Gå til innhold

Hva synes dere om at ambulansearbeidere streiker?

Anbefalte innlegg

Leser bl. a at de krever samme lønn som sykepleierne, selv om de har to år mindre på høyskole. Jeg synes de skal få samme lønnen, ambulansearbeiderne har en mye tøffere jobb en sykepleierne, og de står jo ofte alene på ulykkesteder, en sykepleier jobber jo på et mye mer beskyttet sted.

Fortsetter under...

Enig, det daglige stresset ved jobben bør veie tungt når lønn skal vurderes.

Har hørt at ambulansepersonell ligger høyt på selvmordsstatistikken. Det er nok en tung jobb både fyskisk og psykisk, og jeg beundrer dem for den innsatsen de gjør og den roen de har.

Du har nok misforstått litt HI. Det er mange sykepleiere som jobber i ambulansen, jeg er en av dem. Jeg har en bachelorutdanning pluss at jeg skal ta fagbrev i ambulansefag som privatist. Ambulansefag er en videregående utdanning, så det er ikke riktig at noen med så stor forskjell i utdanning får samme lønn.

Det jeg mener burde vært gjort er å fått ambulansefag opp på høyskolenivå, så avanasert som prehospital tjeneste er blitt nå, burde det ikke vært en videregående utdanning. Pluss at det er en fordel med noe livserfaring, jeg syntes at det å sette en 16-17-åring i ambulansen ikke alltid blir riktig, det er flere som kommer inn på første hospiteringen sin (at det bare blir med i ambulansen for å observere), for så å innse at de ikke mestrer arbeidet. Det er litt synd for eleven også, jeg tror at mange slike situasjoner hadde vært unngått med en bakgrunn som sykepleier.

Anonym 17.09: Er enig med deg om at utdannelsen burde vært på høyskolenivå. Man får jo ikke kode 160 før man er over 20 år tror jeg og har hatt kl B i minimum 2 år sammenhengende, så i praksis så vil det si at de fleste i ambulansen er over 2 år gammel. Men får du lov til å sette alle medisiner nå som du ikke er autorisert ambulansearbeider, eller jobbe du nå som ambulanseassistent?

Som sykepleier får en gi medisiner og alt, ja. Det en må ha som sykepleier er div kurs som går dirkete på førstehjelp og redningsteknisk (mom, pthls, alms osv), da en ikke har det på sykepleien. Her hvor jeg jobber er det vanlig at sykepleierne tar ambulansefag som privatister etter at de har jobbet en stund, fordi det kreves å ha fagbrev på papiret, selv om det er en lavere utdannelse enn hva en har fra før da.

17:09

Annonse

He,he.. Det er veldig sant, 18:18 :) Vi har ofte late dager hvor det skjer lite, eller ingen ting. Det forekommer ikke så ofte (aldri?) på avdelingene. Sykepleiere som jobber på avdelingene har nok en mye tøffere hverdag enn ambulansearbeiderne.

17:09

Ambulansearbeidere er vel de som kun har fagbrev og ingen høyskole?

Eller hva er det de heter igjen?

Paramedic er det vel gjerne du sikter til?

Tror så absolutt det er like tøft å være sykepleier!

Uansett hvor "beskyttet" stedet er, så jobber sykepleierene også for å holde liv i pasienter!

En sykepleier kan alltid ringe eller rope på en lege som da kommer så å si umiddelbart. I ambulansen er det bare deg og partneren din og det kan være mange mil til sykehuset. Ikke kom å si at det er like tøft psykisk og fysisk å være sykepleier på et sykehus eller sykehjem for det er det overhodet ikke.

Annonse

Hehe...dere som mener ambulansearbeidere har det tøffere og mer hektisk på jobb en en sykepleier tar nok feil...

90 % av kjøringene som ambulansearb. gjør er frakt av gamle mennesker til og fra hjmmet/sykehjem osv..altså PLANLAGTE turer...

Ikke fryktelig mye action der altså...

21:25: Ja, må le litt av svaret ditt jeg også.. Som sykepleier ansatt i ambulansen skal jeg love deg at det er mye tøffere å jobbe på en avdeling.

En lege er et annet yrke som har andre oppgaver som gjelder pasienten. En kan på en måte si at det er like forskjellige oppgaver som en fysioterapaut og er sykepleier har, de er forskjellige yskegrupper som hjelper pasienten på forskjellige områder, men har et samarbeid. Det er ikke slik at en sykepleier kan gå rundt å småvalse på jobb og plinge på legen hvis hun eller han gjør en feil eller noe skjer (som ikke krever legens kompetanse da).

I ambulansen er det som skrevet over her veldig rolig, mye transpostkjøring og turer som slett ikke er dramatisk, ja ofte slik at pasienten strengt tatt kunne tatt en drosje til sykehuset selv. Det er kun en liten prosendel av turene som blir tatt som handler om liv og død, og på de turene så er du sjeldent/aldri alene. Da blir legebil, helikopter og/eller annen ambulanse eller utrykningsenhet også sendt ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...