Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Har ei snuppe på 2 som spiser dårlig om dagen, kjenner det begynner å plage meg litt. Men det har jo vært en del varme dager i det siste, så det kan jo hende at det er det som er årsaken, Flere som har små som spiser dårlig?
KarinB Skrevet 5. juli 2010 #2 Skrevet 5. juli 2010 samme her! Jeg prøver å ikke lage noe nr ut av det, men er veldig nøye på at det ikke er mat igjen før neste måltid. Mini her spiser bra med frukt da, og det tenker jeg er bra...hehe Tenker også det kan være varmen, og da er det jo bra å spise frukt. Ellers så har mini begynt å bli kresen på maten i tilleg, så det er kanskje noe de skal igjennom? De begynner jo å bli gaske så bestemte småtroll, og de er helt sikkert naturlig at de vil prøve å bestemme hva og når de skal spise, så jeg prøver som sagt bare å være nøye med at det er den maten jeg serverer som skal spises, og det er ikke noe annet enn frukt som serveres utenom det. Tenker han gir seg på sikt....! hehe
lille sprelle Skrevet 5. juli 2010 #3 Skrevet 5. juli 2010 Jeg fikk et tips av en fleregangsmor ifht det for en stund siden. Fra de er 2 år skal de ikke vokse så himla mye så fort som vi er vant til (se på vekstkurver). Det kan virke som om de farter rundt på nesten ikke noe føde, men så lenge barnet er friskt og spiser litt til hvert måltid, så får vi bare akseptere at det er slik. Det går jo an å sette gullet på vekta innimellom for å sjekke at ikke vekten går ned om barnet er slankt. Det er nå de virkelig skal strekke seg fremfor å bli breiere....
Slæsh84 Skrevet 13. juli 2010 #4 Skrevet 13. juli 2010 Her slites det også med snuppå.. Men jeg hører at det går som regel opp og ned med maten for de.. Så har jeg også hørt at vi ikke bør tvinge dem til å spise,hvis de for eks. ikke vil ha den maten har jeg hørt at en kan foreslå noe annet.. Skal ikke tvinge dem,slik generasjonen før oss.(foreldrene våre) Det har jeg hørt ikke er bra.. Ikke vet jeg altså,jeg har bare hørt det.. Vi får bare veie dem innimellom som lille sprelle sier og se om de er friske og raske. Hvis de ikke for nok mat ol så er de som regel slakke og ikke helt go i form..
Gjest Skrevet 17. juli 2010 #5 Skrevet 17. juli 2010 Min 28 mnd gammle gutt har alltid spist dårlig. Hender han slår til innimellom, men stort sett er det en kamp å få i han mat, han aner ikke hva bordskikk er, fordi vi alltid har måttet lokke og lure han for å få i han mat. Må lures i mat når han ser på tv, gå etter han og lure i han matbiter når han leker Han er tynn, men ikke mager, så får nok i seg det han skal. Bestemmer seg ofte når han ser maten at han ikke skal ha, da bare nekter han plent å smake. Hender han spiser litt etter en time eller to.. (lar asjetten stå). Han får aldri noe mellom måltidene, unnatt litt is nå om sommeren, men aldri rett før mat. Men som sagt, han har alltid vært sånn. Har heller ikke noe favoritt rett.. tror stadig han har det, så lager den samme middagen, men da vil han plutselig ikke ha det. Spiser greit i bhg heldigvis. Har sluttet å bekymre meg over det, han er frisk og rask.
Tante Gustava Skrevet 18. juli 2010 #6 Skrevet 18. juli 2010 Hehe, dette er som å lese om storebror her mammatilskatten ;-) Han er 26 mnd, og helt utrolig småspist. Men, ting har heldigvis blitt bedre etter at vi begynte å ignorere det litt. Hvis han ikke vil spise, greit, da slipper han å spise. Gir han ikke noe annet. Rett som det er spiser han da bedre til neste måltid. Eller i alle fall spiser han kanskje litt... Prøver også å lage ting innimellom som jeg vet (les: tror) han liker. F.eks pannekaker, pølse og potetmos, kjøttpudding. Men ofte er det som du sier, noe han gafler i seg en dag, er det totalt nekt på en annen. Og plutselig slår han til, og spiser kjempebra i et par dager. Så lenge han ikke går ned i vekt, eller gir oss annen grunn til bekymring er det beste for oss å gi spising og mat minst mulig oppmerksomhet. Hvis vi sier, greit, du slipper å spise. Og så sitter vi andre og koser oss med maten, så hender det innimellom at han kommer tuslende tilbake og spiser litt. For han vil jo gjerne være en del av dette hyggelige samværet mamma, pappa og lillebror har
Gjest Skrevet 18. juli 2010 #7 Skrevet 18. juli 2010 Høres ut som våre to er ganske like ja Juliet..hehe.. Det blir vel bedre etterhvert får en tro. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå