Gå til innhold

Er det viktig at førsteklassinger å ha egen skrivepult på rommet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller kan de likesågreit gjøre det på kjøkken bordet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gjøre lekser altså..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Viktig er det nok ikke, men det er jo stas da!

Også tenker jeg sånn at det kanskje er lettere å gjøre lekser på rommet, enn å sitte på et bord hvor det er andre folk rundtom. Mindre søsken, tv som står på, middag som lages osv osv. At man får konsentrert seg mer...

Skrevet

Her fikk jenta som nå skal begynne i 5 klasse skrivepult når hun begynte i 1 klasse. Den har aldri vært brukt. Hun insisterer på å sitte på kjøkkenbordet, hvor hun IKKE får konsentrert seg. Men det er forskjell på barn :-D

Skrevet

Vårt barn som starter i førsteklasse nå, oppholder seg minimalt på rommet alene. Jeg antar hun vil sitte nede sammen med oss. Vi får sørge for ro når lekselesing skal gjøres.

Vi har da besluttet å ikke kjøpe inn leksepult nå, rommet er ikke så stort og jeg tror ikke hun kommer til å bruke det.

Ser vi behovet senere, kommer vi selvfølgelig til å¨kjøpe ett skrivebord til henne. Dessuten har vi to skrivebord inne i den ene stuen som brukes som hjemmekontor for oss voksne, hun kan evt sitte der også. Da er hun i samme etg som stue og kjøkken, men har mulighet til å lukke døren.

Skrevet

poden her fikk pult når han begynte på skolen i fjor høst. Det var stor stas og den er mye i bruk - men ikke til lekser.

En føsteklassing trenger hjelp og oppfølging til leksene. Vi sitter alltid sammen med han når han gjør lekser, så da blir det stort sett på kjøkkenet eller i spisestua.

Regner med dette endrer seg i 2. klasse engang når han blir mer selstendig i leksearbeidet. men nå er det jo tilbud om lekselesing på skolen fra hørtsn av, så vi håper han gjør mesteparten der...:)

Skrevet

Eldstemann her fikk pult da han begynte i 1. klasse. Jeg synes det er viktig å jobbe inn gode leksevaner fra starten, og en del av det er å sitte i ro og fred ved pulten for å jobbe. Han hadde en lillesøster på 1 år da han begynte i 1. klasse, så det var ikke idéelt å gjøre lekser i samme rom som henne uansett.

Det hender han gjør noen av leksene på kjøkkenet eller ved min pult (jeg har pult på kjøkkenet), men for det meste på rommet.

Skrevet

Vi kjøpte pult til vår datter som skal starte i 1. klasse nå til høsten. Mest for å markere en overgang og at hun nå blir skolejente. Jeg regner med at hun kommer til å gjøre lekser på kjøkkenbordet, slik at det blir lettere for oss å se hva hun holder på med.

Skrevet

barna deler nemlig rom, så egentlig er det vel ikke plass til en egen leksepult...

Skrevet

Da ville jeg drøyd det, som nevnt over her, så sitter de oftest ved kjøkkenbordet etc fordi de trenger såpass mye voksen hjelp. Foreldrene er mye mer involvert i leksene nå enn når vi var små. Her er eldste ferdig i 4 klasse nå, og det er igrunn mest nå det siste året hun har vært forholdsvis selvstendig i leksearbeidet.

Skrevet

Her gjør de lekser ved spisebordet. Eldstejenta på 12år har pult på rommet sitt, men hun vil som oftes sitte i stua hun også. Tror de syns det er litt hyggelig når vi sitter sammen med de når de gjør lekser. 1klassingen har syntes det har vært gøy med lekser (de fleste dager) så hun har gjort de så fort hun kommer inn døra her. Pult på rommet har hun ikke spurt om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...