Gå til innhold

Tips til mat og kaker i barseltiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære er overhodet ingen kokk, og jeg har en følelse av at jeg ikke kommer til å orke å stå på kjøkkenet den første tiden etter at vesla er ankommet, verken for å lage middag eller noe "attåt" kaffen til barselvisittene. Så for å slippe å måtte spise karbonader hver dag, lurte jeg på om jeg skulle lage noen middager og kaker som kan fryses ned. Er i utg.pkt ikke så glad i oppvarmet mat, men det finnes vel sikkert noen retter som er greie oppvarmet. Har fryst ned en sjokoladekake og tenkte å lage noen fylte horn. Noen som har flere tips både til middager og kaker jeg kan fryse ned?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg gir deg detsoteliv.no det er super masse kaker der :D

Skrevet

Takk for det. Men er det noen av de kakene, eller andre, som er utprøvd, og som man vet er like gode etter å ha vært fryst?

Skrevet

Jeg har begrenset fryserkapasitet og ikke minst ingen mikro - satser derfor på deilige cookies i forskjellige varianter som jeg kan ha i en pen boks på kjøkkenet. Og fløteis i frysern, nam! Noen større oppvartning enn det blir det rett og slett ikke her :)

Hva gjelder middagsmat er jeg veldig åpen for tips, altså. Tror det er lurt å ha en del liggende til de første ukene etter fødsel.

Skrevet

Jeg har laget dobbel porsjon av alle frysbare middager de siste månedene. For det meste kjøttkaker i brun saus.

Når det gjelder kaker, er de fleste enkle langpannekaker frysbare, så jeg har laget diverse sånne. Kanelkake og sjokoladekake er populære her i gården. (Fryses uten glasur.)

Dagens tips fra meg: Rundstykker!

Ferdigpakkene med mel, som kun skal tilsettes vann og gjær fungerer faktisk veldig bra :)

Jeg ser for meg en stressende periode med lite søvn og kanskje også lite mat, så når jeg endelig setter meg ned sammen med besøket, kan jeg like godt servere noe skikkelig mat, som rundstykker, så jeg får i meg litt skikkelig mat selv også. Jeg får i hvert fall fort nok av kake :)

Skrevet

Det var smart! Da kan man jo bare kjøpe litt godt pålegg:-)

Skrevet

Men kan man begynne nå,3,5 mnder før forventet termin og bake og fryse ned? Både middager og kaker/rundstykker?

Blir det ikke "dårlig"? Tenker på kjøtt og fisk og slikt,skal jo bare ligge så og så lenge i fryser..

(jada..der ser dere hvilket husmoremne JEG er) ;)

Skrevet

Jeg hadde bare en pose med boller i frysereren, og de eneste som har spist dem er meg og sambo hjemme alene.

For det første er folk på barselvisitt som regel ganske omtenksomme og gjør besøket rimelig kort, så kort at det ofte bare blir en halvtime og en kopp kaffe. For det andre har de fleste med seg noe syns jeg -en kurv jordbær, druer, is el.

Og så har jeg hatt diverse "bøtter" med is i fryseren. Det er supert og enkelt og godt å servere nå i sommer, for besøk som blir litt lenger. Noe mer avansert servering tror jeg ikke folk forventer.

Sats heller på middagene! Jenta mi er snart tre uker gammel, og jeg tror jeg har spist ordentlig middag 2-3 ganger på de ukene. Nå har vi en to-åring hjemme å sysselsette også, og en sambo som ikke er mesterkokk, så her har det blitt litt grandis og mcdonalds take-away. Ikke mine favorittretter!

Skrevet

Ser det er en del tips om kaker osv her. Tenkte bare på evt lett middag som kan fryses er innbakte pølser. Er vedlig godt å lettvindt.

Du lager f.eks pizzadeig å surrer rundt pølser som du liker. Du kan evt også snitte pølsene og ha i litt ost det er også godt. Stekes i ovnen på ca 220 C til de er gyldene. Kan lett fryses, tines opp og evt varmes i mikro. Ha på evt ketchup og sennep etter ønske=) Supert for små og store.

Skrevet

Jeg har kjøpt sånne engangs aluminiumsformer med lokk, og så har jeg laget store porsjoner med lasagne som jeg har fylt i. Når de har kjølt ned etter steking, har de blitt puttet i fryseren. Har også planer om å lage bl.a. fiskegrateng og lapskaus, som jeg fryser ned i slike former. Orker ikke bruke så mye tid på matlaging etter fødselen, så da er det greit å bare tine og putte formene rett i ovnen. Dette er da ment som middag til familien - besøkende får ikke middagsservering. Tenker det blir mye jordbær og is på dem - og eventuelt vafler - for det kan mannen fikse.

Skrevet

Lapskaus er en typisk middag som er lett å lage i store mengder, samt er like god når den tas opp av fryseren :-) Og gidder du ikke kutte opp grønnsaker til den store gullmedalje, så er det jo ferdige lapskausblandinger med grønnsaker i butikken.

Lurt at du planlegger til barselbesøkene. Jeg burde sette i gang med det snart.

:-)

Skrevet

Jeg går for pai! Når man lager pai skal bunnen for stekes i 10-15 min. Jeg har fem pai former i forskjellig størrelser. Jeg har laget en stor pai bunn deig og dekket alle formene og forstekt de. Nå har jeg fryst de ned, så har jeg et godt utgangspunkt når jeg skal ha noe raskt, enkelt og godt.

Pai kan du fylle med hva du måtte ønske. Jeg bruker ofte stekte kyllingstrimler, paprika og brokoli. Skinkestrimler og cherry tomater. Til ungene er det greit med pølsebiter og purre/ vårløk. Du kan ha biffstrimler eller lage den vegetar.

Over fyllet heller man eggeblanding og strør kanskje litt revet ost om man ønsker.

Dette er et godt utgangspunkt for en middag eller om ei venninne stikker innom til lunsj!

En annenting som også er veldig godt og som jeg savner i svangerskapet er spekeskinke i paien!!! Da blir den jo varmebehandlet, så vi kan jo til og med spise det mens vi fortsatt er gravide!

Håper det smaker!

Skrevet

Jeg elsker den nye paien man får i frysedisken... den med bringebær/skogsbær! Super med vaniljeis til... så tror nok det blir litt av den... Liker egentlig veldig godt å bake, men er skral i ryggen og har så mye å gjøre, at det blir nedprioritert! Lurer kanskje på å bestille en sjokoladekake og noen cockies/boller med tantebarnet mitt som er en ivrig baker.. Kjekt å ha noe i frysen.!=)

Synes det er koselig å ha noe kaffemat. Hattings rundstykker med godt pålegg er også er grei klassiker?? Middag får mannen min ta seg av tror jeg.. Liker best salat og rundstykker.. (ok, da må jeg stikkert sjære opp alt selv, men da kan jo han holde babyen hvertfall :))

Toros krydderkake er superenkelt og veldig veldig god også synes jeg.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...