Gå til innhold

Donering av morsmelk

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har donert brystmelk? Jeg har så overproduksjon her. Jenta er storfornøyd og jeg går med konstant brystspreng. Så nå lurer jeg litt på om jeg skal donere litt melk til Haukeland. Har søkt litt på nett, men finner ikke noe informasjon om dette på nett. Noen som kan opplyse meg litt om hvem jeg kan kontakte. Gjerne erfaringer fra donering til Haukeland.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142058099-donering-av-morsmelk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ga melk da jeg fikk min første sønn. Bor i Oslo og på avdelingen for fortidligfødte på Rikshospitalet tar de fortsatt mer enn gjerne i mot melk. Hvordan det er på Haukeland vet jeg ikke, men det beste er vel å ringe å høre. Jeg fikk låne brystpumpe og plastbeger til å ha melken i. Alt utstyret måtte kokes hver gang det skulle brukes. Jeg hadde overflod av melk, men opplevde likevel at å pumpe ut en liter tar lang tid. Melken fryste jeg ned og leverte når jeg hadde fått noen liter.

Nå har jeg fått barn nr. 2 for 3,5 uke siden og har mye melk, men denne gangen har jeg valgt å ikke gi bort melk, da jeg synes det var ganske slitsomt sist. Men en veldig fin ting å gjøre.

Mer om opplegget på Rikshospitalet finner du her: http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/hygiene/aktuelt/artikkel?p_doc=437993

Du ringer til barneklinikken, så setter de deg over til morsmelksbanken (eller melkebanken?). Du får komme inn til dem for infosamtale, og da tar de også blodprøve av deg. Om du har et slikt influensavirus som store deler av befolkningen har, så får du ikke gitt melk, siden premature barn ikke skal få det viruset i seg. Om det er dine egne barn som får det, spiller ingen rolle.

Du får info om hvordan doneringen foregår, hvA du må gjøre, om levering, om renslighet og sterilisering, bare pumpe, ikke håndmelke, og merking av beholdere, mm.

De er veldig snille og greie, og vil gjerne ha melk!

Jeg var der oppe da jeg fikk lillebror for to år siden, men jeg har det viruset i kroppen, så jeg fikk ikke donert. Jeg har jobbet meg halvt ihjel med å få ned produksjonen med både lillebror og lillesøster...

Håper du får donert, og spør gjerne om det er noe mer du lurer på!

Hei !

Jeg har vært donor ved "prematur-avdelingen" på Haukeland :o)

Var kjempegivende å være donor, du hjelper jo de premature barna som ikke kan få melk fra sine mødre (pga manglende melkeproduksjon). Flott at du vurderer dette !

Du ringer, som nevnt her tidligere, til barneklinikken og de setter deg over til riktig avdeling.

De prater med deg, du fyller ut skjemaer om sykdommer ol slik at de kan være sikre på at du er 100 % frisk, tar blodprøve mm.

Når du får svar kort tid etterpå, henter du plastikkbeholdere på klinikken som du skal fylle opp. Disse fryser du ned. Jeg leverte ofte 5-10 stk av gangen. De bruker ikke alltid så mye fra hver boks, så om boksene ikke er helt fulle, er ikke det så farlig...

Renslighet er veldig viktig !

Dersom de finner noen bakterier i melken, må de kaste den.

Mener å huske at du kun kan gi melk til barnet er 6 mnd (eller noe sånt) så er ikke så lenge man får lov..

Melken du fryser ned, holder seg en stund, så om du trenger litt ekstra til jenta di, er det jo bare å fortsette med pumpingen også etter at du er ferdig med "donor-tiden"..

Ønsker deg lykke til og synes det er kjempeflott at du ønsker å være donor ! De trenger virkelig all melk de kan få !

Hilsen en som også hadde mye melk ;o)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...