Turbojenta og lillesøster Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Min lille tulle er idag 11 dager gammel. Hun har frem til igår sovet ganske jevnt over i 3 timers intervaller på nattestid og litt kortere på dagtid. Igår tok dette likevel slutt. Etter å ha sovet to timer i vogna på tur var det ikke snakk om mer søvn på ettermiddagen/kvelden. Hun har etter mye om og men og kamp sovet litt i natt, men har nå vært våken over 6 timer. Hun er helt tydelig trøtt og sliten og sovner på fanget mitt hvis jeg får roet hun ned, men så fort jeg flytter hun over i seng, lekegrind, vogn, eller vippestol er det øynene vid åpen og en forferdelig hyling. Noen ganger ligger hun og surver litt og det ser ut til at hun skal sovne, men så får hun noen veldige rykninger og våkner til igjen. Har forsøkt å både ignorere sutten og å gi den når den spyttes ut, begge uten hell. Noen som har erfaringer? Er vel ikke vanlig at de er våken så lenge av gangen på dagtid alt nå? Hun spiser godt og har hatt avføring flere ganger siste døgnet.
n74 Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Det er nok ikke så uvanlig, men de bør nok ha mere søvn likevel:-) Jeg sleit med det samme, og egentlig vet jeg ikke helt hvorfor det gikk over, mest sannsynlig fordi hun ble litt eldre og tålte å være litt mere våken. Mange her inne sier at søvn avler søvn. Så hva med å gi henne den nærheten hun tydligvis vil ha for å sove ved noen av lurene på dagtid? Har du for eksempel prøvd bæresjal? Fin måte hun kan vær nær deg på samtidig som at du kan få gjort noe hvis du har behov for det. Hvis hun får en eller to lurer med nærhet så blir hun ikke så overtrøtt lenger og det kan være enklere å få henne i søvn resten av døgnet. Dette er bare et forslag altså:-) Uansett så må du venne deg til at det som ser ut til å være en rutine fort kan endre seg, både i søvnmønster og matvaner. Noen ganger varer en rutine bare tre-fire dager før rytmen forandrer seg igjen. I alle fall de to-tre første månedene. Håper det ordner seg:-)
Gjest Sharazi Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 Har ikke veldig mye erfaring ennå, da gutten vår bare er 2,5 uke gammel og det er førstemann. Men nyfødte kan aldri få for mye nærhet! Sønnen vår nektet å sove i den senga man får på sykehuset. Han ville bare ligge oppå brystet til meg eller mannen min.. Han sov i senga vår de første 3 nettene hjemme, så lurte jeg han over i vognbaggen etterhvert.. Noen ganger syns jeg det er kjedelig å sitte lenge å amme eller sitte rolig med han på brystet for å få han til å sovne, men alle med eldre barn sier at vi kommer til å savne denne tiden grusomt mye! Så vi får bare se på det som kos og forsøke å nyte det! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå