Gå til innhold

Jeg har emetofobi - hjelp med et par spm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har emetofobi (sykelig angst for å kaste opp) og lurer derfor på flere ting til dere som er gravid/har vært gravid.

- Hvor mye kastet du opp i ditt svangerskap?

- Hvorfor kastet du opp? Noen grunn?

- Hva gjorde du for å unngå å kaste opp? Hjalp det?

Setter utroooolig stor pris på alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hører egentlig ikke til her inne lengre men stikker innom av og til og sjekker hvordan det går med alle her. Så da svarer jeg deg:)

Jeg kastet opp fra jeg var tre uker på vei helt til fødselen. Kastet opp rundt 10-15 ganger i døgnet. Men det ga seg litt da jeg var rundt 22 uker på vei. Gikk ned til rundt 5-6 ganger bare.

Det finns to "måter" å kaste opp når man er gravid:

1.man kaster opp alt så fort man drikker eller spiser litt

2. det går kanskje noen timer mellom hver gang

Gjorde det meste men det funket ikke. hehe

Men dette var helt ekstremt da. Nå er jeg gravid med nr 2 og kaster opp bare en-to ganger om morgenen. Det er umulig å si hvordan et sv.skap blir. Men nå har du fått høre om et ille svangerskap så nå får du be om noen solskinnshistorier:)

Skrevet

Jeg har kastet opp total 3 ganger på 5 graviditeter. Så det trengs slettes ikke bli så ille som det var hos Mrs Bad ;-)

Skrevet

Oi, e det virkelig en diagnose eller et navn for angsten av å kaste opp?!! Jøss... det var ny. Men, sånn sagt på norsk; så har jeg sikkelig SKREKKEN PÅ SPYA! Det har alltid vært ille her, men tror det var rundt 10års alderen det begynte å bli verst. Hvertfall fra da jeg husker det mest. Og det er ille fortsatt... I perioder kan jeg være "kvalm" uten at jeg kansje egentlig er det, kansje jeg bare innbiller meg det. Hvertfall rundt perioder der det frolerer spysjuka eller at jeg hører familie/sambo/venner er kvalm eller har spydd. Jeg takler det ikke! Får "klomp" i halsen og bare føler for å legge meg ned og sove.. Har sovet mang en dag pga det. Også svelger og svelger og svelger jeg de gangene det virkelig føles ut som jeg måå spy!! Det er forferdelig. Tårene renner og mamma er den eneste som klarer å roe meg ned - hun vet hvor ille den angsten min for det er og at min redsel for å spy kan gå utover hverdagen.

Hvertfall, så var jeg selvfølgelig kjempespent på hvordan dette ville bli da jeg ble gravid.. Neste så jeg kviet meg fordi "alle" blir kvalm :( Men.. jeg kjente aldri noe enorm kvalme... Ikke sånn skikkelig. Aldri. Javisst var jeg smådårlig om morgenen, men hadde fått tips om å ikke rushe opp og heller pakke i meg noe tørr kjeks (feks. marie, captain osv). Og det gjorde jeg! Samt at jeg var flink med å aldri være sulten, jeg spiste feks hver 3.time og passet på at det var bra mat for magen :) Alt dette fungerte kjempefint!! :D Og ikke èn gang spydde jeg - TAKK OG LOV for det ;) Lykke til :))

Skrevet

Jeg kastet ikke opp en eneste gang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...