Gå til innhold

Erfaringer med jerntilskudd pga lave ferritin-og jernlager verdier ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare 35 dager igjen til termin, men har vært endel svimmel de siste månedene og fikk for litt over en uke siden svar på prøver for jernlagerverdier og ferritin-verdier.

Snakket bare med helsesekretæren pr tlf, men hun sa at jernlagrene hadde verdier på 7 og ferritin på 5.

Dette var i følge legen min for lavt så jeg burde starte med jerntilskudd, men ikke kjøpe de sterkeste tabelettene på apoteket.

Jeg fant en pakke med 65 mg, resten av utvalget var på 100 mg pr. tabelett.

Tar derfor disse på 65 mg, og har gjort det i en uke - men merker ingen bedring. Fortsatt småsvimmel....

Noen andre som har erfaringer? Lurer på om jeg skal øke dosen... Får prøve å ringe legen i morgen. Tar bare så utrolig lang tid å få kontakt med legen på det legesentret mitt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Rart legen din ikke sa hva du burde ta av jerntilskudd. Jeg fikk først beskjed av jordmor om å ta Hemofer (2 tabletter pr dag). Disse er mildere for magen. Dette hjalp overhodet ikke og hb (blodprosenten bare fortsatte å synke (jernlager og ferritin er imidlertid det samme. hb er blodprosent og ferritin er altså jernlager). Da Hemofer ikke hjalp fikk jeg beskjed om å kjøpe Ferroretard 100mg og ta 2 tabletter pr dag. Dette er ikke så mildt for magen:-( Så jeg har spist det, men ikke uten å ta Lactulose innimellom, for du kan bli steike hard i magen:-( Ser her at andre anbefaler noe som heter Niferex eller noe... som ikke skal gi full stopp. Dersom full stopp har jeg rett og slett tatt en pause på et par dager og spist 4 Hemofer tabletter i stedet. Jordmoren sa til meg at det var lurt å ha litt å gå på etter fødsel også - er ferritinnivået svært lavt (jeg hadde 8) har man liksom ingen buffer til etter fødsel..

Skrevet

Jeg har også lave verdier av jern og er plaget med svimmelhet. Jordmor tipset meg derfor om å ta jerntablettene sammen med en C-vitamin tablett om kvelden, sånn at magen fikk bruke natten til å ta opp jernet. Burde ikke spise noe samtidig.

Skrevet

Mine jernlager lå på 2, og fikk beskjed om å ta Niferex 100. Sliter ikke med magen i det hele tatt! Skal ta nye prøver til uka, så får vi se hvor høyt jeg har kommet... Skal ta ks om 4 uker

Skrevet

2 var lite ja..... jeg har tatt de sammen med måltid, men leste litt nøyere på vedlegget idag at de ikke skal tas sammen med mat akkurat som det stod over her. Får prøve meg litt frem i samråd med legen. Har ikke merket noe på magen.

Er nok lurt å ha noe å gå på etter fødselen ja.... håper bare denne svimmelheten kan forsvinne.. :)

Skrevet

Jeg hadde et jernlager på 7 og fikk beskjed om p ta duropheron 100 mg. Snakket så med jm som sa at jeg aldr kom til å få høyere jernlager av en slik dose så anbefalte meg til å doble dosen! Har gjort det nå i snart 2 uker og spent på om det hjelper! Hvis jeg forsto de rett så skal det mye til for at jernlageret øker mye på kort tid!

Gjest frøken_førstegangsprøver
Skrevet

Hei :) Jeg har gått på Hemofer, 2 piller daglig i tre uker! Hadde jernlager på 7, var hos jordmor i dag og målte en gang til, da ¨lå det på 10! Hun ville jeg skulle fortsette 2 uker til for så å måle på nytt!

Fikk også et tips om å ta de sammen med et glass juice, da tas visst mer av jernet opp i blodet! Ikke sammen med melk, eller mat!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...