Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Dette ble ingen kjekk helg. Jeg ble utskrevet fra observasjon på KvinneKlinikken i dag. Ble innlagt i går morges da slimproppen gikk med en liten blødning =( Altfor tidlig. Er kun i uke 24. Vesla og morkaken har lagt seg langt ned mot livmorhalsen i "fødestilling" med hodet ned. Har kraftige kynnere og myk livmorhals. Har fått beskjed om å holde meg i ro, så dette blir en rolig sommer. Får håpe vesla vil være der inne så lenge som mulig, Og ikke gjøre som storebror. Han ble født i uke 32 i samme forløp som nå. Slimpropp som gikk og etter 1 uke resulterte det i fødsel.. Alt gikk naturlig. Vannet gikk selv, riene kom og vaginal fødsel.. Noen som har opplevd noe av det samme, men gått opp mot termin?
Hvn Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Jeg har opplevd noe liknende.. Jeg er i uke 33 nå, men slimproppen gikk i uke 30.. Var inne på sykehuset for å få riestoppende drypp og 2 lungemodningsprøyter.. Ble utskrevet etter 2 dager og fikk beskjed om å holde meg i ro.. Har nå gått 3 uker snart fra første gang jeg ble lagt inn, så her krysser vi fingrene for at han holder seg på plass iallefall frem til uke 34.. Men er utrolig kjedelig å holde seg helt i ro, men det er ikke noe annet som hjelper.. Min ligger også med hodet ned klar for fødsel.. men håper han kan vente litt til.. Lykke til..
Enknerteiertogenspire Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 Huff, det hørtes ikke noe gøy ut. Slimproppen min gikk i uke 22 sist, livmorhalsen flatet ut og gutten min ble tatt ut i uke 29. Det har gått bra. Jeg er nå 24+1, har på cerclage så ikke livmorhalsen skal svikte og er på kontroll en gang i uka. Håper du blir godt fulgt opp da? Og ta det veldig rolig!
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 4. juli 2010 Tusen takk for svar. Ja, holder meg i ro. Får ikke ta på magen engang for å ikke fremprovosere noe.. Håper jeg klarer å passere 30 uker hvertfall. Får ikke noe annen oppfølging enn å passe på meg selv og en kontroll om 2 uker. Kan jeg spørre om hvorfor gutte din ble tatt i uke 29? Vet de hvorfor slimproppen gikk? Lykke til =)
Enknerteiertogenspire Skrevet 4. juli 2010 #5 Skrevet 4. juli 2010 De vet vel ikke helt sikkert hvorfor proppen og vannet gikk, men jeg hadde GBS (gruppe b streptokokker), og de kan av og til lage litt krøll... I tillegg har jeg jo livmorhalssvikt, men det er ingen som vet hva som kom først. Legen min sier han antar at jeg hadde en liten svikt, at bakteriene kom seg inn og førte til vannavgang. Det tettet seg igjen etter vannavgangen, men livmorhalsen sviktet og etter tre uker var den helt borte. Da ble jeg lagt inn på sykehuset der jeg lå to uker før vannet gikk helt. Jeg fikk infeksjon i fosterhinnene slik at de måtte ta ut gutten min. De tok sikkert bakterieprøve av deg... De pleier å gjøre det når slikt skjer. Vet de hvorfor det skjedde forrige gang?
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 4. juli 2010 Nei, det vet ikke hvorfor ting har skjedd for tidlig nå eller sist. De har tatt bakterieprøver og diverse, men alt ser fint ut. Forrige gang sa de bare -det er sånn som kan skje-. Jeg synes det er rart at de ikke kan finne ut mer, men-men. De trodde først at jeg hadde dannet antistoffer, da jeg er rhesus minus og pappa'n er rh pluss. Men etter 2 prøver så viser det ingen antistoffer. Så her sitter jeg da, helt uvitende og lettere frustrert.. Håper på det beste. Prematurfødsel er ingen ønskesituasjon.
Enknerteiertogenspire Skrevet 4. juli 2010 #7 Skrevet 4. juli 2010 Hm, da er det jo ikke så godt å vite hva man skal gjøre heller da nei. Regne med de målte livmorhalsen din også? Min er foreløpig lukket, men jeg tar det veldig med ro alikevel. Legen sier jeg skal leve som ei gammel dame. Ikke husarbeid, løft, sex eller bading. Jeg later meg mye på sofaen, tusler litt rundt og gjør ingenting. Kjedelig, men verd det hvia jeg får gå til uke 40:) Lykke til da. Og oppdater gjerne etter kontrollen!
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #8 Skrevet 4. juli 2010 Ja det er samme beskjeden som jeg fikk det.. Jeg vil heller kjede meg de neste mnd enn å føde for tidlig, så får finne meg en rolig hobby Lykke til til deg også. Oppdatering kommer =)
Noe vakkert i vente:) Skrevet 5. juli 2010 #9 Skrevet 5. juli 2010 Hei Får håpe det ordner seg! Godt å høre at det er flere i samme situasjon. Jeg har hatt sterke kynnere og myk livmorhals siden uke 16, er nå i uke 23 + 1. Status og beskjed fra legen er at jeg skal holde meg helt i ro, være rugekasse er faktisk utrykke hun brukte. Så lenge jeg holder den instruksen så skal alt gå bra har jeg fått beskjed om. Så vanvittig kjedelig! Jeg trener vanligvis 4 til 5 ganger i uken, savner bevegelse. Prøver jo å la være og ikke syte ( kjedelig å høre på folk som syter), og tross alt det viktigste av alt er at tulla blir inne i magen. Var veldig redd i begynnelsen, men begynner å venne meg til situasjonen nå. Vi får følge legenes instrukser, og med litt fantasi sørge for at det blir en rolig og bra sommer:)
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 6. juli 2010 Forfatter #10 Skrevet 6. juli 2010 Hei =) Ja dette er fryktelig kjedelig. Er i topp form, så er ikke bare-bare dette. Sitter her i ro og bare ruger. Må ta 1 dag om gangen. Tidligere har det vært å ta 1 uke om gangen =) jeg var livredd ede 2 dagene på sykehuset, men nå som jeg er hjemme går det bedre. Synes fryktelig synd på 6-åringen min som er hjemme med meg. Er ikke mye vi kan finne på. Vel lykke til til oss =)
Micha.. Skrevet 6. juli 2010 #11 Skrevet 6. juli 2010 Da jeg skulle ha min første så gikk slimproppen i uke 29 og hun ble født i uke 30. Denne gangen gikk slimproppen i uke 30 og jeg var velsig redd for at det skulle bli samme forløpet, men foreløpig er det ikke blitt noe fødsel, er i uke 33 nå. Livmorhalsen er fremdeles lukket men den varierer veldig i lengde, fra kort til normal, og jeg merker det på kroppen når den blir kort, masse vonde kynnere og slikt da og jeg må slappe mer av. Det er utrolig viktig å ta kroppen sine signaler på alvor og hvile masse.. Det blir en del Nintendospilling her om dagene, føler eg får ut litt "energi" da!! Masse lykke til, håper du holder igjen noen uker til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå