bamali 2rosa og 1blå Skrevet 5. juli 2010 #1 Skrevet 5. juli 2010 Begynte i ny jobb i november i fjor. Fikk i første omgang en midlertidig helgestilling og masse ekstrevakter, men ble lovt 80% stilling i mars- april, da det var en del som skulle slutte da. Trivdes godt i jobben, så godt at jeg takket nei til en 100% stilling en annen plass. Jeg fikk mye gode tilbakemeldinger både fra kollegaer og sjefen, men så ble jeg gravid. Ble plaget med blødninger og lavt blodtrykk og ble sykemeldt. Skjønner veldig godt at det ikke er noe sjakktrekk å bli sykemeldt eter 4 måneder i ny jobb, men noen ganger har man ikke noe valg. Jeg fikk ikke den stillingen jeg ble lovt jeg hadde ikke fått noe skriftlig lovnad. Sjefen har prøvd å få meg til å si opp helgestillingen, noe jeg ikke har gjort da jeg fant ut at jeg ville miste feriepenger til neste år. Dette var noe jeg tilfeldig fant ut, sjefen min sa ingenting om det. Før helga dumpa det ned en ny kontrakt på helgestillingen i postkassen. Jeg skjønte ingenting og ringte sjefen. Hun hadde ferie så jeg snakket med nestleder. Grunnen var visst at den gamle kontrakten går ut 01.01.11, mens den nye går ut 31.12.10. Forskjellen er visst at sjefen plikter å tilby meg ny kontrakt hvis den går over til et nytt år (som den gamle gjør). Så hun har sendt meg en ny for å slippe å fornye kontrakten til neste år. Tilfeldigvis spør hun jeg pratet med om jeg hadde søkt permisjon. Nei, det har jeg ikke, visste ikke at jeg måtte det svarer jeg. Joda, jeg må visst søke om permisjon, minst tre måneder før jeg skal ha permisjon, og jeg har syv uker til permisjon...Sist jeg var gravid holdt det å gi beskjed til arbeidsgiver og søke nav om foreldrepenger, så dette ante jeg ingenting om. Sjefen min har spurt ved to anledninger når jeg skal ha permisjon, jeg har svart, men hun har ikke sagt et ord om noe søknad. Kjenner jeg er mektig irritert og lei meg. Føler at sjefen prøver det hun kan for å skvise meg ut. Noen andre som sliter på jobb i forhold til sykemelding og permisjon? Vet iallefall at jeg skal bruke permisjonstiden på å søke ny jobb, skal heller plukke tomflasker enn å gå tilbake dit.
bamali 2rosa og 1blå Skrevet 5. juli 2010 Forfatter #2 Skrevet 5. juli 2010 Et par-tre skrivefeiler oppi der ser jeg:S
doble<3<3 Skrevet 5. juli 2010 #3 Skrevet 5. juli 2010 huff, høres ikke ut som et lett dilemma.. Men kan de nekte deg permisjon da? Har aldri hørt at de kan gjøre noe slikt.. Vet noen arbeidsplasser ønsker noe skriftlig ang permisjoner, men tre mnd før er ganske lenge egentlig.. Og sjefen din har jo visst om det og også om terminen din og brude vel sagt fra.. Jeg støtter deg veldig i å finne en ny jobb, sånne folk kan man rett og slett ikke jobbe for.. Du er ikke med i fagforening el noe sånt som kan hjelpe deg med permisjonen?
mariell78 Skrevet 5. juli 2010 #4 Skrevet 5. juli 2010 Jeg trodde 3 måneder regelen gjaldt dersom du skulle ha permisjon i mer enn 1 år. Dersom du skal ha permisjon kortere enn det, trodde jeg det holdt med 4 uker. Kan jo være verdt å sjekke opp .
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 5. juli 2010 #5 Skrevet 5. juli 2010 Mariell78 har rett. Se arbeidsmiljøloven: § 12-7. Varslingsplikt Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 (svangerskaps- og foreldrepermisjon, min anmerkn.)skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp. Jeg er sur på sjefen min i dag jeg og, men bare av grunner som er duste (vel, har egentlig god grunn - menmen). men forholder meg retten uansett til å være hormonell, irrasjonell og FORBANNET. Blæsj - jeg vil myyye heller være min egen sjef, er alt for sta til å ha sjefer jeg
bamali 2rosa og 1blå Skrevet 5. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 5. juli 2010 Nei, jeg vil ikke miste permisjonen, men de kan ikke garantere at jeg får foreldrepenger før det er gått 3 måneder etter at de har motatt søknaden min. Men nå skal jeg kaste arbeidsmiljøloven i bordet til dem, tusen takk:) Surt med slike sjefer, men veldig greit å ha bim å klage litt til:))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå