Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, noen som har hatt utslag på leukocytter på urinprøven uten at det er noe? Jeg hadde først 1+, så har det bare steget for hver sv.skapskontroll, og er nå 4+. Hver gang har prøven blitt sendt inn for analyse og jeg har også tatt streptokokk test, men alle prøver er negative. Har mye kynnere og nedpress, våkner også av det om natten. Legen rister bare på hodet og sier at det er "rart." Det er jo et betryggende svar;)

Noen med liknende erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var rart at det er på +4 uten at det er noe? Hos meg slår det alltid ut på +1, men denne gang på +2 og da sendte legen urinen inn til dyrkning. Det eneste jeg kan si er at det er normalt med forurensing, men har ikke vært borti å ha opp til +4 før, så vet ikke helt... Men hvis prøvene viser at det ikke er noe oppvekst av noe slag, så burde vel alt være greit?

Skrevet

Glemte å skrive at, ja, jeg har alltid utslag på urinen, men det er aldri noe mer enn forurensing ;)

Skrevet

For jeg har aldri hatt utslag på stix noen gang, ikke i forrige svangerskap heller. Trodde også det var forurensning først, men rart de ikke finner noe på 4+..

Skrevet

Hmmm... jeg har 3+ og ingen har sendt noe til dyrkning eller forsøkt å finne ut av det. Er ikke det litt merkelig. Får bare beskjed om at det er forurensing, men hvis det er så enkelt - hvorfor gidder de ta testen i det hele tatt da? Det blir jo ikke fulgt opp videre mener jeg? Har begynt å få negativt vekstavvik nå også (foreløpig ikke fulgt opp men JM sa at vi skulle se ann til neste gang og da vil jeg insistere på oppfølging om det fremdeles går nedover). Noen som vet om det kan ha noen som helst sammenheng?

Skrevet

Har du mye utflod kanskje? Det kan påvirke en del urinprøven.

Prøv å spyle og vaske deg godt med hånddusjen før neste gang du skal ta urinprøve. Og så tar du tisset midt i mellom. Ikke første eller siste dråpene. Og alltid morgenurin.

:-)

Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

Med så mye utsalg som 4+ burde de kanskje satt deg på antibiotika. Det kan være et tegn på blærekatar og dersom du har mye kynnere i tillegg så kan jo det tyde på at du har det....

Synes det er rart at de ikke sjekker det mere.

Forurensning slår sjelden så veldig ut. Jeg har stort sett 1+ på proteiner, men det skyldes forurensning...

Skrevet

Hei

Jeg hadde også utslag på 4+ forrige gang jeg var hos jordmor. Jeg måtte da komme tilbake med en "vasket urinprøve" (nydusjet nedentid, tisse litt og deretter tisse i koppen) dagen etter for dyrking. Den prøven var helt fin, så de antok at det bare var forutrensning. Har levert urinprøver etter det (også vasket) og de har vært helt fine. :)

Skrevet

Jeg har gått med fra +1-+4 hele tiden (neg urinprøve). Er kun utflod i urinen da har jeg blitt forklart, og det kan stemme. Ingen leukosytter denne gang (bare 1 uke siden forige prøve som var +4) Verken lege eller jordmor sier noe om det.

Skrevet

Vel urinprøven jeg fikk 4 + på var tatt av morgenurin (Midtstrøm) rett etter dusj. Ikke plaget med mye utflod. Og jeg jobber som sykepleier, og har tatt mange urinprøver;) Men jeg har ikke vært borti noe sånn, og ikke jobber jeg med gravide, så jeg er ganske blank. Synes bare at dette er merkelig. Vil liksom ikke mase på meg en pillekur unødvendig, men har også tenkt at det kan være en infeksjon, mtp så sterke kynnere. Men burde uansett vært noe resultat på dyrkningen.. Får mase litt mer på legen jeg da:)

Skrevet

Somregel ved UVI, hvertfall kraftig så slår det ut på nitritt og sånt også.. derfor ingen varsel lamper som lyser ved kun utslag av laukosytter.. men trodde det var prosedyre å sende til dyrkning når den er så høy som +3.

Skrevet

Hm... det jeg synes er litt merkelig er at de tar denne testen i det hele tatt dersom de automatisk går utifra at det er forurensing? Kan de ikke droppe hele testen dersom den ikke har noe for seg?

Men hvis det kan være fare for urinveisinfeksjon så bør det vel sjekkes? Jeg har også vært plaget med mye kynnere hele veien. Aldri sendt noe til dyrkning selv om den har slått ut høyt ut hele tiden.

Skrevet

Jeg forstår ikke hva kynnere har med utslag av leucosytter å gjøre, jeg...

Skrevet

Det legen sa til meg var at streptokokker kan gi kynnere. Og siden jeg hadde utslag på 3 +leukocytter uten at dyrkningen viste noe, så tok han bakterieprøve i tillegg. Men disse var også negative, og da ga han liksom opp å finne en forklaring på det. Nå er det 4+ og siste dyrkning viste heller ingenting. Så leukocytter har ikke noe med kynnere å gjøre sånn sett, men de er jo en indikasjon på infeksjon, og infeksjon kan gi kynnere:)

Skrevet

Jeg testet positivt på GBS sist... Streptokokktype. Jeg får vel gå til privat lege ettersom jordmor ikke vil sjekke meg videre kanksje?

Skrevet

Du, slik er det hos meg og! Tror jeg leverte 5 prøver på en uke, men de syntes og det var rart, for det var ingen resultater på dyrking. Er nå 3 uker siden sist, skal til legen igjen imorgen, så er spent på hva som er resultatet da!

Fikk antibiotika første gang, det hjalp på kynnerene, men ikke annet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...