Sandy84 Skrevet 5. juli 2010 #1 Skrevet 5. juli 2010 Har en liten tass på 5 mnd om noen dager. Jeg leste noe her inne om de ikke skal sitte før de kan sette seg i sitte stilling selv. Lille tassen her er blitt så sterk i ryggen så når vi setter/ligge setter han på fanget så reiser han seg opp slik at han sitter. på gulvet blir han så sinna for han kommer seg ikke opp selv, skriker helt til vi sitter han opp, da leker han blid og fornøyd. Han lener seg fremover og da er han jo ganske stødig, men han får ikke sitte alene, for plutselig detter han fremover ller til siden hvis han blir litt for ivrig i leken sin. Tar han noe skade av å sitte å leke eller på fanget? Han ligger jo litt både på mage og rygg, er jo bare litt innimellom han vill absolutt sitte! Han har til og med begynt å sitte i bil setet, drar seg opp slik at han ikke ligger inntil ryggen på setet, uten seler da vel og merke, men blir potta sur når han blir spent fast!
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 5. juli 2010 #2 Skrevet 5. juli 2010 Saann er gutten vaar ogsaa... Begynte med at han satte seg opp selv i vogna.. Og etter det vil han bare sitte, men klarer ikke aa sette seg opp selv. Tror ikke det er saa farlig jeg da.. Men naa er guttungen her 8 mnd da, men har holdt paa saann siden han var 5
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 5. juli 2010 #3 Skrevet 5. juli 2010 I forhold til å bli rompeaker kan man ha økt sjanse for å få lese- og skrivevansker, da man ikke får brukt begge hjernehalvdeler når de ikke krabber. Men dette er et KAN og ikke en regel, men det er derfor man ikke skal trene på å sitte før de kan det selv og før de kan krabbe. Da er det vanskelig å få dem ned på gulvet igjen når de først har kommet seg opp:) Dette var det ei her inne som hadde fått beskjed om på helsestasjonen.
ღMadame_mim ღ Skrevet 5. juli 2010 #4 Skrevet 5. juli 2010 Vi sliter med det samme nå og jenta vår er faktisk ikke mer enn 3.4 måned!!! Hun er veldig sterk i ryggen slik at så fort hun får en liten helling å ligge i så er hun oppe i sittende. Klarer ikke å sette seg opp fra liggende selv enda og balansen er ikke på plass i det hele tatt bortsett fra når hun sitter på fanget. Jeg var bekymret så jeg hørte med hs. Hun sa at så lenge det var hun selv son satte seg opp så var det ikke noe problem når hun var rett i ryggen. Det er hun i laange perioder om gangen. Hun sa også at når barnet sitter på et fang så får den litt støtte og balanse i nedre del av ryggen automatisk. Konklusjonen til min hs var hvertfall at så lenge hun satt seg opp selv og var rett i ryggen så skulle vi ikke holde henne tilbake. Men vi måtte jo selvfølgelig være nøye med å ha henne litt på magen og ryggen også. Viktig med forskjellige stillinger!
Cornelianelia Skrevet 5. juli 2010 #5 Skrevet 5. juli 2010 Man skal være forsiktig med å la barn sitte for mye før de klarer det selv. Å sitte på fanget er selvsagt helt greit. Vi var hos fysioterapeut for noe annet da mini var mindre. Og av henne fikk vi streng beskjed om ikke å la gutten sitte før han klarte det selv. Fysioterapeuten sa at hun fikk inn så mange småbarn som ble satt på gulvet før de var i stand til det selv, og de fikk helt stive rygger. Jeg vet faktisk om ei jente selv som ble satt ned tidlig, og dessuten satt mye i gåstol (som jo de fleste vet at er fy-fy). Hun ble veldig flink til å sitte tidlig, satt rett da hun var 6 mnd, men ettersom hun ikke ble lagt på magen lærte hun ikke å krabbe da jevngamle barn gjorde det, lærte heller ikke å sette seg opp selv eller reise seg selv da jevngamle barn gjorde det. Hun lærte ting i helt gal rekkefølge og har blitt ganske passiv ettersom hun ikke klarer å bevege seg på gulvet. Mener ikke å komme med skremselspropaganda, men jeg synes det har vært ille å se denne jenta som har utviklet seg helt feil fordi hun ikke ble lagt på magen. Hvis ungene virkelig er så ivrige på å sitte, er det kanskje vanskelig å la det være. Men glem for all del ikke å la dem ligge på magen masse. Det er slik de styrker ryggen og utvikler ferdigheter i riktig rekkefølge.
abella Skrevet 7. juli 2010 #6 Skrevet 7. juli 2010 Jeg har akkurat møtt et vennepar som har fått en 'rompeaker'. De har satt jenta si på gulvet ganske lenge. Hun er nå 9 mnd og kan fortsatt ikke sette seg opp selv, men sitter selvsagt kjempefint når foreldrene setter henne på gulvet for de har gjort dette så lenge. Hun kan ikke krabbe, og det er vel tvilsomt om hun kommer til å lære seg det for nå vil hun bare sitte og ikke ligge på magen. Dessuten kommer hun jo fremover med å ake på rompa og da er jo litt av motivasjonen for å lære seg å krabbe borte. At de sitter på fanget går greit når de drar seg opp selv. Men hvis du ikke vil ha en rompeaker ville jeg vært litt streng med å legge han på magen eller ryggen når du legger han på gulvet. Det er som noen andre her skrev viktig at de lærer å krabbe for å utvikle motorikken videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå