vårt <3 når du har ferie mottar du feriepenger fra arb.giver og ingenting fra NAV - selv om det er midt i permisjonen din. Det er derfor både du og BF (hvis han skal ha permisjon) må skrive i søknaden hvilke datoer dere tar ferie og hvilke datoer dere tar permisjon. Egne tabeller for dette i skjemaet til NAV.
blid frøken :) Skrevet 5. juli 2010 #3 Skrevet 5. juli 2010 Vi skal ha 46 uker permisjon og heller ta 10 uker lønna permisjon. Har regna litt på det og "tjener" ca 10 000 kr på 100 % i forhold til 80 %
mariabee Skrevet 6. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 6. juli 2010 mener du 10 uker ulønna eller? syns det er veldig vanskelig det der! De fleste rundt oss har tatt 100% pga pengene, men vi har ikke besteforeldre og det nettverket her, så 80% kan jo være vanskelig da.. Jobber riktignok i barnehage og får plass der, men likevel...
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 6. juli 2010 #5 Skrevet 6. juli 2010 Jeg heller mot 100% siden jeg ikke får noen som helst hint fra NAV om hva jeg kan vente meg i permisjonspenger, etter flere spørsmål og "masing" fra min side. Synes det er så innmari dårlig gjort, de har jo inntekten min de siste tre årene og alt mulig. Er det noen andre som kan hjelpe, når vi er inne på det? Har dere fått utbetalt det samme som dere hadde i lønning de månedene som ble brukt som utregningsgrunnlag?
Jada-har fire små Skrevet 6. juli 2010 #6 Skrevet 6. juli 2010 jeg skal ha 100% lønn, men skal ha permisjon et helt år likevel. Derfor ulønnet de siste månedene. Jeg sparer penger til de siste ukene/måneden og tror det skal gå veldig bra.
mummitrollet <3 Skrevet 6. juli 2010 #7 Skrevet 6. juli 2010 Jeg kommer også til å ha 100% lønn, og de siste ukene med ulønnet permisjon. Det er tydeligvis det som lønner seg økonomisk. De pengene jeg "sparer" ved å ha 100% kontra 80% blir overført til de siste ulønnede månedene så vi har noe å leve av synes det virker som en super løsning!
mariabee Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #8 Skrevet 7. juli 2010 ja viss man tjener på det så hvorfor ikke. For har reknet på det og ser at det helt klart lønner seg bedre med 100% lønn i stedet for, men må da min kjære mann ta ut sin perm når jeg har brukt mine obligatoriske uker av permisjonen min 36 uker, at han tar sine ti da? Eller kan jeg være hjemme til f eks 46 og så tar han sine 10? Spør jeg, håper d går fint:)
Julibarnet2010 Skrevet 7. juli 2010 #9 Skrevet 7. juli 2010 På NAV sine hjemmesider finner du en foreldrepengekalkulator som regner ut hvor mye du kan forvente deg. Pleier å være omtrent det du har utbetalt idag, med mindre du tjener mer enn 6*grunnbeløpet. Dvs du bør tjene mindre enn ca.450-500.000 for ikke å tape penger på permisjonen. Jeg har valgt 100% perm. De siste mnd tar vi på tidskonto, og jeg har vært så heldig og fikk en god deal med jobben, nemlig å ta med alle avspaseringsdagene i tillegg til ferie, slik at vi får fylt opp alle uker t.o.m juni. Så er det jo ferie i juni og oppstart i barnehagen i august:-)
Gjest Skrevet 7. juli 2010 #10 Skrevet 7. juli 2010 Jeg skal ha 10 mnd med 100% og 2 mnd ulønnet permisjon. Da får vi en knall ferie sammen neste sommer:) Det lønner seg å ta 100% + 2mnd ulønnet (om du vil ha et år tilsammen) HVIS du klarer å legge av penger til de to siste mnd...
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 7. juli 2010 #11 Skrevet 7. juli 2010 Om det lønner seg eller ikke kommer an på hvilken avtale du har med arb. giver og hvilken lønn man har. For oss gir 80 % samme resultat som 100 % + ulønnet perm (pga egen avtaler på jobb) og da er det enkleste for oss å ta 80 % for da slipper vi å legge av til ulønnet. Mariabee: Vet ikke om jeg skjønte spørsmålet ditt helt, men skal du ta ulønnet perm må du ta det samtidig som far tar sine 10 uker, evt etter at far er tilbake i arbeid. Du kan ikke ta ulønnet perm samtidig som han har perm (ut over pappakvoten, altså)
blid frøken :) Skrevet 7. juli 2010 #12 Skrevet 7. juli 2010 mente ulønna ja. Litt i ørska for tida Det er ofte et spørsmål om økonomi når en skal velge opplever jeg. Dersom man er god til å spare (noe jeg skal prøve på) er det et godt alternativ med 100 %, men 80 % utbetaling over lengre tid er jo også et godt alt. Vi gikk mange runder før vi bestemte oss.
blid frøken :) Skrevet 7. juli 2010 #13 Skrevet 7. juli 2010 Du kan være hjemme så lenge du vil etter den betalte permisjonstida, MEN far må passe på å gi beskjed/søke om når han skal ha sin permisjon før dine 36 uker har gått. Hvis han ikke gjør det, mister dere de 10 ukene.
hegeno Skrevet 7. juli 2010 #14 Skrevet 7. juli 2010 Vi velger også 100 % dekningsgrad og så tar jeg 10 uker permisjon uten lønn. Vi må da søke NAV om at far kan utsette sine 10 uker fedrepermisjon. Finnes eget skjema for det hos NAV. Vi sendte inn dette sammen med foreldrepengesøknaden, men den kan også leveres senere.
sep.j2010+juni.g2012 Skrevet 7. juli 2010 #15 Skrevet 7. juli 2010 et lite spørsmål fra meg:) vis jeg tar 46 uker med 100% lønn, å tar 4 uker ferie neste sommer, kan ta pappa bruke 4 uker av sin pappaperm mens jeg har ferie?? å får jeg igjen di 4 ukene jeg utsetter permisjonen med eventuelt etter di 46 ukene?? håper noen forstår...
faythleen Skrevet 7. juli 2010 #16 Skrevet 7. juli 2010 Tror jeg skjønner spørsmålet, så nå får vi se om jeg klarer å formulere et svar:) Dere har 46 uker tilsammen. Dersom dere vil ha fri samtidig i deler av perioden, kan a. en ha permisjon og en ferie. Da blir ikke permisjonenstiden utsatt. b. begge ha ferie samtidig. Da blir permisjonen utsatt.
merete81 Skrevet 7. juli 2010 #17 Skrevet 7. juli 2010 Vi har valgt 46 uker, dette for å slippe å sende ungen i barnehagen så tidelig. Mannen min er selvstendig så han får litt problemer med å ta ut pappa perm! Men uansett ett lite tips dere: Når dere søker på permisjonspenger så undersøk med jobben deres om de er villig til å bet ut pengene og så at de får dette refundert fra NAV, Stat og kommune pleier å syns dette er greit. Da slipper dere unna mye mas, Dere må ikke levere annet en permisjonssøknaden til Nav, jobben ordner da resten og dere får da alle tiillegg som dere hadde. Altså( helgetilegg, kveldstillegg, rød dager osv) hvis dere jobber turnus!!! ) Dette er genialt!! Jeg har iallefall kjempe god erfaring på dette;-)))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå